آموزش سرور

هاست و سرور داخلی بخریم یا خارجی ؟ برای هر کسب و کاری چه نوعی مناسب است؟

به هاستی که سرورهای آن داخل ایران باشند هاست داخلی گفته می شود. همچنین به سرور هاستی که خارج از ایران قرار دارد، هاست و سرور خارجی گفته می شود. برای انتخاب سرویس میزبانی مناسب، قبل از هر چیزی باید تفاوت های سرور داخلی و خارجی را بدانید. برای انتخاب سرور داخلی یا خارجی مناسب، اول باید نیازها و انتظارات خودتان از سرور را مشخص کنید؛ سپس بر اساس ویژگی های مورد نیاز، هاست مناسب سایت خود را خریداری کنید.

در این مقاله به بررسی ویژگی های سرور داخلی یا خارجی می پردازیم. همچنین مزایا و معایب هر یک از آن ها را مرور می کنیم، تا شما بتوانید با در نظر گرفتن این خصوصیات، هاست و سرور مناسب وب سایتتان را انتخاب کنید.

معرفی هاست و سرور داخلی یا خارجی

برای افرادی که می خواهند سایتی را راه اندازی کنند، خرید هاست و سرور داخلی یا خارجی اهمیت دارد. داشتن یک هاست مناسب، در درجه اول بر سرعت سایت تاثیر می گذارد. بنابراین دقت در انتخاب هاست، اهمیت زیادی دارد. قبل از توضیح درباره فاکتورهای موثر بر انتخاب هاست و سرور، کمی درباره این دو مفهوم توضیح می دهیم.
سرور کامپیوتری است که حجم و قدرت بالایی دارد. اطلاعات تمام وب سایت ها در سرورها ذخیره می شوند تا کاربران بتوانند از هر نقطه ای از وب، این اطلاعات را ببینند. سرورها برای ارائه اطلاعات، همیشه روشن هستند. انواع مختلف سرورها شامل سرور VPS، سرور اختصاصی، سرور اشتراکی و سرور مجازی ابری می باشد.
سرورها از طریق نرم افزارهای مخصوص به بخش های کوچکتری تقسیم می شوند که به این بخش ها، هاست اشتراکی گفته می شود. بیشتر سایت هایی که در اینترنت می بینید، با توجه به اینکه حجم چندان بزرگی ندارند، از یک هاست اشتراکی استفاده می کنند. پس هر سرور اختصاصی، معمولا میزبان چندین هاست اشتراکی (چندین سایت) است.

مفهوم هاست، با سرور مجازی فرق دارد. سرور مجازی به تنهایی منابع سخت افزاری کاملی را در اختیار دارد. اما هاست اشتراکی در استفاده از منابع خودش، با دیگر هاست های روی سرور اختصاصی شریک است. بنابراین ممکن است با وارد شدن فشار زیاد روی یکی از هاست ها، بقیه هاست ها هم از کار بیفتند.

هاست ها بر اساس ویژگی های مختلف، به انواع متفاوتی دسته بندی می شوند. برای مثال در دسته بندی انواع هاست بر اساس سیستم عامل، دو دسته هاست ویندوزی و هاست لینوکسی را داریم. اگر می خواهید به کمک وردپرس سایت تان را طراحی کنید، انتخاب هاست وردپرس بهترین گزینه است. یک دسته بندی دیگر نیز برای انواع هاست داریم که با توجه به کنترل پنل آن ها انجام می شود. هاست دایرکت ادمین، سی پنل و پلسک، انواع هاست از نظر کنترل پنل هستند.
اما نوع دیگری از تقسیم بندی هاست بر اساس کشور میزبان می باشد. اگر دیتاسنتر شرکت مورد نظر در داخل کشور باشد، به هاست های آن هاست داخلی می گویند. اما اگر دیتاسنتر هاست در کشور دیگری از جمله آلمان یا فرانسه قرار گرفته باشد، به آن هاست خارجی گفته می شود.

تفاوت هاست و سرور داخلی یا خارجی
اگر سرور هاست داخل ایران باشد به آن هاست داخلی گفته و اگر سرور خارج از ایران باشد، آن را هاست خارجی می گوییم.

در ادامه به مقایسه سرور داخلی یا خارجی می پردازیم و نتیجه گیری می کنیم که کدامیک از انواع هاست و سرورها مناسب سایت ما هستند.

مقایسه هاست داخلی یا خارجی

دلایل مختلفی برای انتخاب سرور داخلی یا خارجی وجود دارد. برای انتخاب بهترین هاست و سرور، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید.

سرعت دسترسی به سایت

مهم ترین مولفه در انتخاب هاست، سرعت بارگذاری اطلاعات وب سایت است. یکی از عوامل موثر بر سرعت بارگذاری اطلاعات، نزدیک بودن سرور می باشد. هر چقدر این مکان به کاربر نزدیکتر باشد، سرعت بارگذاری اولیه سریع تر خواهد بود. اگر بیشتر کاربران وب سایت شما داخل ایران هستند، انتخاب سرور داخلی برایتان مناسبتر است. چرا که در هاست داخلی، سرعت دسترسی به اطلاعات برای کاربران داخل ایران، سریع تر از دسترسی به اطلاعات در دیتاسنترهای خارج از کشور است.

امنیت اطلاعات

فرقی نمی کند که از سرور داخلی استفاده کنید یا سرور خارجی دارید؛ در هر صورت امنیت اطلاعات سایت شما تا حدودی به هاستینگتان بستگی دارد. برای نگهداری امن اطلاعات، شرکت هاستینگ باید به طور منظم (هفتگی) از اطلاعات سایت شما نسخه پشتیبان تهیه کند. همچنین به لحاظ امنیتی سایت های ادارات و مراکز دولتی، با هاستینگ داخلی سرویس دهی می شوند؛ چرا که شرکت های خارجی به سرورهای داخل ایران دسترسی ندارند.

هاست سایت های ادارات از سرور داخلی استفاده می کنند.
داده های سرورهای داخلی برای شرکت ها و ارگان های خارجی در دسترس نیستند. به همین دلیل داده های دولتی از جمله دیتای ادارات و نهادها در سرور و هاست ایرانی قرار می گیرند.

تاثیر سرور داخلی یا خارجی در سئوی سایت

در مقایسه سرور داخلی یا خارجی از نظر اهمیت سئوی سایت نظر واحدی وجود ندارد. سئو شدن سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل دسترسی راحت به صفحات سایت، توسط موتور جستجو است. برخی معتقدند که ربات های گوگل با تمام هاست ها به یک شکل برخورد کرده و مشکلی برای ایندکس کردن اطلاعات وجود ندارد. ولی برخی معتقدند ایندکس کردن هاست خارجی برای ربات های گوگل راحت تر است و این فاکتور روی رتبه سایت شما تاثیر دارد.
با این وجود سئوی سایت به عوامل زیادی بستگی دارد که با رعایت آن موارد، حتی با داشتن هاستینگ داخلی می توانید جایگاه خوبی در موتور جستجو کسب کنید.

پایداری سرور

برای صاحبین مشاغل اینترنتی، از دسترس خارج شدن وب سایت، یک ایراد خیلی بزرگ است. پایداری در شبکه و مسیریابی در سرورهای خارجی به نسبت سرور داخلی بهتر است. همین موضوع باعث می شود که هاستینگ خارجی از پایداری بیشتری برخوردار باشد.
در سرورهای خارج از ایران مشکلات مربوط به اینترنت و شبکه کمتر است و از این بابت هاست خارجی به هاست ایرانی برتری دارد. دلیل اصلی این پایداری، ساختار شبکه ای منظم و پرسرعت و همچنین پایین بودن قیمت تجهیزات و امکان استفاده از تجهیزات با کیفیت می باشد.

دسترس پذیری در زمان اختلالات اینترنتی

رخ دادن اختلالات اینترنتی اجتناب ناپذیر بوده و گاهی اوقات ارتباط شبکه داخل ایران با خارج از کشور قطع می شود. در صورت استفاده از هاست و سرور خارجی، وب سایت شما در بازه زمانی بروز اختلال، از دسترس کاربران داخلی خارج می شود. همچنین عکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی در صورتی که هاستینگ سایت شما داخلی باشد، در زمان بروز اختلال، وب سایتتان از خارج ایران قابل مشاهده نیست.
در صورتی که مخاطب هدف شما داخلی بوده و بازدیدکنندگان سایت شما داخل کشور هستند، توصیه ما این است که از هاستینگ داخلی استفاده کنید. در این شرایط، نزدیک بودن سرور به بازدیدکنندگان، باعث می شود که سرعت بارگذاری محتوای سایتتان نیز افزایش پیدا کند. همچنین با توجه به اینکه هاست های ایرانی در داخل کشور میزبانی می شوند، مشکلی از نظر تحریم و تهدید امنیت اطلاعات نخواهید داشت.

هزینه سرویس

در کشورهای دیگر، سخت افزار نسبت به کشور ما ارزان تر است؛ در نتیجه قیمت نهایی سرور و قیمت اینترنت کمتر بوده و پهنای باند به نسبت هزینه، بیشتر است. تنها گزینه ای که باعث افزایش قیمت هاست خارجی می شود، نوسان قیمت ارز است. اگر بخواهیم یک نتیجه کلی بگیریم، قیمت هاست خارجی به نسبت کیفیت به کار برده شده؛ مناسب تر است.

مزایا و معایب هاست و سرور داخلی یا خارجی

به طور خلاصه و جمع بندی شده، مزایا و معایب هاست داخلی و خارجی عبارتند از:

مزایای هاست داخلی:

  • هاستینگ داخلی برای وب سایت هایی که نیاز به درگاه پرداخت ایرانی دارند و وب سایت های مربوط به ادارات و نهادهای دولتی مناسب است.
  • در هاست ایرانی، بازدید کننده فاصله کمی با سرور داشته و سرعت لود سایت بالاتر است.
  • در صورت بروز اختلال در اینترنت کشور و یا در شرایط فیلترینگ، خدمات دهی هاستینگ خارجی با اختلال روبرو می شود. اما هاست های داخلی به دلیل استفاده از اینترنت ملی به کار خود ادامه می دهند.

مزایای هاست خارجی:

  • هاستینگ خارجی شبکه اینترنت پایداری دارد و اختلالات اینترنت آن خیلی کمتر از اختلالات شبکه اینترنت داخل کشور است.
  • قیمت سخت افزار سرور و هزینه شبکه اینترنت در کشورهای پیشرفته خیلی ارزان تر از ایران است، بنابراین قیمت تمام شده استفاده از هاست های خارج برای شما کمتر می شود.
  • سرورهای موتورهای جستجو در خارج از ایران قرار دارند. به دلیل فاصله نزدیک جغرافیایی، موتورهای جستجو سریع تر می توانند محتوای وب سایت هایی با هاستینگ خارجی را ایندکس کنند.
  • این سرویس ها از جدیدترین تکنولوژی های نگهداری استفاده می کنند.
  • کیفیت شبکه دیتاسنتر از نظر فنی بهتر بوده و سرعت پورت بالاتر است.
  • پهنای باند با قیمت بسیار کمتر نسبت به هاست ایرانی ارائه می شود.
آپ تایم بالا در سرورهای خارجی
از مزایای هاست و سرور خارجی می توان به Uptime بالای سایت اشاره کرد.

معایب هاستینگ داخلی:

  • شبکه اینترنت به نسبت هاستینگ خارجی ضعیفتر است.
  • پهنای باند قیمت بالایی دارد.
  • نوسانات نرخ ارز بر قیمت هاستینگ خارجی تاثیر می گذارد.

معایب هاستینگ خارجی:

  • در صورت تحریم داخلی یا خارجی، امکان از دسترس خارج شدن سایت وجود دارد.
  • به دلیل مسافت زیاد، سرعت بارگذاری اطلاعات در وب سایت کمتر است.

هاست و سرور داخلی یا خارجی؟ کدام را انتخاب کنیم؟

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در خصوص انتخاب هاست و سرور داخلی یا خارجی را توضیح دهیم. قطعا متوجه شده اید که هر یک از خدمات هاستینگ داخلی و خارجی، نقاط ضعف و قوت خاصی دارند. برای انتخاب هاستینگ مناسب، باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید. مثلا اگر برایتان مهم است که هیچ وقت سایتتان از دسترس خارج نشود، انتخاب هاست داخلی معقول تر است.
وب سایت هایی که از خدمات هاستینگ داخلی استفاده می کنند، شامل خدمات ترافیک بومی هستند و ترافیک مصرفی شان پنجاه درصد تخفیف می خورد. پس اگر وب سایت شما فایل صوتی و تصویری زیادی دارد، استفاده از هاست داخلی مزیت خوبی برایتان دارد.
اما اگر قصد دارید خدمات سایتتان را گسترش داده و فعالیت بین المللی داشته باشید، یا اینکه بازدیدکنندگانی خارج از ایران دارید، هاست خارجی برایتان مناسب است. گفته می شود که استفاده از سرور خارجی، در ایندکس شدن سریعتر محتوای سایت تاثیر زیادی دارد.
در انتخاب هاستینگ این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از هاست خارجی (حتی برای هاست وردپرسی) الزاما به معنای کند شدن لودینگ سایت نیست. نکته مهم بعدی اینکه همیشه امکان انتقال دامنه از هاست خارج به هاست داخل و بالعکس وجود دارد. پس بهتر است برای شروع کار، با اطلاعاتی که به دست آورده اید، یکی از دو مورد هاستینگ داخلی یا خارجی را انتخاب کنید. در ادامه اگر متوجه شدید که نیاز به تغییر دادن هاستینگ دارید، این کار بلامانع است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت راهنماییتون خیلی خوب بود خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا