آموزش سرور

پهنای باند چیست؟ چه تفاوتی با ترافیک دارد؟

پهنای باند به معنای ارسال داده ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین است. Bandwidth معمولاً به عنوان تعداد بیت ها، کیلوبیت ها، مگابیت ها یا گیگابیت هایی که ممکن است در یک ثانیه ارسال شوند، تعریف می شود. پهنای باند و ترافیک اصطلاحاتی هستند که به جای یکدیگر برای توصیف سرعت ارسال داده ها استفاده می شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل این دو مقوله پرداخته و به شما تعریف جامعی از این دو در پلن های هاستینگ ارائه دهیم.

پهنای باند چیست؟

یک تصور غلط رایج در خصوص پهنای باند این است که معیاری برای سنجش سرعت شبکه است اما در واقع این ویژگی به توان عملیاتی شبکه مربوط می شود. پهنای باند در شبکه ها به این اشاره دارد که چه مقدار داده دیجیتالی را می توانیم از طریق یک اتصال در مدت زمانی معین، ارسال یا دریافت کنیم. البته از آن به عنوان نرخ انتقال داده نیز یاد می شود.

در اکثر مواقع، پهنای باند به حداکثر توان ارسال داده در شبکه اطلاق می شود و با مقدار داده های منتقل شده بر حسب بیت در ثانیه، اندازه گیری می شود.

بیت کوچکترین واحد داده دیجیتال است. ممکن است از عباراتی مانند کیلوبیت در ثانیه (کیلوبیت بر ثانیه یا 1000 بیت در ثانیه) یا مگابیت در ثانیه (مگابیت بر ثانیه یا 1000000 بیت در ثانیه) برای توصیف میزان انتقال داده در یک ثانیه استفاده شود. سرعت اینترنت معمولی حدود 10 مگابیت در ثانیه است که تقریباً برابر با 1.3 مگابایت در ثانیه است.

پهنای باند یک صفحه وب، تعیین می کند سایت با چه سرعتی در مرورگر کاربران بارگذاری شود. هنگام انتخاب یک پلتفرم میزبانی وب و یا اجاره هاست، این امر مهمترین عاملی است که باید در نظر بگیرید! پهنای باند مورد نیاز برای یک وب سایت با گرافیک زیاد می تواند تا 10 گیگابایت یا بیشتر برسد.

امروزه پهنای باند بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) یا گیگابیت در ثانیه (Gbps) اندازه گیری می شود. اتصالات پهنای باند می تواند متقارن یا نامتقارن باشد. اگر ظرفیت داده در هر دو جهت (آپلود و دانلود) یکسان باشد اتصال پهنای باند متقارن است و اگر در هر دو جهت (بارگذاری و دانلود) یکسان نباشد، نامتقارن خواهد بود. در اتصالات نامتقارن، که معمولا توسط شرکت های ارائه دهنده اینترنت به کاربران داده می شود، ظرفیت آپلود اغلب کمتر از ظرفیت دانلود است. در خطوط WAN و DIA درجه سازمانی، Bandwidth متقارن بیشتر کاربرد دارد.

تفاوت ترافیک و پهنای باند

پهنای باند چه تفاوتی با ترافیک دارد؟

بیایید تفاوت این دو ویژگی را با یک مثال ساده برایتان عنوان کنیم. یک بزرگراه را با تعدادی اتومبیل که در آن در گذرند، در نظر بگیرید! پهنای این بزرگراه و تعداد باندهای عبوری آن برای خودروها در واقع همان پهنای باند شبکه است و هرچه بیشتر باشد، به معنای این است که احتمال شلوغی و ترافیک خودروها کمتر می شود. حال اگر برای تعداد خودروهای در حال عبور و مرور در این بزرگراه یک عدد خاص تعریف کنیم و قانونی داشته باشیم که در این بزرگراه فقط ماهانه 1 میلیون خودرو می توانند عبور و مرور کنند، آنگاه برای این بزرگراه یک ترافیک ماهانه تعیین شده است.

هر بار که شخصی از سایت شما در اینترنت بازدید می کند، صفحات وب، تصاویر و سایر اطلاعات به رایانه او ارسال می شود. اکثر وب سایت های تجاری بین 1 تا 5 گیگابایت داده در ماه انتقال می دهند. یک سایت فروشگاهی شلوغ، یا یک JVM که میزبان چندین وب سایت (حداکثر 6 الی 10 عدد) است، معمولاً حدود 5 تا 12 گیگابایت انتقال داده در ماه انجام می دهد.

ترافیک ماهانه حداکثر مقدار ماهانه انتقال داده ای است که سایت شما می تواند ارائه دهد، بدون اینکه از محدودیت های شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی تجاوز کند. بسیاری از شرکت ها از اصطلاح پهنای باند برای توصیف محدودیت های ترافیکی خود استفاده می کنند. Bandwidth در واقع پهنای خطی است که داده ها در آن به سمت سیستم کاربر حرکت می کنند. از طرف دیگر، ترافیک مقدار داده هایی است که ارسال و دریافت می شود.

به عنوان مثال، اگر یک مودم 56 کیلوبیت در ثانیه دارید، مودم شما می تواند 56000 بیت در ثانیه را انتقال دهد. در نتیجه این مودم دارای پهنای باند 56 کیلوبیت بر ثانیه است. حال اگر حداکثر ترافیک ماهیانه شما 1 گیگابایت باشد، شما در هر ماه فقط امکان دانلود یا آپلود 1 گیگابایت داده را در این پهنای باند دارید و اگر میزان دریافت و ارسال داده شما به این مقدار برسد، عملا دیگر امکان اتصال به اینترنت را ندارید.

میزان استاندارد Bandwidth در پلن های هاستینگ چقدر است؟

Bandwidth در میزبانی وب سایت مقدار داده ای است که یک سایت می تواند در یک بازه زمانی خاص به کاربران خود منتقل کند. بنابراین، هرچه پهنای باند بیشتر باشد، می توانید داده های بیشتری را به طور همزمان انتقال دهید. پهنای باند معمولاً بر اساس گیگابایت (GB) تعیین و فروخته می شود و یکی از مهمترین عواملی است که هنگام اجاره هاست باید به آن دقت نمود.

با این حال، برخی از شرکت های هاستینگ ادعا می کنند که bandwidth نامحدودی را ارائه می دهند. با این حال باید بدانید، مقدار CPU سرور میزبان سایت شما و همچنین سرعت اینترنت محدود است. آنها ادعا می کنند که پهنای باند نامحدودی را ارائه می دهند زیرا اکثر سایت های کوچک روی سرورهای اشتراکی معمولاً هرگز از حد مجاز، نمی توانند فراتر بروند!

در واقع در اکثر کاربردهای امروزی، سرعت اینترنت به حدی نیست که بتواند از Bandwidth سرورهای میزبان بالاتر رود. به همین دلیل اکثر ارائه دهندگان فضای میزبانی وب، پهنای باند رو نامحدود در نظر می گیرند. اما اگر سرور مورد نظر شما باید ویژگی های خاصی داشته باشد، و اتصال اینترنت قدرتمندی نیاز دارد، در نتیجه پهنای باند شما نیز در دیتاسنتر، باید مد نظر قرار گیرد.

اما میزان استاندارد ترافیک در پلن های هاستینگ از 500 مگابایت تا بی نهایت در ماه متغیر است. اگر از محدودیت ترافیک ماهانه خود فراتر بروید، میزبان ممکن است سایت شما را مسدود کند تا هزینه های اضافی را از شما دریافت کند یا بسته میزبانی خود را به طور خودکار به پلن دیگری با ترافیک بیشتر ارتقا دهد. اگر با یک ارائه دهنده هاست مدیریت شده کار می کنید، آنها سایت شما را مسدود نمی کنند بلکه شما را به روز می کنند و برنامه شما را طوری تنظیم می کنند که ترافیک را از دست ندهید یا آسیب بیشتری نبینید.

معمولا سایت هایی که پر بازدید هستند به Bandwidth و Traffic ماهانه بسیار بیشتری نسبت به سایت های معمولی نیاز دارند. پس اگر دارای یک سایت یا اپلیکیشن تحت وب پر بازدید هستید، باید به مقوله پهنای باند و ترافیک ماهانه بیشتر توجه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا