آموزش سئو

سرعت سایت چه تاثیری بر تجربه کاربری دارد؟

ورود به صفحه ای که سرعت لود آن کند است می تواند برای کاربران خسته کننده و عذاب آور بوده و بر تجربه کاربری سایت شما تاثیر منفی بگذارد. در صورت کند بودن صفحه احتمال پرش کاربر به صفحات یا سایت های دیگر وجود دارد، به همین دلیل، سرعت سایت نقش مهمی در تجربه کاربری و رتبه بندی در موتورهای جستجو دارد.

چند سال پیش، اگر می خواستید کسب‌ و کارتان در صفحات نتایج موتور های جستجو رتبه خوبی داشته باشد، احتمالاً فقط بر ایجاد پیوند های با کیفیت و استفاده از کلمات کلیدی قوی در سراسر محتوای صفحات وب خود تمرکز می کردید. اما در چند سال گذشته، گوگل به طور مداوم الگوریتم جستجوی خود را به روز کرده و تجربه کاربری (UX) را در اولویت قرار داده است.

طراحی UX در حال حاضر به اندازه تولید محتوا اهمیت دارد و بی توجهی به آن می تواند منجر به شکست استراتژی های سئو شما شود. در این مقاله می خواهیم تاثیر سرعت سایت بر تجربه کاربری و بهترین روش های سئوی UX را با یکدیگر بررسی کنیم.

تجربه کاربری چیست و چرا اهمیت دارد؟

توجه به جزئیات وب سایت ها و برنامه های نرم افزاری بسیار مهم است. حتی کوچک ترین تاخیر در سرعت بارگذاری صفحات وب سایت یا یک اشکال جزئی می تواند بر تجربه کاربری تاثیر بگذارد. تجربه کاربری یا UX، فرآیندی است که بر بهبود نحوه تعامل یک شخص با وب سایت، برنامه یا سایر ویژگی های دیجیتالی شما تمرکز دارد. این شامل همه چیز از زیبایی شناسی طراحی گرفته تا رفتار کاربران در یک صفحه محصول یا خدمات است.

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

بهینه سازی برای موتور جستجو یا SEO، فرآیند بهبود سلامت فنی و محتوایی یک وب سایت است، به طوری که ممکن است آن محتوا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاصی رتبه بالاتری داشته باشد. به عبارت دیگر، سئو سایت به منظور بهبود دید آنلاین وب سایت و رضایت کاربران و در نهایت افزایش ترافیک ارگانیک و تعداد سرنخ ها و فروش بالقوه است.

ارتباط سئو و تجربه کاربری سایت

تاثیر سئو بر تجربه کاربری

چندین سیگنال سئو مرتبط با تجربه کاربری وجود دارد که ربات های خزنده موتور جستجو برای ارزیابی و تشخیص خوب بودن یا نبودن یک وب‌سایت از آن ها استفاده می کنند. این سیگنال ها شامل موارد زیر است:

  • محتوای با کیفیت: محتوای عالی برای خواننده جذاب بوده و احتمال انتخاب توسط موتور های جستجو را افزایش می دهد.
  • قالب‌بندی محتوا: خوانندگان شما نمی خواهند با دیواری از متن غرق شوند و زمان لازم برای پردازش محتوای طولانی را ندارند. قالب‌بندی هم در بالا بردن سرعت سایت کمک می کند و هم در بالا بردن تجربه کاربری تاثیر دارد.
  • طراحی برای موبایل: از آنجایی که کاربران تلفن همراه معمولا افراد بیشتری هستند، هنگام طراحی سایت خود باید راحتی آن ها را نیز در نظر داشته باشید.
  • سرعت صفحه: هر چه سرعت وب سایت شما بالا تر باشد، بر عملکرد و تجربه کاربری تاثیر بهتری خواهد داشت.
  • ناوبری: اگر می خواهید کاربران به آسانی در وب سایت شما حرکت کنند، باید ناوبری واضح و بدون شلوغی داشته باشید. ناوبری بد می تواند منجر به افزایش نرخ پرش و کاهش تجربه کاربر شود.
  • پیوند های داخلی: پیوند های داخلی صحیح، کاربران را به صفحاتی با موضوع مشابه می فرستند و به نشان دادن ارتباط بین صفحات کمک می کنند؛ در نتیجه باعث می شوند تا تجربه کاربری افزایش یابد.

چگونه سرعت سایت بر تجربه کاربری و رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد؟

ux و seo

بارگذاری سریع صفحات باعث می شود بازدیدکنندگان بخواهند تایم بیشتری در صفحه شما بمانند و احتمال اینکه از صفحه بیرون بروند کمتر می شود، این به گوگل نشان می دهد که سایت شما به کاربران مرتبط است و شما را در نتایج جستجو بالا می برد.

در واقع، گوگل از سال 2010 از سرعت لودینگ وب سایت به عنوان یک عامل تاثیر گذار در رتبه بندی موتور جستجو استفاده کرده است، زیرا این امر تجربه کاربری را افزایش می دهد. در سال 2018 نیز سیگنال های تجربه صفحه و Core Web Vitals را معرفی کرد که باعث شد افراد بیشتری از تأثیر سرعت بر رتبه بندی جستجو آگاه شوند.

تاثیر سرعت پایین سایت بر تجربه کاربری و رتبه بندی جستجو

بارگذاری کند صفحات یک وب سایت، مشتریان و حتی موتور های جستجو را، از وب سایت شما دور می کند. مطالعات نشان می دهد که حتی یک تاخیر کوچک در زمان بارگذاری تاثیر زیادی بر رتبه سایت شما دارد. زمان بارگذاری آهسته باعث نا امیدی کاربران می شود و تجربه بدی ایجاد می کند و در نهایت منجر به ترک صفحه توسط کاربر می شود.

علاوه بر این، گوگل صفحاتی را که به سرعت بارگذاری می شوند در اولویت بالا تری قرار می دهد زیرا تجربه بهتری را ارائه می دهند. صفحه شما می تواند بهترین اطلاعات جهان را در مورد موضوع خاصی داشته باشد، اما اگر بارگذاری آن خیلی طول بکشد، گوگل رتبه آن را در صفحات نتایج موتور جستجو پایین می آورد.

چه عواملی بر سرعت سایت تاثیر دارند؟

عوامل موثر بر سرعت سایت

همانطور که گفتیم سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر بهبود تجربه کاربری آن خواهد داشت. پس برای بهبود تجربه کاربری باید سرعت لود صفحات سایت خود را بالا ببرید، در ادامه قصد داریم در مورد روش های افزایش سرعت سایت شما صحبت کنیم.

  • عملکرد وب سایت: اندازه گیری تجربه کاربری سایت شما از جمله زمان بارگذاری، قابلیت استفاده و سرعت سایت
  • عملکرد سرور: اندازه گیری توانایی سرور شما برای انجام وظایفی که برای آن طراحی شده است. با استفاده از معیارهایی مانند استفاده از CPU، توان عملیاتی و زمان کار.
  • صفحه وب خاص: سرعت و تجربه کاربری شما می تواند بر اساس سطح دشواری و موضوعات محتوای موجود در یک صفحه متفاوت باشد.
  • نوع اتصال: سایت شما باید با انواع اینترنت از جمله DSL، کابلی، بی سیم، ماهواره ای و تلفن همراه سازگار و پاسخگو باشد.
  • سرویس اینترنت کاربر: سرعت اینترنت کاربر نیز می تواند بر اساس ارائه دهنده و حتی مکان مشتریان شما متفاوت باشد.

سرعت سایت شما چقدر باید باشد؟

به عنوان مثال سه صفحه با سرعت بارگذاری 0.8 ثانیه و سرعت های 2.3 و 2.6 ثانیه وجود دارند. صفحه ای که با سرعت 0.8 ثانیه بارگذاری می شود برای کلمات کلیدی اصلی خود در رتبه اول قرار می گیرد در حالی که صفحات با سرعت های 2.3-2.6s در رتبه های 51 یا پایین‌تر قرار گرفته اند.

بر اساس این اطلاعات، سعی کنید سرعت لودینگ سایت شما در موبایل و دسکتاپ بیشتر از ۱ تا ۲ ثانیه نباشد. در واقع، 53 درصد از کاربران تلفن همراه در صورتی که بارگذاری سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، وب سایت را ترک می کنند و از هر 2 نفر نیز 1 نفر انتظار دارد یک صفحه در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری شود.

زمان های بارگذاری متفاوتی که گوگل در نظر می گیرد

قبل از اینکه بدانید چگونه سرعت سایت خود را برای بهبود تجربه کاربری بهینه کنید، مهم است که بدانید گوگل چه عواملی را برای تاثیر در سرعت صفحه در نظر می گیرد:

  • اولین عنصر محتوایی: اندازه گیری مدت زمانی که طول می کشد مرورگر اولین قطعه محتوایی را در زمان ورود کاربر به سایت شما بارگذاری کند.
  • اولین عنصر معنی دار: اندازه گیری مدت زمانی که طول می کشد تا سایت شما محتوای اصلی را در یک صفحه بارگذاری کند.
  • شاخص سرعت: میانگین زمانی که طول می کشد تا سایت شما محتوا را کاملاً در یک صفحه بارگذاری کند.
  • اولین CPU بیکار : چقدر طول می کشد تا یک صفحه حداقل تعامل خود را داشته باشد.
  • زمان تعامل: مدت زمانی که کاربر برای تعامل کامل با یک صفحه نیاز دارد.
  • حداکثر تاخیر ورودی اول: بدترین معیار نیز برای تأخیر از زمانی که کاربر وارد سایت شده تا زمانی که وب سایت به کاربر پاسخ می دهد، است.

نحوه افزایش سرعت سایت

تاثیر سرعت سایت بر بهبود تجربه کاربری

برای آن که بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید تا تجربه کاربری را بالا برده و بر رتبه جستجو تاثیر مثبت بگذارید، چند نکته مهم وجود دارد که آن ها را با یکدیگر بررسی می کنیم.

  • اندازه مناسب تصاویر: از ابعاد خاصی استفاده کنید که بهترین عملکرد را برای سایت شما دارند. همچنین می توانید تصاویر واکنش گرا را اضافه کنید که با هر صفحه ای که روی آن هستند، سازگار هستند.
  • CSS و Javascript ها را کوچک کنید: هر گونه داده غیر ضروری را که توسط مرورگرها پردازش نمی شود حذف یا فشرده کنید.
  • فشرده سازی متن را فعال کنید: با کمک افزونه های کمکی حجم فایل های متنی را کاهش دهید.
  • از تغییر مسیر های متعدد صفحه در سایت خودداری کنید: تغییر مسیرها از HTTP به HTTPS و WWW به غیر WWW را ترکیب کنید و از طراحی واکنشگرا برای جلوگیری از هدایت کاربران به نسخه موبایل سایت خود استفاده کنید.
  • درخواست های کلیدی را از قبل بارگذاری کنید: فایل ها یا اقدامات خاصی را که می دانید کاربران شما به آن نیاز دارند از قبل بارگیری کنید.
  • از فرمت های ویدئویی برای محتوای متحرک استفاده کنید: GIF ها را به ویدیو تبدیل کنید، از MPEG4/Web برای انیمیشن ها و PNG/WebP برای تصاویر ثابت استفاده کنید.
  • تصاویر را تا حد امکان بهینه کنید: تصاویر را به صورت دستی فشرده کنید یا از یک افزونه برای فشرده سازی استفاده کنید

آیا هر چقدر سرعت سایت بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتر است؟

سرعت سایت می تواند بر تجربه کاربری و اینکه سایت شما چگونه برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی می شود تاثیر بگذارد و حتی رتبه خوب را ایجاد یا خراب کند. وقتی سایت شما به سرعت بارگذاری می شود، تجربه ای بدون استرس ارائه می دهید و به موتور های جستجو نشان می دهید که سایت شما بهترین خدمات را به کاربران ارائه می دهد.

در نهایت:

با کمک تصاویر واکنش گرا، متن فشرده و ممیزی هر داده ای که می تواند سرعت کار را کاهش دهد سرعت سایت خود را افزایش دهید تا تجربه کاربری بهتری داشته و بر رتبه خود تاثیر مثبت بگذارید.

منبع: ww.webintegrations.co.u

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا