آموزش سرور

سرور اشتراکی به چه معناست؟ کاربردهای این نوع سرورها چیست؟

امروزه تمامی کسب و کارهایی که بخشی از برنامه های خود را در فضای اینترنت پشت سر می گذارند، به یک هاست و یا سرور احتیاج پیدا می کنند. اما از آن جایی که همواره تلاش شده است تا هزینه های اجرایی شرکت ها کاسته شود، ممکن است برخی از افراد در مقابل استفاده از هاست و یا سرور اختصاصی، به سمت بهره بردن از سرور و یا هاست اشتراکی قدم بردارند. اما منظور از سرور اشتراکی و هاست اشتراکی چیست؟ آیا استفاده کردن از یک هاست سرور اشتراکی، مزایای دیگری نیز دارد؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی را می توان یک سرور میزبانی وب سایت دانست که به وب سایت های مختلف این فرصت را می دهد تا از یک سرور استفاده کنند. بدین صورت به جای این که یک هاست، تنها به یک وب سایت اختصاص پیدا کند، یک هاست در اختیار وب سایت های مختلف قرار گرفته و آن ها به صورت مشترک از آن بهره مند خواهند شد. به چنین هاستی، هاست اشتراکی گفته می شود.

اما شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چرا باید افراد بخواهند که از یک هاست اشتراکی استفاده کنند؟ در پاسخ باید اشاره کرد که هاست اشتراکی این امکان را در اختیار شرکت ها و سازمان های مختلف قرار می دهد تا هزینه ها و منابع مورد نیاز را خود را کاهش دهند. تخصیص دادن منابع به کاربران متعدد، باعث کاهش هزینه های نگهداری سرور به میزان قابل توجهی خواهد شد.

سرور اشتراکی چیست؟

بعد از آشنایی با هاست اشتراکی، شاید بخواهید بدانید که منظور از سرور اشتراکی چیست؟ باید اشاره کرد که سرور به معنای یک نرم افزار و یا دستگاهی سخت افزاری بوده که می تواند خدماتی را در اختیار دستگاهی دیگری که در شبکه وجود دارد، قرار دهد. منظور از مشتری، دستگاه های سخت افزاری و یا نرم افزاری هستند که از یک سرور خدمات کسب می کنند. حال یک سرور قادر است تا به چند مشتری متفاوت خدمات ارائه دهد. همچنین امکان این وجود دارد که یک مشتری، به چند سرور مختلف اتصال پیدا کند. به سرورهایی که قادر هستند تا خدمات خود را به مشتریان متعددی ارائه دهند، سرور اشتراکی گفته می شود.

چه تفاوتی بین یک سرور و هاست اشتراکی وجود دارد؟

بعد از آشنایی با تعریف سرور و هاست اشتراکی، ممکن است افراد زیادی نتوانند به خوبی تفاوت موجود بین این دو مورد را پیدا کنند. باید اشاره داشت که مفهوم هاست و سرور، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، با این وجود هاست، کامپیوتر و یا دستگاهی است که می تواند به شبکه وصل شود. با این وجود، سرور نرم افزار و یا دستگاهی سخت افزاری بوده که قادر است خدماتی را به مشتریان خود ارائه کند.

در کنار این تفاوت باید به تفاوت موجود بین عملکرد هاست و سرور اشتراکی نیز اشاره کرد. با این که سرور قادر است تا منابع و خدماتی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد، هاست منابع موجود را مصرف می کند. به این تفاوت ها همچنین باید به شیوه اتصال آن هم اشاره کرد. هاست قادر است تا به کمک اینترنت به سایر دستگاه های موجود، وصل شود. اما یک سرور از شبکه محلی (LAN) یا اینترنت برای اتصال بهره می برد. سرورها این قابلیت را دارند تا به هاست بدل شوند، اما همه هاست ها نمی توانند سرور شوند. بدین صورت می توان گفت که بین هاست و سرور اشتراکی، تفاوت های متعددی وجود دارد.

با این وجود اکثر افراد تفاوتی میان هاست اشتراکی و سرور اشتراکی قائل نبوده و هر دو را به منزله فضایی برای میزبانی وب سایت ها می دانند که منابع را به صورت مشترک در میان کاربران خود تقسیم می کند.

به همین دلیل ما نیز همچون عموم افراد، در ادامه هاست و سرور اشتراکی را به یک معنا دانسته و درباره آن اطلاعات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

تفاوت VPS با هاست اشتراکی

هاست یا سرور اشتراکی برای چه افرادی مناسب است؟

با این که داشتن یک هاست و یا سرور اختصاصی می تواند مزایای خاص خودش را داشته باشد، اما در این میان، هاست و سرورهای اشتراکی نیز مناسب افراد زیادی خواهند بود. تمامی کسانی که به تازگی قصد دارند تا وب سایت خود را در فضای اینترنت نمایش دهند، می توانند از خدمات سرورهای اشتراکی و هاست اشتراکی بهره مند شوند. از این رو هاست یا سرور اشتراکی برای وبلاگ نویس ها، وب سایت های خبری، توسعه دهندگان نوپا، کاربران وردپرس و فروشگاه های آنلاین تازه تاسیس بسیار مناسب خواهد بود.

شما تا زمانی می توانید از  یک سرور یا هاست اشتراکی استفاده کنید که هنوز ترافیک ورودی به وب سایت شما بالا نبوده و نیازی به پهنای باند زیادی ندارید. اما اگر میزان ترافیک ورودی به سایت شما افزایش یابد، به همان میزان نیاز به منابع نیز افزایش می یابد. در نتیجه سرورهای اشتراکی توان میزبانی از سایت شما را نخواهند داشت و در اکثر مواقع شلوغی، کاربران سایت شما با خطاهای مختلف روبرو خواهند شد. در این موقعیت باید به فکر استفاده از VPS یا VDS باشید.

مزایای استفاده از هاست و سرور اشتراکی چیست؟

مزایای مختلفی وجود دارد که استفاده از هاست و سرور اشتراکی را تا به این اندازه محبوب کرده است. بیایید نگاهی به برخی از مهمترین این مزایا بیندازیم:

قیمت کمتر سرور اشتراکی

1. کاهش هزینه ها

یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از هاست و سرور اشتراکی، کاهش هزینه های جانبی است. هیچ کسی نیست که علاقه ای به داشتن سرور اختصاصی و پر سرعت نداشته باشد اما با این وجود، محدودیت های بودجه در ابتدای مسیر افراد را مجبور می کند تا به جای استفاده از هاست اختصاصی، از هاست های اشتراکی استفاده کنند.

2. مدیریت ساده تر

مدیریت ساده تر

میزبانی از وب سایت ها در زمانی که هیچ تجربه ای از انجام این کار ندارید، می تواند بسیار چالش برانگیز به نظر برسد. از این رو می توانید از میزبانی های اشتراکی برای ساده کردن راه اندازی و مدیریت میزبانی وب سایت استفاده کنید. هاست های اشتراکی، سرورهای مشترک را راه اندازی می کنند، نرم افزارهای لازم را نصب و در صورت نیاز، ارتقا می دهند. همچنین به صورت مداوم بر سرورها نظارت کرده و از آن ها پشتیبانی می کنند. از این رو نیازی نیست که خودتان دانش شبکه و سرور داشته باشید. با سرور و یا هاست اشتراکی، مدیریت ساده خواهد شد.

معایب استفاده از سرور و هاست اشتراکی چیست؟

برای این که بتوانید دست به یک انتخاب مطمئن و مناسب بزنید، در کنار شناخت مزایای سرورها و هاست های اشتراکی، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص معایب این امکانات نیز داشته باشید. از مهمترین معایب هاست و سرور اشتراکی می توان به عدم امکان بهره مندی از عملکردهای به خصوص در زمان پیاده سازی برنامه های جدید در سرور، اشاره کرد. به بیان دیگر، شما نمی توانید سرور و یا هاست خودتان را بسته به نیاز و سلیقه خود، تغییر دهید. از سوی دیگر، امکانات و منابعی که در اختیار شما قرار خواهند گرفت، اندک هستند. همچنین اگر وب سایت دیگری روی سرور و یا هاست از منابع بیشتری استفاده کند، سرعت برای شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا