آموزش سئو

نکته های کلیدی در طراحی سایت آموزشی برای ایجاد یک آموزشگاه آنلاین

روز به روز بر تعداد وب سایت هایی که در فضای اینترنت وجود دارد، افزوده می شود. یکی از وب سایت هایی که طرفداران بسیار زیادی دارد، وب سایت های آموزشی هستند. به کمک فناوری های جدید، مانند VR، AR و غیره می توان امیدوار بود که آموزش الکترونیکی در آینده ای نزدیک هرچه بیشتر فراگیر شود. با این وجود، تنها افرادی می توانند در زمینه آموزش الکترونیکی موفق ظاهر شوند که دست به طراحی یک وب سایت مناسب آموزشی بزنند. ما در این مطلب قصد داریم تا نکات کلیدی در طراحی سایت آموزشی را به صورت کامل به شما آموزش دهیم.

راهکار هایی برای طراحی سایت آموزشی موفق

اگر کمی در فضای اینترنت گشت و گذار کنید، به خوبی می توانید متوجه شوید که وب سایت های آموزش مجازی و الکترونیکی به شدت جایگزین مناسبی برای مدل سنتی کلاس های درس شده اند. وب سایت های آموزشی در حال حاضر موفق شده اند تا در میان متخصصان، دانش آموزان، دانشجویان و… محبوبیت بسیار بالایی را کسب کنند. بدون شک چنین وب سایت هایی می توانند در آینده ای نزدیک، به بهترین و معتبرترین راه برای کسب آموزش های با کیفیت تبدیل شوند.

سوال بسیار مهمی که در این قسمت به وجود می آید این است که آیا تمامی وب سایت های آموزشی موجود در فضای اینترنت، از تعاملی یکسان از سوی فراگیران بهره مند می شوند؟ آیا تمامی این وب سایت ها، سهولت در دسترسی و توانایی یادگیری یکسانی را در اختیار فراگیران قرار می دهند؟ بدون شک پاسخ خیر خواهد بود. دلیل آن هم این است که همه این وب سایت ها، از یک طراحی سایت آموزشی یکسانی بهره مند نشده اند. هر کدام از طراحی های آن ها، دارای مزایا و ویژگی ها و بعضا معایب خاص خود بوده که آن ها را از یکدیگر متمایز کرده است.

اما در این میان تنها وب سایت های آموزشی ای موفق هستند که توانسته باشند یک طراحی هوشمند، جذاب و موفق را برای وب سایت خود پیاده سازی کنند. در صورتی که طراحی سایت آموزشی برای شما هم به یک دغدغه مهم بدل شده است، ما در ادامه قصد داریم تا به برخی از مهمترین نکات و ویژگی هایی که یک وب سایت آموزشی موفق باید داشته باشد، اشاره کنیم.

طراحی سایت آموزشی موفق

خطاهای مهم در طراحی سایت آموزشی

به سادگی می توان متوجه شد که وب سایت های آموزشی در طی سال های گذشته تکامل چشمگیری پیدا کرده اند. اما این بدان معنی نیست که این وب سایت ها از یک طراحی بدون خطا تشکیل شده اند. همچنان هم می توان ایرادات و نقص های بسیار زیادی را در طراحی سایت های آموزشی مشاهده کنیم. برخی از مهمترین خطاهایی که مانع از پاسخگویی نیازهای فراگیران، مخاطبان و اساتید سایت های آموزشی است، عبارت اند از:

  • برای دست یابی به محتوای آموزشی، نیاز به طی مسیر بسیار زیاد و کلیک های فراوان است که موجب خسته شدن افراد خواهد شد.
  • رابط کاربری، ui و ux سایت آموزشی بسیار ضعیف بوده و باعث دفع افراد خواهد شد.
  • یکی دیگر از مشکلات طراحی سایت آموزشی، اضافه بار شناختی بالا در طراحی است که باعث حواس پرتی مخاطبین می شود.
  • ممکن است در یک سایت آموزشی مخاطب با انبوهی از محتوای متنی با حداقل تصاویر روبرو شود. بهینه نبودن سایت آموزشی و عدم تعامل مناسب با کاربران از دیگر مشکلات چنین سایت هایی است.
خطاهای مهم در طراحی

نکته های کلیدی در طراحی سایت آموزشی

حال که با برخی از بزرگترین خطاهای موجود در طراحی سایت آموزشی آشنا شدید، زمان آن رسیده تا شما را با برخی از مهمترین ویژگی های آن ها نیز آشنا کنیم. برخی از این ویژگی ها، می توانند نقش بسیار مهمی را در بهبود وضعیت سایت آموزشی ایفا کنند. برای درک اهمیت این نکات لازم به یادآوری است که این ویژگی ها در واقع گوشت، پوست و استخوان وب سایت آموزشی را تشکیل می دهند. اجازه دهید تا برخی از آن ها را به شما معرفی کنیم:

1. ثبت نام آنلاین

همواره در طراحی سایت آموزشی نیاز است تا به نحوه ثبت نام آنلاین توجه ویژه ای شود. به کمک این ویژگی تمامی متقاضیان، دانشجویان و دانش آموزان می توانند به سادگی در سیستم مدیریت یادگیری (LMS) ثبت نام کنند. این سیستم به عنوان مرجع برای دانش آموزان بوده و به عنوان یک پلتفرم مشترک عمل می کند. به کمک LMS همه افراد می توانند برنامه درسی خود را دیده، آن را یاد بگیرند، با اساتید خود در تماس باشند و به تمامی محتواهای درسی موجود دسترسی داشته باشند. امروزه روش های زیادی برای پیاده سازی سیستم LMS وجود دارد که می توانید از یکی از آن ها استفاده کنید.

2. گزارش ها و تجزیه و تحلیل

شما از کجا می توانید مطمئن شوید که قادر هستید محتوا و محیط آموزشی مناسب و مورد نیاز فراگیران را فراهم کنید؟ پاسخ ساده است؛ کافی است تا این کار را از طریق تجزیه و تحلیل داده ها به کمک گزارش های دقیقی که در خصوص رفتار کاربران و فراگیران به دست آورده اید، انجام دهید. به سادگی می توانید نقش گزارش ها و تجزیه و تحلیل آن ها را در طراحی سایت آموزشی متوجه شوید.

3. پرداخت هرچه ساده تر

امکان پرداخت و مدیریت هرچه ساده تر آن توسط فراگیران یکی از حیاتی ترین معیارهایی است که در زمان طراحی سایت آموزشی باید به آن توجه کرد. زمانی که شما فرایند پرداخت را برای دانشجویان خود ساده تر می کنید، این امر می تواند منجر به افزایش علاقه دانشجو به ثبت نام شود. وب سایت آموزشی شما باید دارای یک فرم پرداخت آنلاین بوده که تمامی روش های پرداخت در آن وجود داشته باشد. بدین صورت فراگیران می توانند مناسب ترین شیوه را برای خود انتخاب کنند. به یاد داشته باشید که تکمیل کل فرایند پرداخت نباید بیش از چند ثانیه طول بکشد.

4. ارزشیابی فراگیر و یازخورد

یک وب سایت آموزشی باید هر از چندگاهی یادگیری دانش آموزان و فراگیران خود را به مانند کلاس های حضوری، مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو در زمان طراحی سایت آموزشی به این نکته توجه کنید که سایت شما باید ویژگی های مستقلی برای تست های ارزیابی در اختیار داشته باشد. آزمون های ارزیابی باید به صورت دوره ای و همچنین درون برنامه جهت ارزشیابی هرچه موثرتر وجود داشته باشد.

5. مدیریت اطلاعات دانشجویان

سیستم مدیریت اطلاعات دانشجویان (SIMS) در واقع یک سیستم ثبت سوابق برای به روز نگه داشتن اطلاعات دانشجویان در زمینه های فعالیت ها، سوابق آزمون ها، نمرات، حضور و غیاب و غیره است. با رعایت این نکته در زمان طراحی سایت آموزشی می توانید دسترسی بهینه ای به اطلاعات داشته، یکپارچگی آن ها را حفظ کرده و در عین حال، اقدامات امنیتی بهتر را پیاده سازی کنید.

6. ارائه محتوای با کیفیت

یک سایت آموزشی در درجه اول باید دارای آموزش هایی باکیفیت باشد. هر چه وب سایت شما ویژگی ها و قابلیت های بالایی داشته باشد، اما محتوای آموزشی شما فاقد کیفیت باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. از این رو داشتن محتوای ارزشمند، مهمترین نکته ای است که باید در هر سایت آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.

نکات مهم طراحی

نکات مهم در خصوص حفظ و نگهداری سایت های آموزشی

جدا از ویژگی های ضروری یک سایت آموزشی، باید چند نکته مهم را در زمان طراحی و توسعه به خاطر داشته باشید. در صورتی که می خواهید سایت آموزشی شما از نظر تعامل با فراگیران موفق ظاهر شود، این نکات را در زمان طراحی فراموش نکنید:

  • اول از همه، وب سایت آموزشی شما باید چیزی فراتر از آن چه که اکثر قریب به اتفاق چنین وب سایت هایی ارائه می دهند، ارائه دهد. با این که نمی توان اصول اولیه و پایه طراحی سایت آموزشی را نادیده گرفت، اما حداقل می توانید ویژگی های منحصر به فردی را به وب سایت آموزشی خود اضافه کنید.
  • حتما پیش از این که وب سایت شما به فراگیران معرفی شود، در خصوص مالکیت محتواهای آموزشی که در آن وجود دارد، تصمیم گیری کنید.
  • یکی از مهمترین نکاتی که در زمان طراحی سایت آموزشی باید به آن توجه کرد، زمان بارگذاری صفحه است. اگر سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد، هیج بازدید کننده ای به آن ورود پیدا نمی کند. برای بهبود سرعت سایت می توانید فایل های رسانه ای، تصاویر و یا محتواهای گرافیکی سنگین خود را به نحوی بارگذاری کنید که تنها در صورت شرایط لازم به فراگیر نشان داده شوند. بدین صورت حتی اگر سرعت اینترنت فراگیر کم باشد، باز هم قادر خواهد بود تا به وب سایت آموزشی شما وارد شود.
  • یکی دیگر از مهمترین اصول در طراحی سایت آموزشی، اطمینان از داشتن یک طراحی جذاب و زیبا است. چنین طراحی می تواند افراد را به سرعت جذب خود کرده و مخاطب را وارد فرایند یادگیری کند.
  • سعی کنید تا از کانال های تبلیغاتی مختلف برای دسترسی به مخاطبین خود استفاده کنید. تا زمانی که کسی از حضور سایت آموزشی شما مطلع نشده باشد، نمی توانید انتظار ترافیک داشته باشید. از این رو تلاش کنید تا سایت آموزشی خود را از طریق سایت های دیگر، رسانه های اجتماعی و… به مخاطبین معرفی کنید.
  • زمانی که طراحی سایت آموزشی شما به پایان رسید، می توانید نظر افراد خبره در این زمینه را جویا شوید. همچنین می توانید هر از چند گاهی در خصوص نحوه طراحی وب سایت، نظرات فراگیران را هم بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا