آموزش سرور

ومپ سرور (Wamp Server) چیست و چه کاربردی دارد؟ + نصب

از آغاز قرن بیست و یکم، وب سایت ها به طور فراینده ای به ارگانی حیاتی برای مشاغل، سازمان ها و افراد تبدیل شده اند. وب سایت ها به عنوان نمایندگان سازمان ها در شبکه جهانی وب هستند و بیشتر با عنوان وب سایت های اینترنتی شناخته می شوند. اهمیت این موضوع زمانی به خوبی مشخص می شود که از این واقعیت آگاه شوید که در سال 2023 ، حدود 71 درصد از کسب و کارها دارای وب سایت اختصاصی خود هستند.

در واقع می توان به این آمار اشاره کرد که هر 3 ثانیه یک وب سایت جدید ساخته می شود! همه اینها نشان دهنده این است که توسعه وب به عنوان یکی از زمینه های پرتقاضا در دنیای فناوری ظهور کرده است. سرعت موجود برای برآورده کردن این تقاضا نیازمند پیشرفت های تکنولوژیکی است که فرآیند توسعه را تا حد امکان تسهیل می کند.

یکی از این ابزارها WAMP است. ومپ سرور یک سرور توسعه وب است که به توسعه دهندگان اجاره می دهد تا کد خود را در یک محیط پویا و بدون داشتن میزبانی وب تست کنند. در ادامه به طور مفصل تری به توضیح در رابطه با ومپ سرور و کاربردها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

ومپ سرور (WAMP server) چیست؟

سرور WAMP یک بسته نرم افزاری است که توسعه دهندگان از آن برای ایجاد برنامه های کاربردی وب پویا استفاده می کنند. چنین ابزاری به شما این امکان را می دهد که وب سرورها را بر روی local هاست خود راه اندازی کنید تا وب سایت ها را در یک محیط توسعه با امکانات کامل بتوانید تست نمایید.

WAMP

اصطلاح WAMP مخفف شده چندین کلمه است، به این معنی که از حروف اول ویندوز(Windows)، حرف دوم آن آپاچی(Apache) و حرف سوم و چهارم ان به ترتیب MySQL و PHP تشکیل شده است. اینها نقش مهمی در توسعه وب دارند و ترکیب آن ها ابزار قدرتمندی برای ایجاد برنامه های کاربردی وب پویا است. این 4 جزء در ادامه به شکل کاملتری توضیح داده شده اند:

اجزا ومپ

ومپ سرور
  • Windows: سرور WAMP با سیستم عامل ویندوز سازگار است، همانند LAMP برای لینوکس و MAMP برای MAC.
  • Apache: نرم افزاری است که صفحات وب را در پاسخ به درخواست های HTTP شما ارائه می دهد. در واقع می توان گفت وب سرور آپاچی که از سال 1995 توسط بنیاد نرم افزار آپاچی نگهداری می شود، یک نرم افزار رایگان و منبع باز است و به ارائه صفحات وب در یک وب سایت محلی یا بر بستر اینترنت، کمک می کند. وقتی به اینترنت دسترسی دارید، صفحات وب باید در جایی روی سرور وجود داشته باشد. وب سرور آپاچی درخواست ها را از مرورگر کاربر دریافت می کند، تمام اسکریپت های پشتیبان را پردازش می کند، آن ها را به صفحات وب منحصر به فرد تبدیل کرده و به کاربر ارسال می کند.
  • MySQL: یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که داده ها را ذخیره می کند و در صورت تقاضا آن ها را بازیابی می نماید. درست مانند یک کشو با پوشه های اطلاعاتی، پایگاه داده حاوی اطلاعاتی است که به منظور دسترسی به وب سایت ذخیره شده است. با استفاده از MySQL، می توانید جزئیات ورود کاربر، پروفایل های کاربر و موارد دیگر را ذخیره کنید. MySQL بر اساس زبان پرس و جوی ساختاریافته (SQL)، یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای منبع باز اوراکل است.
  • PHP: یک زبان برنامه نویسی است که برای ایجاد محتوای وب سایت از آن استفاده می شود. این زبان اسکریپت های سمت سرور را می نویسد و با Apache و MySQL تعامل می کند تا یک محیط توسعه ایجاد کند. اسکریپت های PHP بر روی سرورها اجرا می شوند و می توانند وب سایت ها را از یک وبلاگ ساده تا وب سایت های پیچیده بسازند. همچنین PHP یک زبان برنامه نویسی رایگان و متن باز است.
ومپ سرور

WAMP چگونه کار می کند؟

اجزای نام برده شده به طور موثری ترکیب شده اند تا به توسعه دهندگان امکان استفاده از یک وب سرور مجازی در سیستم خودشان را بدهند. این بدان معناست که آن ها می توانند وب سایت ها را به صورت محلی و بدون داشتن میزبانی تست کنند و در صورت نیاز روی آن تغییراتی دهد، آن را مشاهده کنند و در حالی که هنوز روی آن کار می کنند فایل ها را آپلود نمایند. در نتیجه ومپ سرور باعث می شود تا توسعه وب سایت بسیار سریعتر و کارآمد تر صورت گیرد.

اگر یک توسعه دهنده وب مبتدی هستید که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، WAMP یک راه عالی برای شروع است. شما می توانید آن را به راحتی بر روی Windows  سیستم خود نصب کنید. این نرم افزار به سیستم شما یک وضعیت سرور مانند می دهد تا به صفحات وبی که توسعه می دهید، سرویس دهد. همچنین می‌توانید اسکریپت‌های PHP را برای پردازش داده‌ها روی سرور بنویسید و از MySQL برای ذخیره هرگونه داده از لاگین‌ها، پروفایل‌ها، پیکربندی و سایر اطلاعات استفاده کنید.

WAMP سرور ابزارهای توسعه سایت را در اختیار شما قرار می دهد تا قبل از استقرار در اینترنت، صفحات وب خود را در رایانه شخصی خود به طور ایمن توسعه داده و آزمایش کنید. ومپ سرور به شما این امکان را می دهد که ویژگی ها و سایر محتوای سایت خود را قبل از استقرار آن ها در اینترنت برای دیدن سایر کاربران تست کنید.

WAMP تمام اجزای لازم را بر روی سیستم لوکال شما نصب می کند و به شما امکان می دهد از طریق کنترل پنل WAMP به وب سرور خود دسترسی پیدا کرده و آن را مدیریت کنید. همچنین می توانید پایگاه داده ها، اسکریپت های تست و غیره را مدیریت کنید.

ویژگی های کلیدی ومپ سرور

ومپ سرور

از جمله ویژگی های کلیدی ومپ سرور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مایکروسافت ویندوز از آن پشتیبانی می کند.
  • در آن آپاچی، MySQL و PHP گنجانده شده است.
  • رابط کاربری ساده آن امکان استفاده و پیمایش را آسان می کند.
  • این پلتفرم منبع باز است.
  • روش نصب و پیکربندی نسبتاً ساده است.
  • دارای اجزای سازگار با ویندوز است.

مزایای استفاده از ومپ سرور

  • نصب و پیکربندی WAMP سرور نسبتاً ساده است.
  • ومپ سرور بسیار مقرون به صرفه است، زیرا رایگان است و تمام ابزارهای ضروری مورد نیاز برای ساخت برنامه های وب را دارد.
  • WAMP یک سرور رایگان و منبع باز با یک جامعه گسترده است که این امر منجر به وجود حجم وسیعی از منابع و پشتیبانی می شود.
  • WAMP هزینه راه اندازی و اجرای وب سرورها را برای آزمایش کم می کند، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا روی ساخت برنامه های وب خود تمرکز کنند.
  • WAMP کد PHP را ساده می کند و پایگاه داده را در پلتفرم ویندوز ایجاد می کند.
  • دارای تعدادی ماژول شامل OpenSSL، phpMyAdmin، MediaWiki و چندین مورد دیگر است.
  • با هر دو سیستم 32 بیتی و 64 بیتی سازگار است.
  • مانند XAMPP، شما می توانید وب سرور و پایگاه داده را با یک دستور راه اندازی و متوقف کنید.

مقایسه WAMP و XAMPP

xampp vs wamp

شبیه ساز XAMPP سرور دیگری است که یک محیط توسعه محلی کامل را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا برنامه های تحت وب را منتشر کردن در فضای اینترنت روی سیستم خود تست کنند. مانند WAMP، XAMPP نیز به ترتیب از Apache، MySQL و PHP برای وب سرویس، مدیریت پایگاه داده و اسکریپت نویسی سمت سرور استفاده می کند.

در XAMPP حرف X مخفف کراس پلتفرم سرور است، به این معنی که می تواند برای چندین سیستم عامل استفاده شود. به یاد داشته باشید، WAMP برای سیستم عامل ویندوز ساخته شده است، اما در حالی که XAMPP با ویندوز، لینوکس و مک نیز سازگار است. P نیز مخفف Perl است، یک زبان برنامه نویسی اضافی که در WAMP وجود ندارد.

استفاده از XAMPP ساده تر و قدرتمندتر از WAMP است. از نظر عملکرد، هر دو مشابه هستند و ویژگی های اساسی یکسانی دارند. از این رو انتخاب بین WAMP و XAMPP به ترجیحات شخصی و سیستم عامل مورد استفاده بستگی دارد.

دانلود و نصب WAMP در ویندوز 10

ومپ سرور

مرحله اول: دانلود فایل نصبی

برای شروع، اقدام به دانلود آخرین نسخه ومپ سرور کنید. WAMP سرور برای هر دو نسخه 32 بیت (x86) و 64 بیت (x64) توزیع شده است. بسته به نسخه سیستم عامل ویندوز خود باید بسته دانلودی WAMP را انتخاب کنید. در صفحه دانلود ومپ سرور، روی لینک You can download itdirectly کلیک کنید تا به صفحه وب دانلود فایل هدایت شوید تا فایل نصبی به طور خودکار دانلود شود.

بسته به سرعت دانلود اینترنت شما، دانلود فایل exe سرور WAMP ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پس از دانلود، محل قرارگیری فایل exe را پیدا کنید و روی آن دوبار کلیک کنید تا فرآیند نصب شروع شود.

مرحله دوم: نصب ومپ سرور و نکات مهم آن

هنگام نصب سرور WAMP، لطفاً توجه داشته باشید:

1. نصب دو نسخه از سرور WAMP بر روی یک دستگاه توصیه نمی شود. در واقع، wizard نصب WAMP در مورد بازنویسی نصب های موجود ومپ سرور هشدار می دهد. به عنوان مثال، نمی‌توانید سرور WAMP 3.2.6 را بر روی رایانه‌ای با سرور WAMP نسخه 3.2.4 نصب کنید. بنابراین، قبل از نصب هر ومپ سرور، نسخه های قبلی ومپ سرور موجود را در رایانه شخصیتان حذف نصب کنید.

2. سرور WAMP برای عملکرد صحیح به اجزای نرم افزار اضافی نیاز دارد که به بسته های قابل توزیع مجدد Visual C++ (VC) معروف هستند. این اجزا بسته به نسخه WAMP سرور در حال نصب متفاوت است.

3. می توانید نسخه PHP و MySQL را برای نصب انتخاب کنید. درست مانند هر نرم افزار دیگری، PHP و MySQL در ورژن های جدید نسبت به ورژن های قبلی پیشرفت کرده اند.

4. اگر در حین نصب خطایی رخ داد، توصیه می شود ومپ سرور را uninstall کرده، خطا را تصحیح کرده و دوباره امتحان کنید. در غیر این صورت، اگرچه برنامه می تواند با موفقیت راه اندازی شود، اما به طور صحیح عمل نمی کند.

مرحله سوم: اجرا ومپ و سرویس های مورد نیاز

پس از نصب موفقیت آمیز WAMP server بر روی ویندوز رایانه شخصی خود، بر روی نماد سرور WAMP دوبار کلیک کنید تا برنامه اجرا شود، سرور آپاچی راه اندازی شود و تمام اسکریپت ها و سرویس های مورد نیاز برای اجرای وب سایت شما در دستگاه محلی بارگیری شود. هنگام راه‌اندازی WAMP، نمادهای نوار اعلان‌ها باید از قرمز به زرد و به سبز تغییر رنگ پیدا کنند.

هنگامی که نماد سبز شد، باید بدانید که سرور و همه سرویس‌ها (پایگاه داده، زبان‌های برنامه‌نویسی، سرویس‌های سرور) طبق انتظار اجرا می‌شوند.

مرحله چهارم: ورود به فضای مدیریت ومپ

مرورگر خود را باز کنید و در کادر URL عبارت زیر را تایپ کنید:

/http://localhost

همچنین می توانید عبارت زیر را وارد کنید:

/http://127.0.0.1

در نتیجه وارد فضای مدیریتی ومپ سرور می شوید و می توانید تغییرات مد نظر خود را ایجاد نمایید.

نتیجه گیری

ومپ سرور

ومپ سرور محبوب است زیرا با ارائه یک محیط توسعه کامل که به افراد اجازه می دهد آزادانه وب سایت های پویا، برنامه های کاربردی وب و سایر پلتفرم های سازگار با سیستم عامل ویندوز خود را آزمایش و توسعه دهند، زندگی را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند. این یک ابزار رایگان، همه کاره و کارآمد است که بهره وری را افزایش می دهد. ومپ سرور یک انتخاب عالی برای توسعه دهندگانی است که به دنبال ساخت برنامه های وب قوی و سریع هستند. اسناد گسترده، پشتیبانی گسترده جامعه و رابط کاربری دلپذیر WAMP آن را برای تازه کارها و متخصصان ایده آل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا