آموزش سئو

آشنایی با UI و UX به زبان ساده و بررسی تفاوت های آنها با یکدیگر

آیا تا کنون دقت کرده اید طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چه نقشی در زندگی مان دارد؟ تمام لوازم و اشیا در دنیای واقعی و همچنین در دنیای مجازی به گونه ای طراحی و تولید شده اند که بتوانند راحتی شما در انجام کارهای روزمره را فراهم کنند. ما در دنیای دیجیتال و در دنیای واقعی همیشه با ابزارها و لوازمی سر و کار داریم که انجام کارهایمان را سرعت بخشند و به گونه ای باعث سهولت در انجام کارهای سخت شوند.

UI – UX در واقع دو مفهوم کاملا مرتبط به هم هستند که باعث تولید اشیا و ابزارآلات مختلفی شده اند که ما به راحتی با آن ها کار کنیم. اما آیا می دانید این دو مفهوم چه هستند و تفاوتشان چیست؟ با ما همراه باشید تا با هم به بررسی تفاوت UI – UX بپردازیم.

تاریخچه پیدایش مفاهیم رابط کاربری و تجربه کاربری

در دهه 1970، اگر قصد استفاده از کامپیوترها را داشتید، باید از رابط خط فرمان استفاده می کردید. در آن زمان رابط های گرافیکی مورد استفاده امروزی، هنوز به صورت تجاری وجود نداشتند. برای اینکه یک کامپیوتر کار کند، کاربران باید از طریق زبان برنامه نویسی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و برای انجام یک کار ساده به بی نهایت کد نیاز داشتند.

در دهه 1980 اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) توسط دانشمندان کامپیوتر Xerox PARC توسعه یافت. با این نوآوری پیشگامانه، کاربران می توانستند با ارسال دستورات بصری از طریق نمادها، دکمه ها، منوها و چک باکس ها با رایانه های شخصی خود تعامل داشته باشند. به تدریج GUI توسعه یافت و بیش تر مورد توجه واقع شد تا اینکه امروزه به قدری اهمیت یافته است که یک تخصص مجزا محسوب می شود و بیش تر مشاغل برای تولید محصولات مناسب از طراحان UI و UX بهره مند می شوند.

طراح رابط کاربری امروزی فرصت‌های تقریباً نامحدودی برای کار بر روی وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی و دستگاه‌های خانه هوشمند دارد. تا زمانی که رایانه‌ها بخشی از زندگی روزمره هستند، نیاز به ایجاد رابط‌هایی وجود خواهد داشت که کاربران با هر سن، پیشینه و تجربه فنی بتوانند به طور مؤثر از آن استفاده کنند.

UI چیست؟

رابز کاربری چیست
طراحی UI اصطلاحی است که طرح گرافیکی و یا ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن را توصیف می کند.

به زبان ساده، رابط کاربری (UI) مخفف عبارت “User Interface” است و شامل هر چیزی است که کاربر برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن تعامل دارد. بنابراین همه چیز از صفحه نمایش و صفحه نمایش لمسی، صفحه کلید، صداها و حتی نورها همه و همه جزو UI محسوب می شوند.

UI به کاربر اجازه می دهد تا از طریق اطلاعات ذخیره شده در یک دستگاه، با آن ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کند. هماهنگی و یکپارچه سازی طراحی و عوامل طراحی سایت یا نرم افزارها از وظایف اصلی UI می باشد. افرادی که کار ui انجام می دهند تصمیم گیرنده این هستند که چه المانی در کدام قسمت صفحه قرار بگیرد. در طراحی UI به روانشناسی رنگ ها، چیدمان و نحوه نمایش خطاها نیز پرداخته می شود

عناصر اصلی ui شامل موارد زیر می باشد:

  • دکمه های قابل کلیک
  •  متن
  • کادر ورود متن
  • طرح بندی صفحه
  • بخش های call to action
  • انیمیشن
  • gif
  • ویدیو
  • و…

UX چیست؟

تجربه کاربری یا UX مخفف عبارت “User Experience design” است. وقتی چیزی برای تعامل کاربران وجود داشته باشد، تجربه کاربران از استفاده آن، چه مثبت، چه منفی یا خنثی به نوعی UX معرفی می شود. در واقع UX احساس کاربران را در مورد آن محصول شامل می شود.

با استفاده از طراحی UX استاندارد و مناسب می توان احساس نارضایتی کاربران از محصول را کاهش داد و حتی به صفر رساند. طراحان UX سعی دارند با پاسخ دادن به سوالات زیر رابط کاربری مناسبی طراحی کنند:

  • چگونه کاربران محصول شرکت شما را پیدا می کنند؟
  • توالی اقداماتی که هنگام تعامل با رابط انجام می دهند به چه شکل است؟
  • افکار و احساساتی که کاربران هنگام برخورد با محصول دارند، چیست؟

طراحان UX وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که شرکت محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که نیازهای مشتری را برآورده می کند و به آنها اجازه می دهد به طور یکپارچه به نتیجه دلخواه خود دست یابند.

طراحان UX از نزدیک با طراحان UI، محققان UX و بازاریابان در ارتباط هستند تا از طریق تحقیق و آزمایش، کاربران خود را بیش تر درک کنند. آن ها از بینش های به دست آمده برای تکرار و بهبود مستمر تجربیات، بر اساس تحقیقات کمی و کیفی کاربران استفاده می کنند.

تفاوت UI – َUX چیست؟

تفاوت های بین تجربه کاربری و رابط کاربری

تفاوت های زیادی بین UI و UX وجود دارد. در ابتدایی ترین سطح، UI از تمام عناصری تشکیل شده است که افراد را قادر می سازد، تا با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشند. از سوی دیگر، UX چیزی است که فرد در تعامل با آن محصول یا خدمات تجربه می کند.

بهتر است میان UX – UI تفاوت قائل شویم، این دو رشته به دلیل اینکه مکمل هستند و تا حدودی با هم همپوشانی دارند و به دلیل تشابه کلمات اختصاری شان، اغلب به عنوان یک رشته در نظر گرفته می شوند.

UI یا رابط کاربری عمدتاً با زبان هایی مانند HTML، CSS یا جاوا اسکریپت توسعه می یابد. انتخاب رابط کاربری مناسب برای وب سایت از اهمیت به سزایی برخوردار است. هر چه رابط کاربری سایت ساده تر، کارآمدتر و واضح تر باشد، مخاطبان بیش تری را به خود جذب می کند. اگر طراحی وب سایت گیج کننده باشد یا کار کردن با آن سخت باشد، کاربر به سرعت سایت را رها می کند که این امر باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت خواهد شد.

بنابراین، طراح رابط کاربری در درجه اول مسئول جنبه بصری رابط و تصمیم گیری در مورد هدایت کاربر به بخش خاص است.

UX یا تجربه کاربری بر قابلیت استفاده و اینکه تجربه کاربر در طول فرآیند چگونه خواهد بود، تمرکز می کند. علاوه بر این UX به تحلیل رفتار کاربر نیز می پردازد. در این فرآیند تمام نقاط تماس بین کاربر و وب سایت در نظر گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که مشتری و کاربران از کار کردن با سایت رضایت کافی را دارند و سایت می تواند نیازهای آن ها را برآورده سازد.

طراح UX بر اطمینان از سازگاری پیمایش و اقدامات انجام شده توسط کاربر تمرکز می کند و فرآیندها و اقدامات انجام شده توسط کاربر را مدیریت می کند.

بنابراین، می توان گفت طراحان حرفه ای رابط کاربری بر روی طراحی محصول تمرکز می کنند و اولین برداشت بصری کاربر را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که طراحان UX بر قابلیت استفاده و ناوبری آسان تمرکز می کنند و احساسات خاصی را برای کاربران ایجاد می کنند.

مهارت های طراح رابط کاربری UI و طراح تجربه کاربری UX چیست؟

پس از تعاریف فوق به بررسی مهارت های طراحان UI – UX می پردازیم. کارهای مهمی همچون ایجاد تجربیاتی که نیازهای مشتریان را برآورده می کند و طراحی هویت بصری برند از مهم ترین مهارت های طراح UX – UI است.

لحظه ای به برنامه هایی مانند Netflix یا Spotify، ابزارهایی مانند Google Sheets یا Zapier و محصولات دیجیتالی مانند Google Home یا Philips Hue فکر کنید. پشت هر یک از آن ها حجم عظیمی از تجربه کاربری با هدف ایجاد یک برنامه کاربردی آسان، شهودی، کارآمد و زیبا وجود دارد. انتخاب قالب مناسب سایت یکی دیگر از مهارت های آن ها است. اگر قالب سایت به درستی انتخاب شده باشد، کاربران به راحتی با فیچرهای مختلف سایت شما کار می کنند و به سرعت آن ها را می یابند.

توانایی های مورد نیاز برای کارشناس تجربه کاربری

گاهی اوقات، کاربران نمی توانند نحوه استفاده از یک محصول یا وب سایت را بیابند و احساس می کنند که خودشان مشکل دارند. در حالی که در اکثر مواقع این مشکل از جانب کاربران نیست. این وظیفه طراح UX است که با در نظر گرفتن سلیقه و تجربه کاربران، به طراحی محصول یا سایت بپردازند. طراحان رابط کاربری سعی دارند تا محصولات و فناوری را نه تنها مفید، بلکه لذت بخش و آسان تولید کنند.

قبل از طراحی یک محصول، طراحان UX به تحقیق می پردازند. تحقیقات کاربر معمولاً با مصاحبه حضوری شروع می شود. این مصاحبه ها به آن ها اجازه می دهد تا رفتار کاربر را درک کنند. طراحان همچنین برای مشاهده رفتار کاربران از آن ها تست های مختلفی می گیرند. با شناسایی موانع کلامی و غیرکلامی، آنها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن، تلاش های فراوانی می کنند و الگوهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهند.

طراحان UX همچنین اطمینان حاصل می کنند که یک محصول به طور منطقی از یک مرحله به مرحله بعد جریان می یابد. اگر کاربر یک “هدف” داشته باشد، باید بررسی شود که ساده ترین راه برای دستیابی به آن چیست؟

طراحان UX دوستداران کاربران هستند و سعی می کنند کاربران به راحتی با وب سایت ها کار کنند. ریسپانسیو بودن سایت از مهم ترین قابلیت های یک وب سایت به شمار می رود که در سئو و تجربه کاربری تاثیر به سزایی دارد. طراحان UX در اولین وهله به بررسی آن می پردازند.

در مجموع، طراحان UX دارای طیف وسیعی از مسئولیت های شغلی هستند:

  • طراحی پرسونای کاربر و انجام تحقیقات کاربر
  • طرح
  • جریان های کاربر
  • وایرفریم ها
  • ایجاد نمونه های اولیه محصول
  • تست محصولات روی کاربران واقعی
  • بهبود محصولات در طول زمان از طریق آزمایش مداوم

طراحان UX در هر صنعتی روی اپلیکیشن ها، وب سایت ها و محصولات کار می کنند. در بیش تر موارد، طراحان UX مسئول طراحی زیبایی شناختی نیستند، اما در عوض بر تعامل مشتری و سفر با محصول تمرکز می کنند.

شما چه فکر می کنید؟

UI – UX دو اصطلاح رایج میان کاربران و طراحان است و برخی معتقدند این دو اصطلاح تفاوتی با یکدیگر ندارند و برخی معتقد هستند تفاوت های بسیاری میان آن دو وجود دارد. نظر شما چیست؟ آیا این دو دارای تفاوت های زیادی هستند؟ می توانید پاسخ خود را در قالب کامنت درج کنید تا بیش تر به بحث و بررسی بپردازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا