آموزش سرور

مانیتورینگ سرور چیست؟ معرفی بهترین ابزار مانیتورینگ سرور

امروزه سازمان های بزرگ به زیرساخت های فناوری اطلاعات خود بسیار وابسته هستند، در نتیجه بروز اختلال در این زیرساخت ها باعث ایجاد مشکلات پر هزینه خواهد شد. بنابراین وجود ابزار مانیتورینگ سرور، که باعث نظارت بر سیستم های داخلی و ابری می شود، در شناسایی مشکلات امنیتی و عملیاتی بسیار ضروری است. در این مطلب توضیحات کامل و جامعی در خصوص مانیتورینگ سرور به شما ارائه خواهد شد و در پایان نیز به معرفی 15 مورد از بهترین ابزار های مانیتورینگ سرور می پردازیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مانیتورینگ سرور چیست؟

معانی مختلفی برای مانیتورینگ سرور یا نظارت بر سرور وجود دارد اما به بیان ساده، منظور ردیابی، اندازه گیری یا مشاهده سیستماتیک عملیات های موجود بر روی سرور است. هر نوع فعالیتی که در سرور در حال انجام باشد، بررسی می شود. هدف از این کار، استفاده از داده های جمع آوری شده برای بررسی سلامت و وضعیت سرور و اطمینان پیدا کردن از عملکرد مطلوب آن است.

مانیتورینگ سرور شامل مجموعه‌ فعالیت‌هایی است که به منظور ردیابی و مشاهده سیستماتیک عملیات های انجام شده روی سرور و نظارت بر وضعیت سرور برای پیشگیری اختلالات احتمالی انجام می‌شود. در فرآیند مانیتورینگ سرور ، پارامترهای مختلفی مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد از جمله: وضعیت شبکه و امنیت و وضعیت منابعی چون حافظه، پردازنده و رم، و در صورت مشاهده هر گونه خطا یا مشکلی در هر یک از موارد ذکر شده باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

مانیتورینگ در انواع سرورها

مانیتورینگ در انواع سرورها

سرورها محیط اصلی و ضروری برای فعالیت های IT هستند. سرورها منابع و عملکردهای سخت افزاری را برای سایر سیستم ها و برنامه ها فراهم می کنند. به عبارت دیگر، سرور یک برنامه یا دستگاه کامپیوتری است که خدماتی را به کاربر برنامه کامپیوتری دیگری ارائه می دهد.

چندین نوع سرور وجود دارد. براساس هدف و کاربردشان به عنوان سرور پایگاه داده، سرورهای وب، سرورهای ایمیل، سرور برنامه های کاربردی یا سرور فایل، دسته بندی می شوند.

برهمین اساس فرآیند مانیتورینگ سرور در هر کدام متفاوت است. هر سیستم به داده های متفاوتی نیاز دارد که ممکن است برای ارزیابی فایل های گزارش، گزارش های رویداد و شناسایی مشکلات عملکردی استفاده شوند.

چرا مانیتورینگ سرور مهم است و ما به این ابزار نیاز داریم؟

انجام مانیتورینگ سرور به صورت دستی بسیار وحشتناک است، زیرا به زمان و منابع زیادی برای این کار نیاز دارد. همچنین به دلیل وجود خطای انسانی ممکن است به صورت دقیق انجام نشود و زمان رسیدن به پاسخ به تاخیر بیافتد.

به همین دلیل مدیران سرور، به ابزارهای نظارت بر سرور نیاز دارند تا این کار پیچیده را برای آن ها انجام دهند و اطلاعات دقیق تری از عملکرد سرور به دست آورند. به علاوه مانیتورینگ سرور به اطمینان یافتن از عملکرد صحیح انواع سرورها کمک می کند و مزایای زیر را ارائه می دهد، مانند:

  1. نظارت بر سرور به شما کمک می کند تا سرورها را در لحظه ارزیابی کنید، ابزارهای نظارت بر عملکرد سرور به شما اجازه می دهند تا در هر لحظه، سلامت عملکرد سرور خود را بررسی کنید. به این ترتیب می توانید اقدامات لازم برای نگهداری و حفظ کارکرد سرور را با استفاده از بهترین پارامترها انجام دهید.
  2. ابزار مانیتورینگ سرور به شناسایی مشکلات کمک می کند، هر عملکرد خارج از دستوری، نشانه یک مشکل در سرور است. یک ابزار مانیتورینگ سرور خوب کمک می کند تا مشکلات را شناسایی کنید و قبل از حادتر شدن مشکلات، آن ها را حل کنید.
  3. امکان انجام فرآیند نظارت به صورت اتومات و بدون خطا، خودکارسازی فرآیندهای نظارت کمک می کند تا وظایف وقت گیر به خوبی انجام شوند و ادمین های سرور مجبور نباشند به صورت دستی بررسی ها را انجام دهند، در نتیجه خطای انسانی هم کاهش پیدا می کند.
  4. مانیتورینگ سرور به مدیریت امنیت سرور کمک می کند، همانطور که در بالاتر توضیح دادیم، مهم نیست چه نوع سروری دارید، حفظ و نگهداری آن برای جلوگیری از هرگونه خطا و ضرر، اهمیت بسیاری دارد. از همین رو، حفظ امنیت سرور با نظارت مداوم، جزو عملکردهای مهم مانیتورینگ است.
  5. مانیتورینگ سرور باعث صرف جویی در زمان می شود، ابزار مانیتورینگ باعث صرف جویی در زمان می شود، یعنی باعث می شوند که افراد به جای تمرکز بر روی تجزیه و تحلیل سرور، وقت خود را بر روی کارها مفیدتر بگذارند و بازدهی کارشان بیشتر شود.
  6. مانیتورینگ باعث بهبود تجربه کاربری می شود، زمانی که سرور به خوبی کار کند، کارمندان شرکت مربوطه و مشتریان آن ها نیز رضایت بالایی از کار و خدمات خود دارند.

کاربرد ابزار مانیتورینگ سرور

ابزار مانیتورینگ سرور کاربرد های بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها: نرم افزارهای نظارت بر سرور، داده ها را از سرورها و دیگر منابع فناوری اطلاعات در سراسر شبکه جمع آوری کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل می کنند و در نهایت گزارش های امنیتی و گزارش فعالیت های انجام شده سرور را ارائه می دهند.
  • نظارت بر عملکرد سرور: نظارت بر معیارهایی مانند میزان استفاده از CPU، حافظه، ترافیک شبکه و زمان کارکرد سرور به تیم های عملیاتی کمک می کند تا عملکرد سرور را تحت نظر داشته و برای جلوگیری از کندی سرعت و وقفه در عملکرد سرور تمهیدات لازم را انجام دهند.
ابزار مانیتورینگ سرور
  • هشدار دهی: نظارت دائم بر سرور ها، باعث می شود تا هشدار های لازم در مواقع بروز تهدیدهای امنیتی به پرسنل داده شود. جهت این نظارت دائم معمولا از سیستم های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای تجزیه و تحلیل رفتارها و شناسایی ناهنجاری ها یا الگوهای ترافیکی مشکوک استفاده می شود.

مزایای استفاده از ابزار مانیتورینگ سرور

نظارت دائم بر وضعیت و عملکرد اجزای حیاتی زیرساخت فناوری اطلاعات، باعث می شود تا تیم های پشتیبانی بسیار سریع مشکلات را شناسایی کرده و آن ها را اصلاح کنند. همچنین باعث می شود تا زمان خرابی سیستم ها بسیار کاهش یابد و خدمات همواره در دسترس کاربران قرار داشته باشد.

وجود این نظارت دائم باعث می شود تا مدیران سرور ها عملکرد سرورها و سایر منابع را همواره مد نظر داشته باشند و با تخصیص منابع مورد نیاز به سرورهای مهم و برنامه های تجاری، تجربه کاربران داخلی و مشتریان خود را افزایش دهند.

ابزارهای مانیتورینگ سرور فعالیت های غیرمعمول در سطح سازمان را شناسایی می کنند، در نتیجه تیم فناوری اطلاعات را قادر می سازند تا از نقض های امنیتی جلوگیری کنند و یکپارچگی و محرمانه بودن داده ها را حفظ کنند.

وقتی سرورها خراب می شوند چه اتفاقی می افتد؟

سرورها برنامه ها و عملکردهای مختلفی را به عنوان زیر ساخت IT فراهم می کنند و اغلب وظایف حیاتی را بر عهده دارند. زمانی که سرور خراب شود، هیچ عملیاتی به خوبی اجرا نمی شود، در نتیجه برای شرکت مشکلاتی را ایجاد می کند. در زیر به چند مورد از این مشکلات اشاره شده است:

مانیتورینگ در انواع سرور
  1. یک سرور کند یا خراب به سرعت کل زیرساخت را تحت تأثیر قرار می دهد، یکی از دلایل اهمیت فوق العاده سرورها این است که اگر سروری خراب شود، سیستم های دیگر هم تحت تاثیر عملکرد سوء آن قرار می گیرند.
  2. یک سرور ناکارآمد باعث نارضایتی کارمندان و مشتریان می شود، زمانی که یک سرور با حداکثر ظرفیت خود کار نکند، برنامه ها هم به طور معمول اجرا نمی شوند. این اتفاق ارتباط کاربر را مختل می کند و باعث نارضایتی کارکنان و مشتریان می شود. در نتیجه مشتریان ممکن است به سرورهای رقیب مهاجرت کنند.
  3. وقتی سرورها از کار بیافتند، شرکت ها ضرر می کنند، وقتی کارمندان نتوانند وظایف خود را انجام دهند و مشتریان نتوانند سفارشات خود را تکمیل کنند، شرکت ها درآمد خود را از دست می دهند.

وقتی نرم افزار مانیتورینگ سرور خطایی را تشخیص می دهد چه اتفاقی می افتد؟

نمونه ای از یک ابزار مانیتورینگ و امکانات آن

ابزار مانیتورینگ در صورت بروز خطا، باید به سرعت آن را به مدیر سرور اطلاع دهد، تا فورا بتواند مشکل را حل کند. با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ می توان مشکلاتی که ممکن است در آینده رخ دهد را هم پیش بینی کنید. برای مثال با توجه به حجم ذخیره سازی اطلاعات به شما هشدار می دهد که ممکن است ظرفیت سرور جوابگوی این حجم از اطلاعات در آینده نباشد.

مدیریت سرور چیست و چگونه مانیتورینگ سرور آن را ساده تر می کند؟

نظارت بر سرور، به عنوان بخشی از مدیریت سرور در نظر گرفته می شود. اما به طور کلی، مدیریت سرور شامل انجام فعالیت های منظم مانند بروز رسانی، بررسی های امنیتی، نصب دستگاه های جدید و اصلاح و رفع مشکلات است. همچنین تهیه منابع کافی برای نیازهای روزانه بخش دیگری از مدیریت سرور است. به عنوان مثال، برنامه ریزی برای تقسیم بندی ظرفیت سرور.

به غیر از نصب و راه اندازی سیستم های جدید بر روی سرور، ابزار مانیتورینگ می توانند تمام وظایف مدیریت سرور را انجام دهند. مانیتورینگ علاوه بر نظارت بر سلامت و عملکرد سیستم ها و شناسایی مشکلات، می تواند اطلاعاتی در مورد سخت افزار سرور و نرم افزارهای نصب شده در آن بسته به میزان در دسترس بودنشان ارائه دهد. همچنین این امکان را هم فراهم می کند تا از زمان بروز رسانی ها و یا نصب نشدن آن ها بر روی سیستم مطلع شوید.

انواع سیستم مانیتورینگ

مانند هر نرم افزار دیگری، سیستم های مانیتورینگ انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • On-premises (در محل): این شیوه مانیتورینگ سرور به عنوان یک دستگاه سخت افزاری به سرورهای شبکه متصل می شود. یکی از مزیت های این سیستم، ذخیره اطلاعات در محل است.
  • Cloud-based (سیستم های ابری): بر خلاف سیستم قبلی (در محل)، ابزارهای نظارت بر سرور از طریق یک سرویس ارائه دهنده ابری در دسترس هستند. در این شیوه هیچ نرم افزاری روی زیرساخت های شرکت نصب نمی شود و فرآیند نصب و راه اندازی نسبتا سریع است. یکی از معایب این سیستم، هزینه بالای انتقال داده ها به فضای ابری است.
  • برنامه های موبایل: به طور کلی، سیستم های نظارتی از طریق نرم افزارهای موبایل ارائه نمی شوند. اما سازندگان ابزارهای مانیتورینگ به کاربران خود اجازه دسترسی به داشبورد حساب و بررسی داده های نظارتی را از طریق یک برنامه موبایل ارائه می دهند. هرچند عملکرد کمتری نسبت به نسخه دسکتاپ دارند.

بهترین روش برای مانیتورینگ سرور چیست؟

ویژگی های یک ابزار مانیتورینگ سرور خوب

نظارت بر سرور به هدف شما بستگی دارد. اما به طور کلی برخی نکات هستند که باید مورد توجه قرار دهید:

1. مقایسه درست داده ها

بدون داشتن یک معیار مشخص برای مقایسه، به سختی می توان تشخیص داد که آیا رفتار سرور غیرعادی است یا نه. به همین دلیل، باید همیشه داده ها را به گونه ای جمع آوری و بررسی کرد که بتوان مشکلات سرور را از طریق مقایسه آن ها با یکدیگر پیدا کرد.

برای مثال، درگیر کردن حجم زیادی از CPU در زمان بروز رسانی سیستم ها امری عادی است، اما اگر در زمانی خارج از این کار، CPU بیشتر از حد معمول درگیر شود، نشان دهنده یک مشکل در سرور است.

2. برنامه ریزی برای استفاده از منابع سرور

مقایسه داده های به دست آمده از سرور، کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری برای استفاده از منابع سرور داشت. برای مثال، می توان پیش بینی کرد که چگونه فضای ذخیره سازی در طول زمان با استفاده عادی، بیشتر می شود یا اینکه آیا CPU فعالیت درستی دارد یا نه. نظارت طولانی مدت بر روی سرورها به مدیران کمک می کند تا نیازهای اولیه سرور خود را به سرعت تامین کنند.

3. استفاده از هشدارهای دقیق

نظارت خوب زمانی معنی دارد که مدیران به سرعت هشدارهای لازم را در زمان نیاز دریافت کنند. هشدار باید به گونه ای باشد که فقط به شخص مسئول و در زمان درست اعلام شود. همچنین این اعلان باید از طریق راه های مختلف ارتباطی مانند ایمیل، تماس، پیامک یا چت اعلام شود.

4. مدیریت سخت افزار و نرم افزار سرور

مانیتورینگ همچنین باید فهرستی از تمام سخت افزارها و نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور را ارائه دهد تا به سرعت بتوان علت مشکل در سرور را شناسایی کرد.

بهترین ابزار مانیتورینگ سرور باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

  • پوشش گسترده: برای اینکه بتوان در حین نظارت، داده های مورد نیاز را دریافت کرد، ابزار باید بتواند آن ها را از سرور بازیابی کند. از همین رو ابزار مورد نظر باید از تمام سیستم عامل های رایج و سیستم های مجازی و فیزیکی پشتیبانی کند.
  • مدیریت هوشمند هشدارها: ابزار مانیتورینگ باید برای ارسال هشدارها قابل تنظیم باشد تا در صورت بروز خطا به سرعت به مدیران سرور خبر دهد.
  • تجزیه و تحلیل گسترده دلایل ها: عملکرد سرور شامل تعامل لایه سخت افزار، نرم افزار و برنامه هاست. یک ابزار نظارتی خوب، نه تنها مشکل را نشان می دهد، بلکه علت ایجاد آن را هم گزارش می دهد.
  • استفاده آسان: شاید بتوان گفت مهم ترین گزینه از ویژگی های یک ابزار مانیتورینگ خوب، راحتی استفاده از آن است. باید این امکان را به شما بدهد تا تمام قسمت های یک سرور را در یک نگاه مشاهده کنید و سریعا مشکلات را شناسایی کنید.
  • پشتیبانی مناسب: پشتیبانی موضوع مهمی است، به خصوص در رده سازمانی. پس قبل از تهیه هر نوع ابزاری ابتدا مطمئن شوید که محصول یا خدمات مورد نظر در صورت بروز مشکل، پشتیبانی آن چگونه به شما کمک می کند و از مشکلاتی مانند از دست رفتن داده های مهم و امنیتی جلوگیری می کنند.

15 ابزار مانیتورینگ سرور

در نهایت باید گفت مسئله نیاز یا عدم نیاز به مانیتورینگ بر سرورها نیست، مسئله مهم انتخاب راه حل مناسب برای انجام این نظارت است، زیرا همه سازمان های بزرگ به مانیتورینگ سرورها را نیاز دارند. از این رو در ادامه با انواع ابزار مانیتورینگ سرور آشنا می شوید که برخی از آن ها بر عملکرد تمرکز دارند و برخی به امنیت.

انواعی از این ابزارها برای مشاغل کوچک مناسب هستند و برخی از آن ها به قدری قوی هستند که برای شرکت های بزرگ مناسب اند. بعضی از این ابزارها یک دوره آزمایشی رایگان را در اختیار مشتریان قرار می دهند تا همه بررسی های لازم در خصوص نحوه عملکرد آن ها صورت گیرد.

در نهایت هر سازمان بسته به نیازهای خود باید یکی از انواع ابزار های مانیتورینگ سرور را انتخاب کرده و در کسب و کار خود برای نظارت بر سرورها به کار گیرد.

با توجه به همه توضیحاتی که درمورد مانیتورینگ سرور دادیم و همه مواردی که برای داشتن یک عملکرد خوب بررسی کردیم حالا باید بهترین ابزار را برای کار خود انتخاب کنیم. در ادامه 15 مورد از ابزارهای مانیتورینگ سرور را معرفی کرده ایم.

1. Grafana

نرم افزار مانیتورینگ سرور گرافانا

ابزار مانیتورینگ گرافانا یکی از محبوب ترین ابزارهای نظارتی سرور است که به دلیل ماهیت گرافیکی آن، همیشه طرفداران خاص خود را دارد. این ابزار دارای امکانات بسیار زیادی می باشد که به شما کمک می کند تا در نظارت بر عملکرد سرور خود، دست باز تری داشته باشید. 

2. Sematext Monitoring

ابزار Sematext Monitoring

یک ابزار نظارتی برای سرورها و برنامه ها در محیط های ابری است. داشبوردی کاملا کاربردی دارد و گزارش کاملی از عملکرد سرور و برنامه ها به شما ارائه می دهد.

3. Prometheus (پرومتئوس)

ابزار مانیتورینگ سرور Prometheus

پرومتئوس از شناخته شده ترین و محبوب ترین ابزارهای مانیتورینگ منبع باز (Open-source) هستند. می توانید با انجام پیکربندی دستی یک سیستم مانیتورینگ کامل را بر روی سرور راه اندازی کنید و اطلاعات جامعی از سرور خود داشته باشید.

Prometheus همانطور که گفته شد یک ابزار متن باز معمولی برای مانیتورینگ سرور های لینوکس است به کمک آن می توان داده ها را بر اساس خط زمانی (Time series) آن ها جمع آوری کرد. ابزار Prometheus داده ها یا رویدادها را در لحظه ذخیره می کند. این رویدادها می توانند هر چیز مرتبط با برنامه شما باشند، مانند میزان مصرف حافظه، استفاده از شبکه یا درخواست های ورودی.

مزایای Prometheus:

  • امکان تغییر پیکر بندی ساده
  • امکان گزارش گیری
  • قابلیت شخصی سازی و توسعه ساده
  • قابلیت تطبیق پذیری با دستورات
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • قابلیت ادغام شدن با دیگر ابزار و برنامه ها
  • قابلیت جمع‌آوری داده‌های زیاد
  • قابلیت انتقال به دیگر ابزار های مانیتورینگ
  • سازگاری با اینترنت اشیاء (IOT) و سرور های ابری

معایب Prometheus:

  • عدم توانایی در جمع آوری اطلاعات پروژه های کوتاه مدت
  • مناسب تنها برای داده های غیر پویا
  • ضعف در نظارت بر داده های بزرگ
  • امنیت پایین

4. SolarWinds Server & Application Manager

SolarWinds Server

SolarWinds Server & Application Manager یک سرویس نظارتی قابل اعتماد برای سرورهای مجازی در محیط های ابری است. قابلیت های آن شامل نظارت خودکار سرور، نظارت از راه دور، بررسی موجودی سرور و نظارت بر عملکرد سرور است.

5. Dynatrace

ابزار نظارتی دایناتریس

Dynatrace یک ابزار تمام عیار نظارت بر عملکرد سرور است. این ابزار بیشتر نیازهای نظارتی شما را برآورده می کند. راه اندازی آن نسبتا آسان است زیرا تنها چند دقیقه طول می کشد. با کمترین هزینه و پیچیدگی می توانید از این ابزار برای بررسی سرور خود استفاده کند.

6. Datadog

مانیتورینگ سرور Datadog

یکی از ویژگی های این ابزار مانیتورینگ معیارهای نظارتی، ردیابی گزارش های سرور و کشف مشکلات است. در نتیجه به سرعت می توانید مشکلات ایجاد شده در سرور را بر طرف کنید. نصب Datadog بسیار ساده است، به محض راه اندازی می توانید سلامت سرور خود را بررسی کنید. همچنین می توانید هشدارهای شرطی تعریف کنید. اما به طور کلی امکانات این ابزار عبارتند از:

  • نظارت کامل بر شبکه های on-prem، cloud و عملکرد لایه ای برنامه ها را ارائه می دهد.
  • نظارت بر زیرساخت مبتنی بر SaaS، که شامل metrics ، visualizations و alerting است.
  • بر سلامت ترافیک رد و بدل شده بین هر دو نقطه پایانی در برنامه، آدرس IP یا لایه های پردازشی نظارت می کند.
  • استفاده از ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین که نویز ها و موارد مثبت کاذب را کاهش می دهد.
  • هزینه های شبکه ابری را با شناسایی مصرف زیاد منابع و جریان ترافیک کاهش می دهد.

در حالی که Datadog را می توان به عنوان یک راه حل هوش مصنوعی برای عملیات فناوری اطلاعات (AIOps) طبقه بندی کرد، خدمات نظارتی مهمی را نیز ارائه می دهد. رابط single-pane-of-glass آن، نظارت بر زیرساخت، ردیابی عملکرد برنامه و مدیریت گزارش را به صورت یکجا فراهم می کند.

Datadog مبتنی بر SaaS است، بنابراین لازم نیست نگران نصب، نگهداری یا به روز رسانی برنامه سرور اختصاصی بود. این برنامه در همه پلتفرم ها از جمله محیط های on-prem، ترکیبی، IoT و چند ابری، قابل اجرا است. همچنین از فناوری های محبوب و معیارهای سنجش کاربردی پشتیبانی می کند.

به دلیل اینکه Datadog ابزار مبتنی بر SaaS است، قیمت گذاری بر اساس میزان استفاده تعیین می شود. Datadog دسترسی نامحدود 14 روزه به خدمات خود ارائه می دهد. ابزارهای دیگر مبتنی بر رایانش ابری نیز برای مانیتورینگ سرور های ابری کاربرد دارند، با مراجعه به مقاله لینک شده در خصوص این ابزارها می توانید اطلاعات لازم را بدست آورید.

7. New Relic

ابزار مانیتورینگ New Relic

این ابزار گزارش کاملی از عملکرد سرور به شما می دهد. راه اندازی New Relic کمتر از 5 دقیقه طول می کشد و به سرعت می توانید نمایی کلی از فعالیت های درون سرور را ببینید.

8. ManageEngine OpManager

محیط برنامه ManageEngine OpManager

ManageEngine OpManager یک ابزار نظارتی بر عملکرد سرور است که کارایی آسان و مقرون به صرفه ای دارد و بیشتر تمرکز آن بر روی فعالیت های شبکه است. یکی از ویژگی های جالب این ابزار این است که می تواند عملکرد VoIP را بر روی سرور نظارت کند و شیوه های بهبود آن را به شما گزارش کند.

9. AppDynamics

ابزار ساده مانیتورینگ AppDynamics

اگر زمینه کاری شرکت شما بیشتر تجارت محور است، AppDynamics گزینه خوبی است. این ابزار علاوه بر بررسی عملکرد سرور، مشاهده سرمایه گذاری کسب و کارتان در فضای ابری را هم آسان می کند. به این معنی که سرمایه گذاران می توانند ببینند که چطور سرمایه شان با شاخص های کلیدی عملکرد کسب و کار، مانند درآمد حاصل از سرور همسو هستند.

10. Sensu Go

ابزار Sensu Go

همانند دیگر ابزارهای مانیتورینگ سرور، به شما اجازه می دهد تا گزارش کاملی از عملکرد سرور دریافت کنید. Sensu با پشتیبانی از چندین سرور ابری و زیرساخت های مرتبط با آن، یکی از بهترین گزینه ها برای نظارت بر سرور است.

11. Paessler PRTG

Paessler PRTG

Paessler PRTG ابزار کاربردی مانیتورینگ شبکه است که برای نظارت بر تجهیزات شبکه، سرورها، برنامه ها و سایر منابع IT طراحی شده است. نصب و استقرار این ابزار بسیار سریع انجام می شود، زیرا به دلیل وجود الگوهای از پیش پیکر بندی شده، به طور هوشمند سنسورها و تنظیمات پیکربندی مناسب را برای هر دستگاه شناسایی کرده و نصب می کند.

با استفاده از این ابزار اطلاعات مهم سرور در خصوص میزان بار پردازنده، ظرفیت و عملکرد هارد و میزان استفاده از پهنای باند، در داشبورد و گزارش ها قابل مشاهده است. PRTG هشدار ها را به صورت ایمیل و پیامک برای مدیران سرور ارسال می کند که امکان سفارشی سازی آن برای هر سرور به صورت جداگانه نیز وجود دارد.

وجود یک نسخه رایگان 20 یا 30 روزه به مشتریان این امکان را می دهد که امکانات این ابزار را بررسی نمایند. در این نسخه محدود رایگان برخی از امکانات غیرقابل استفاده بوده و تنها برای بررسی قرار داده شده اند. همچنین یک نسخه کاملا رایگان با امکانات محدود تر نیز وجود دارد که همه امکانات موجود در آن قابل استفاده است.

از جمله ویژگی های کلیدی این ابزار به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • مانیتورینگ میزبانی ابری
  • بررسی خودکار کل شبکه
  • چندین پلن لایسنس
  • هشدار اتوماتیک
  • قابلیت کاستومایز کردن داشبورد و قالب ها

12. Observium

ابزار مایتورینگ سرور Observium

Observium یک پلت فرم قوی برای نظارت و مدیریت شبکه است که طیف وسیعی از دستگاه ها را مدیریت می کند. پس از اینکه این ابزار بر روی یک سرور در شبکه سازمان کانفیگ شود، به راحتی از طریق یک URL اختصاصی می توان به آن دسترسی داشت. این ابزار همچنین از Apache، MySQL، BIND، Memcached، Postfix پشتیبانی می کند.

برای فعال کردن شناسایی خودکار و جمع‌آوری داده‌های SNMP، محدوده IP را برای بخش‌های شبکه باید وارد کرد. دستگاه های شبکه را می توان از طریق CDP، LLDP یا FDP نیز شناسایی کرد. بررسی عملکرد RAM، ذخیره سازی داده ها، منبع تغذیه و دما از طریق نمودارهای پیشرفته قابل مشاهده است.

Observium دارای دو نسخه حرفه ای و سازمانی است که در هر دو آن ها به روزرسانی های امنیتی و دسترسی به امکانات جدید ارائه می شود. نسخه رایگانی از این ابزار نیز وجود دارد که با شرایط خاصی ارائه می شود.

ویژگی های کلیدی:

  • رابط مبتنی بر وب که عملکرد را در لحظه و زمان های گذشته به خوبی نمایش می دهد.
  • از انواع دستگاه های Windows، Cisco، HP، NetApp، Dell، Juniper پشتیبانی می کند.
  • به صورت خودکار کل شبکه را بررسی یا مپ می کند.
  • با وجود سیستم حسابداری ترافیک مشتریان را بررسی می کند و صورتحساب میزان استفاده آن ها از پهنای باند را تهیه می کند.

13. Netwrix Auditor برای سرور ویندوز

ابزار مانیتورینگ سرور Netwrix Auditor

Netwrix Auditor یک دید کلی به آنچه در محیط ویندوز سرور می گذرد، ارائه می دهد. این نرم افزار مانیتورینگ ویندوز سرور عمدتا بر امنیت متمرکز است و از پیکربندی سرور تا فعالیت های مشکوک کاربر را زیر نظر دارد. هر زمان که یک تغییر مخاطره آمیز را تشخیص دهد، هشدار می دهد. این هشدار ها شامل نصب نرم افزار و سخت افزار تا تغییرات دسترسی به مجوزها، وظایف برنامه ریزی شده، حساب های سرور محلی، خدمات و تنظیمات رجیستری می شود.

مجموعه Netwrix Auditor شامل راه حل‌های ممیزی متعددی است که نه تنها Windows Server بلکه Active Directory، دستگاه‌های شبکه، VMware، Oracle Database، سرورهای فایل ویندوز و موارد دیگر را کاملاً تحت نظر دارد. این ابزارها یکپارچه شده اند تا بتوان محیط را از طریق یک رابط وب واحد، نظارت و مدیریت کرد. در نتیجه به جای اینکه از چندین ابزار حسابرسی و گزارش دهی برای ردیابی سیستم های مختلف پیش فرض یا مبتنی بر ابر استفاده کرد، می توان این ابزار را به کار گرفت.

Netwrix Auditor گزارش های از پیش تعریف شده و داشبوردی که دارای یک نمای کلی نظارتی است، برای هر یک از اجزاء ارائه می دهد. همچنین امکان فیلتر داده ها، مرتب سازی و ارسال و نظارت بر آن ها را نیز فراهم می کند. این ابزار یک نسخه نمایشی آنلاین دارد رایگان از فعالیت کاربر در محیط را ارائه می دهد و در مجموع به مدت 20 روز به صورت رایگان قابل تست می باشد.

ویژگی های اصلی این ابزار به شرح زیر می باشد:

  • به گونه ای طراحی شده که به سازمان ها برای بهبود امنیت و بهینه سازی عملیات ها کمک می کند.
  • شکاف های امنیتی داده ها و زیرساخت ها را شناسایی و رتبه بندی می کند تا اقدامات حفاظتی را اولویت بندی کند.
  • از پیکربندی ویندوز سرور فعلی گزارش می دهد و آن را با بیس لاین های خوب مقایسه می کند.
  • در مورد رویداد های امنیتی مهم هشدار می دهد و اقدامات مورد نیاز برای پاسخ سریع و موثر را فعال می کند.
  • در خصوص تغییرات مجوزها، وظایف برنامه ریزی شده، خدمات، حساب های کاربری و تنظیمات رجیستری هشدار می دهد.

14. Atera

Atera

Atera یک راه حل یکپارچه است که شامل نظارت و مدیریت از راه دور جامع، دسترسی از راه دور، میز کمک، صورتحساب و گزارش است. مدل قیمت‌گذاری منحصر به ‌فرد آن به این صورت است که به‌جای هر دستگاه، به‌ازای هر تکنسین صورت‌حساب تنظیم می شود.

بنابراین می‌توان تعداد نامحدودی از دستگاه‌ها را بدون هزینه اضافی مدیریت کرد. این ویژگی آن را به گزینه ای مقرون به صرفه برای ارائه دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) تبدیل می کند. به علاوه، تکنسین های پشتیبانی می توانند تمام دستگاه های مشتری و کاربران را از یک داشبورد نظارت کنند.

Atera با بسیاری از ابزارهای پرکاربرد دسترسی از راه دور، مانند TeamViewer، Splashtop، AnyDesk و ScreenConnect سازگار است و پشتیبانی از راه دور را ساده می کند. علاوه بر این، سیستم built-in ticketing ارتباط ایمیلی را تسهیل می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد تیکت خودکار از هشدارها شود.

همچنین دارای automatic patch management برای دستگاه‌های Windows و Mac است که اطمینان می‌دهد همه سیستم‌ها و نرم‌افزارها با آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی به روز می‌مانند. Atera نظارت و کنترل جامع به همراه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مشکلات در محیط های مدیریت شده را امکان پذیر می کند. سیستم هشداردهی را برای عملکرد بخش های مختلف مانند میزان استفاده از CPU یا هارد می توان تنظیم کرد.

همچنین در Atera امکان اجرای اسکریپت هایی وجود دارد که به طور خودکار در پاسخ به هشدار های خاص، اجرا می شوند. با این حال Atera بر خلاف دیگر ابزارهای مانیتورینگ سرور، فاقد قابلیت سفارشی سازی می باشد. نسخه رایگان 30 روزه این ابزار برای تست خدمات و ارزیابی امکانات در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

امکانات این ابزار عبارتند از:

  • قابلیت‌های نظارت و مدیریت و دسترسی از راه دور، میز پشتیبانی، صورت‌حساب و گزارش‌دهی را در یک بسته واحد فراهم می‌کند.
  • یک طرح اشتراک per-technician ارائه می دهد که شامل دستگاه های نامحدود می شود.
  • یک نمای خودکار و فهرست جامع از تمام اجزای شبکه ایجاد می کند.
  • patching process را برای ویندوز، مک و بسیاری از انواع نرم افزارهای دیگر به طور خودکار انجام می دهد.
  • امروزه با تمام راه حل های پیشرو دسترسی از راه دور(leading remote access solutions) ادغام می شود.

15. OpsView Monitor

OpsView Monitor

Opsview Monitor یک ابزار نظارتی جامع است که به طور گسترده توسط بخش فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات استفاده می شود. ویژگی‌های کلیدی این ابزار شامل داشبورد قابل تنظیم، نظارت بر خدمات تجاری، هشدارها، گزارش‌ها و نمودارها، نقشه‌های فرآیند و کشف خودکار زیرساخت می باشد.

این قابلیت نظارت را در کل محیط مایکروسافت، از جمله برنامه های Active Directory، Azure، SQL Server، Hyper-V و Office 365 فراهم می کند. همچنین از پلتفرم های دیگر از جمله لینوکس، VMware و AWS نیز پشتیبانی می کند. Opsview Monitor با سایر محصولات Opsview و افزونه ها نیز ادغام می شود.

سه طرح اشتراک برای رفع نیازهای مختلف کاربران وجود دارد. نسخه ابری برای سازمان هایی با حداکثر 50000 هاست ایده آل است، در حالی که نسخه SMB آن برای سازمان هایی با کمتر از 300 هاست مناسب تر است. یک نسخه رایگان با ویژگی های محدود نیز وجود دارد که می تواند برای SMB هایی با تعداد کمی از کاربران فعال مفید باشد. Opsview یک دوره آزمایش رایگان نیز ارائه می دهد.

امکانات این ابزار عبارتند از:

  •  امکان نظارت Out-of-the-box برای پشته کامل ویندوز سرور را فراهم می کند.
  • پردازش هایی که منابع سرور را بیش از حد مصرف می کنند شناسایی شده و در صورت لزوم غیرفعال می شوند.
  • نظارت بر برنامه های Exchange Online، SharePoint Online، OneDrive و سایر برنامه های Office 365 را ارائه می دهد.
  • امکان نظارت بر مجازی سازی و محیط های کانتینر پیشرفته را فراهم می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا