آموزش سئو

سئو چیست؟ چرا باید به آن توجه کنیم؟ آموزش SEO به زبان ساده

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. هدف نهایی SEO برای کسب و کارها، ایجاد ترافیک ارگانیک است. ترافیک ارگانیک زمانی اتفاق می افتد که افراد از صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) روی لینک وب سایت شما کلیک کنند.

سئو از عناصر متعددی تشکیل شده و دانستن اینکه این عناصر چه هستند و چطور کار می کنند، برای درک اهمیت سئو ضروری است. در ادامه در رابطه با مفهوم SEO و عناصر تشکیل دهنده آن به طور مفصل توضیح می دهیم.

چرا سئو تا این حد اهمیت دارد؟

در پاسخ به این سؤال که چرا سئو تا این حد اهمیت دارد باید گفت که سئو نه تنها مشتریان جدیدی برای شما جذب می کند، بلکه به مرور زمان و با ایجاد اعتماد، مشتریان شما را وفادار می کند.

احتمالاً ده ها بار شنیده اید که SEO یکی از ابزارهای مهم بازاریابی دیجیتال است. سئو مهم است چون باعث می شود وب سایت شما بیش تر دیده شود و این به معنای ترافیک بیش تر و فرصت های بیش تر برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار است. سئو مهم است چون ابزاری ارزشمند برای آشنایی با برند و ایجاد روابط با مشتریان بالقوه است و برای شما فرصتی فراهم می کند که به عنوان یک متخصص معتبر و قابل اعتماد در حوزه کاری خودتان شناخته شوید.

اکثریت قریب به اتفاق تجربیات آنلاین با موتورهای جستجو شروع می شوند و این موضوع جستجو را به پرکاربردترین ابزار دیجیتال تبدیل کرده است. هرچه افراد بیش تری وب سایت شما را ببینند، ترافیک آنلاین شما بیش تر می شود. در نتیجه شما شانس بیش تری دارید تا محصول یا خدمات خود را به تعداد بیش تری از افراد بشناسانید.

SEO رتبه و میزان دیده شدن شما را افزایش می دهد.

اولین صفحه جستجوی Google فقط 10 جایگاه دارد. کمی فکر کنید! چند بار پیش آمده است که هنگام جستجوی یک عنوان یا کلیدواژه، از صفحه اول به صفحه دوم، سوم یا بیستم نتایج جستجو بروید؟

به احتمال زیاد، به ندرت چنین کاری کرده اید زیرا هر بار سایت هایی که در صفحه اول گوگل باز کرده اید، نیاز شما را از اطلاعاتی که به دنبال آن می گشتید، برآورده کرده اند. حالا به این فکر کنید که آیا نمی خواهید هنگامی که یک مشتری بالقوه در مورد موضوعی مرتبط با کسب و کار شما جست و جو می کند، در اولین صفحه نتایج جستجو در کنار رقبای خود باشید؟ اگر در یکی از آن ده جایگاه جستجوی برتر نیستید، به این معناست که رقیب شما به تازگی مشتری جدیدی پیدا کرده است و یا شما آن مشتری را از دست داده اید!

هنگام جستجوی آنلاین یک سرویس یا محصول، کاربران به احتمال زیاد یکی از پنج پیشنهاد برتری که موتور جستجو به آنها نشان می دهد را انتخاب می کنند. سئو به شما کمک می کند که در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و بیش تر دیده شوید. در نتیجه مشتریان بالقوه بیش تر روی سایت شما کلیک کرده و به خریدار تبدیل می شوند.

SEO ترافیک سایت شما را افزایش می دهد.

افزایش ترافیک وب یکی از اهداف اصلی سئو است. زمانی که سایت شما بیش تر دیده می شود و رتبه آن افزایش می باید، ترافیک سایت نیز بیش تر خواهد شد. اولین جایگاه گوگل نزدیک به 32 درصد از کلیک ها را به خود اختصاص می دهد و حتی یک جایگاه بالاتر در نتایج جستجو می تواند CTR را تا 30.8 درصد افزایش دهد.

جام طلایی برای بسیاری از بازاریابان، جایگاه “فیچر اسنیپت (Featured Snippet)” است که اغلب با عنوان رتبه صفر (Zero Position) شناخته می شود. هنگامی که محتوای شما در جایگاه رتبه صفر قرار بگیرد، بخشی از متن محتوا که پاسخی کوتاه و مستقیم به عبارت سرچ شده است، در ابتدای صفحه سرچ و بالاتر از رتبه یک قرار می گیرد و به کلیک ارگانیک سایت کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

اگر مشتریان بالقوه نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، فرصت فروش از دست می رود. سئو ترافیک موتور جستجوی ارگانیک شما را افزایش می دهد و به دنبال آن تعداد بازدیدکنندگانی که هر روز صفحه شما را می بینند، بیش تر خواهد شد. در نهایت هر چه افراد مرتبط بیش تری سایت شما را ببینند، احتمال فروش شما به آنها افزایش می یابد.

اگر تمایل دارید که افراد بیش تری وب سایت شما را از طریق یک موتور جستجو پیدا کنند، باید از روش های سئو استفاده کنید تا بتوانید در بین پنج موقعیت برتر و در حالت ایده آل، در رتبه یک قرار بگیرید.

SEO ترافیک ارگانیک سایت شما را بهبود می دهد.
SEO ترافیک ارگانیک سایت شما را بهبود می دهد.

SEO اعتبار صفحه سایت شما را افزایش می دهد.

اعتبار اطلاعات موجود در صفحات سایت ها برای کاربران مهم است. پس معتبر بودن سایت به شدت برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. سایتی معتبر است که علاوه بر کیفیت بالا و اعتبار محتوا، مطالبی مرتبط با موضوع سایت ارائه دهد. از طرفی افراد به سایت هایی که در رتبه بالاتری قرار دارند بیش تر اعتماد می کنند. به همین دلیل کسب اعتبار و رتبه بالاتر در گوگل برای همه کسب و کارها جذاب است.

هر سایت می تواند امتیازی بین 1 تا 100 دریافت کند و هر چه این امتیاز بالاتر باشد، از اعتبار بیش تری برخوردار است و در موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. شما نمی توانید به صورت مستقیم بر این رتبه تأثیر بگذارید.

برخی از کارشناسان سئو معتقدند که دریافت لینک های خارجی از سایت های معتبر و پربازدید می تواند به افزایش این امتیاز کمک کند. برای مشاهده رتبه اعتبار صفحه (Page Authority) می توانید سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانند Moz بررسی کنید.

SEO تجربه کاربری سایت شما را بهبود می بخشد.

یکی دیگر از دلایل حیاتی بودن سئو این است که وقتی برای تولید محتوای عالی و بهینه سازی سئو صفحات سایت خود زمان می گذارید، قابلیت های کاربری سایت شما افزایش یافته و این یک تجربه مثبت برای مشتری ایجاد می کند.

زمانی که صفحات سایت خود را برای بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند واکنش گرا (Responsive) می کنید، یا هنگامی که با افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت، نرخ پرش (bounce rate) را کاهش می دهید و بازدیدکنندگان را تشویق می کنید که زمان بیش تری را در سایت شما بمانند، در حال بهبود تجربه کاربری خود هستید. بازدیدکنندگان انتظار دارند که یک صفحه در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری شود؛ هرچه زمان بارگذاری بیش تر باشد، نرخ پرش بیش تر و نرخ تبدیل شما کمتر می شود.

یک وب سایت بهینه سازی شده، محصول یا خدمات خود را به خوبی به مخاطبین خود نشان می دهد، به سؤالات آنها پاسخ می دهد و آنها را برای به دست آوردن محصول، به درستی راهنمایی می کند. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ با در نظر گرفتن تجربه کاربری سایت ها، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کرده و به کاربران منتقل کنند. اگر گشت و گذار در سایت شما برای کاربران مشکل باشد، به احتمال زیاد موتورهای جستجو نیز این مشکل را پیدا می کنند.

SEO به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

سئو کلید رشد برند شما است. سئو به شما این قدرت را می دهد که به سؤالات مشتریان بالقوه پاسخ دهید. seo به افزایش اعتبار شما در حوزه کاری تان کمک می کند؛ این اعتبار، منجر به افزایش اعتماد به برند شما می شود و در نهایت میزان وفاداری به کسب و کار شما افزایش می یابد.

وقتی افراد وب سایت شما را از طریق موتور جستجو پیدا کنند، احتمال این که برند شما را در پلتفرم های دیگری مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک بگذارند، افزایش می یابد. وب سایتی که به خوبی بهینه شده باشد، احتمالاً مشتریان بیش تری به دست می آورد و فروش بیش تری خواهد داشت.

مهم ترین عناصر سئو کدامند؟

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، تولید محتوای مناسب و ایجاد بک لینک کاربردی، از جمله مهم ترین عناصری هستند که در فرایند سئو سایت به آنها می پردازیم. در ادامه به صورت مختصر بررسی می کنیم که چگونه هر یک از این عناصر، سئوی سایت شما را برای بهبود بازاریابی دیجیتال تقویت می کنند.

عناصر مهم سئو

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

امروزه مانند گذشته سئو فقط به کلمات کلیدی محدود نمی شود. اما این به آن معنا نیست که کلمات کلیدی اهمیت خود را از دست داده اند. کلمات هنوز هم قدرتمند هستند و استفاده درست از آنها در رتبه بندی سایت شما مؤثر است. اگر محتوای شما حاوی کلمات و عباراتی باشد که توسط مشتریان استفاده می شود، احتمال دیده شدن شما افزایش می یابد.

کلمات کلیدی می توانند کلمات یا عباراتی باشند که افراد اغلب برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند، استفاده می کنند. این کلمات باید با تحقیق و بررسی انتخاب شوند و به صورت استراتژیک در محتوای شما قرار بگیرند تا کیفیت محتوای شما را افزایش دهند.

ایجاد محتوا

محتوا بخش مهمی از سئو است چرا که به شما اجازه می دهد که مستقیماً با مخاطبان خود یعنی خریداران و مشتریان بالقوه، ارتباط برقرار کنید. اینجاست که کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا قدرت، اعتماد، ثبات و تعامل ایجاد کنید.

محتوا سئوی شما را به نتیجه می رساند و ترافیک سایت شما را افزایش می دهد. همچنین به شما کمک می کند تا به مخاطبان خود بگویید که چه کسی هستید و چه چیزی ارائه می دهید.

یک محتوای مناسب می تواند آموزشی یا سرگرم کننده باشد؛ اما باید از نظر مخاطب، جالب، مرتبط و قابل اشتراک گذاری باشد. هر چیزی که مخاطب شما می بیند، می شنود و می خواند یک محتوا است. برخی از محبوب ترین انواع محتوا عبارتند از:

  • محتوای صفحات وب
  • فیلم
  • وبلاگ
  • اینفوگرافیک
  • پادکست
  • فهرست و راهنما
  • پست رسانه های اجتماعی
  • خبرنامه
  • و…

سئو خارج از صفحه و بک لینک

تکنیک اصلی در سئوی خارج از صفحه، ایجاد Back Link است. زمانی که یک سایت به سایتی دیگر لینک می دهد در واقع یک بک لینک ایجاد کرده است. زمانی که یک سایت، به یکی از صفحات سایت شما لینک می دهد (لینک ورودی)، به موتورهای جستجو نشان می دهد که سایت شما با ارزش و با کیفیت است؛ در نتیجه اعتبار شما افزایش می یابد.

همچنین زمانی که شما در صفحات سایت خود به سایت دیگری لینک می دهید (لینک خارجی)، به این دلیل که به منابع مرتبط با حوزه تخصصی خود اشاره کردید، اعتبار شما افزایش پیدا می کند. تاکتیک های زیادی برای ایجاد بک لینک وجود دارد که مهم ترین آنها وبلاگ نویسی مهمان، ایجاد تعداد زیادی اینفوگرافیک که به شدت به اشتراک گذاشته می شوند و استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در محتوا می باشند.

بک لینک در سئو
زمانی که یک سایت، به یکی از صفحات سایت شما لینک می دهد، به موتورهای جستجو نشان می دهد که سایت شما با ارزش و با کیفیت است

به یاد داشته باشید که سئو همه چیز نیست!

موتورهای جست و جو کامل نیستند؛ بنابراین شما نمی توانید فقط با تکیه بر سئو، انتظار رشد کردن داشته باشید. اگر یک سایت ساختار پیوند مناسبی نداشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند سایت را به درستی خزیده و ایندکس کنند و رتبه سایت افزایش پیدا نکند. اگر سایت شما خطای کدنویسی داشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو به طور کامل مسدود شوند و همه تلاش های شما برای سئو سایت را از بین ببرند.

وجود صفحات تکراری، تصاویر، فلش، فایل های صوتی، ویدئو و سایر محتوای غیر متنی مشکل دار و ایرادهای معنایی و زبان شناسی در محتوای متنی نیز از جمله مواردی هستند که ممکن است موتورهای جستجو  را با مشکل مواجه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا