هک و امنیت

چگونه امنیت اتاق سرور را افزایش دهیم و مانع دسترسی های غیر مجاز شویم؟

سرور ها کامپیوتر هایی با سخت افزار قدرتمند و همیشه روشن هستند که درخواست های کاربران پاسخ می دهند. این هاست سازمانی کاربرد های و انواع مختلفی دارند، از ارائه خدمات شبکه گرفته تا ذخیره سازی و مدیریت داده‌ها و منابع. بنابراین از آنجایی که سرور ها هسته مرکزی هر کسب و کار و هر فعالیتی در سطح شبکه هستند باید همیشه و بدون مشکل روشن باشند. بنابراین سرور ها باید سخت افزار قدرتمندی داشته باشند که این سخت افزار قدرتمند گران قیمت هستند بنابراین باید در مکانی خاص که به آن اتاق سرور می گویند نگهداری شود و امنیت اتاق سرور نیز تامین شود. در این بخش از زمین هاست قصد داریم روش هایی برای افزایش امنیت اتاق سرور ارائه دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

روش ها افزایش امنیت اتاق سرور

هر اقدامی برای افزایش امنیت اتقاق سرور انجام شود باز هم در هیچ کجا امنیت صد در صدی نیست و همیشه راه هایی برای نفوذ وجود دارد اما شما می توانید با در نظر گرفتن مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم امنیت سرور خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

1. نگهداری سرور در اتاق مجزا و مخصوص

نگهداری سرور در اتاق مجزا و مخصوص

عدم قرار دادن سرور در سازمان و در نظر گرفتن اتاقی مجزا از سایر تجهیزات و بخش‌های ساختمانتاثیر زیادی در تامین امنیت سرور از نظر فیزیکی دارد. اگر چندین سرور قرار است در فضایی محدود جای بگیرد، باید پیش از هر اقدامی با در نظر گرفتن استاندارد های فاصله گذاری، نقشه ای برای استفاده بهینه از فضا قرار گیری سرور ها کشیده شود.

همچنین برای افزایش امنیت اتاق سرور بهتر است اتاقی در نظر گرفته شود که در حالت عادی از سایر بخش های ساختمان خنک تر باشد. به علاوه این اتاق باید در امن ترین بخش ساختمان در نظر گرفته شود و به تجهیزاتی برای محافظت از آتش، رطوبت، گرد و خاک و ورود افراد عادی مجهز باشد.

همچنین برای افزایش امنیت، اتاق‌ سرور باید فاقد پنجره باشد تا هم از ورود افراد نفوذی و هم از تابش آفتاب، ورود گرد و غبار و رطوبت جلوگیری شود. ابعاد اتاق نیز اهمیت زیادی دارد، به طوری که ارتفاع سقف باید طوریباشد که از بلند ترین رک تا سقف حداقل 40 سانتی متر فاصله برای تهویه هوا وجو داشته باشد، بنابراین ارتفاع سقف باید چیزی بیشتر از 2.75 متر باشد. کف اتاق سرور نیز باید از جنس مواد ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از شوک در قطعات باشد مانند فولاد و آلومینیوم.

درب اتاق سرور به دلیل ابعاد بزرگ رک ها از در های عادی بزرگ تر است. ابعاد در اتاق سرور باید حداقل 106×2.5 باشد. به علاوه بین هر رک نیز باید حداقل 60سانتی متر فاصله برای تهویه هوا وجود داشته باشد. راهرو های بین سرور ها نیز باید حداقل 1.30متر باشد. عایق کاری تمام قسمت های اتاق سرور نیز از دیگر مواردی ات که باید به آن توجه کرد چرا که سر و صدای اتاق سرور باعث جلب توجه افراد می شود.

2. تهویه هوای اتاق سرور

تهویه هوای اتاق سرور

سرور ها به دلیل سخت افزار قدرتمندی که دارند انرژی زیادی نیز مصرف می کنند و همانطور که گرمای زیاد باعث خرابی قطعات و سخت افزار یک کامپیوتر می شود، باعث خرابی قطعات حساس و گران قیمت یک سرور نیز می شود بنابراین علاوه بر استفاده از سیستم خنک کننده قوی در خود سرور دمای اتاق سرور نیز باید پایین باشد تا سرور کارایی بهتری داشته باشد. بنابراین خوب است برای خنک کردن محیط از کولر گازی استفاده کنید.

2. استفاده از حسگر ها

استفاده از حسگر ها برای افزایش امنیت اتاق سرور

بعد از یافتن اتاق مناسب و استاندارد سازی وقت آن رسیده است تدابیر امنیتی دیگری اندیشیده شود. برای افزایش امنیت اتاق سرور می توانید از حسگر های هایی برای اعلام و اطفاء حریق و کنترل دود، رطوبت، آب و دما استفاده کنید تا در صورت بروز آتش سوزی به سرعت از این موضوع باخبر شوید و از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید و یا در صورت افزایش دمای اتاق سرور اعلانی دریافت کنید و اقدامات لازم را جهت کاهش حرارت انجام دهید.

همچنین خوب است از سنسور های حرکتی نیز برای روشن و خاموش شدن برق اتاق سرور استفاده کنید در مواقعی که کسی در اتاق حضور ندارد برق ها به صورت خود کار روشن شود با این کار برق کمتری نیز استفاده خواهد شد. به علاوه لازم است در اتاق سرور حداقل یک خط تلفن یا وسیله ای برای برقراری ارتباط داشته باشید تا کارکنان این بخش در صورت بروز مشکل بتوانند با سایر افراد تیم در بخش های دیگر ارتباط برقرار کنند.

3. استفاده از دوربین ها

 استفاده از دوربین ها برای افزایش امنیت اتاق سرور

همچنین برای زیر نظر گرفتن ورود و خروج اتاق سرور در شبانه روز یا نظارت بیشتر بر سرور ها، کارمندان این بخش و عملکرد سرور ها می توانید از دوربین های دید در شب و مداربسته حرفه ای استفاده کنیدهم در اتاق سرور و هم در راهرو های منتهی به این اتاق البته بهتر است برای جلوگیری از جلب توجه افراد بهتر است دوربین ها را در قسمت هایی که از دید و دسترس افراد دور باشد جا سازی کنید.

4. تمهیدات ورود به اتاق سرور

تمهیدات ورود به اتاق سرور

برای افزایش امنیت اتاق سرور بهتر است به جای استفاده از قفل و کلید از قفل هایی که با کارت یا اثر انگشت باز می شوند استفاده کنید و از بسته بودن همیشگی درب ها بعد از ورود و خروج کارکنان اطمینان حاصل کنید و روی درب‌های ورودی یک سیستم هشدار نصب کنیدتا در صورت ورود غیر مجاز افراد هشدار هایی به شما ارسال کند.

همچنین برای امنیت بیشتر نیز می توانید از یک سیستم کنترل دسترسی استفاده کنید و مجوز های امنیتی ورود کارکنان بخش هایی که به اتاق سرور ارتباطی ندارند را محدود کنید. به علاوه می توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که قابلیت ادغام و یکپارچه سازی با گوگل اپ، اکتیودایرکتوری و غیره را داشته باشند و امکاناتی چون اعطاء و لغو دسترسی‌ها از راه دور، صدور مجوز‌های موقت برای مراجعه کنندگان، دسترسی، نظارت، کنترل و فعال‌سازی سیستم‌های هشدار با کمک تلفن‌های هوشمند، را در دسترس شما می گذارند.

5. مجهز بودن اتاق سرور به برق اضطراری

یکی دریگر از آخرین تمهیداتی که باید برای امنیت بیشتر اندیشیده شود موضوع مجهز کردن اتاق سرور به دستگاه های تامین برق اضظراری است تا در صورت قطع ناخواسته یا خرابکاری تجهیزات امنیتی و سرور ها همچنن بدون قطع شدن به کار خود ادامه دهند. به علاوه استفاده از استابلایزر برای گرفتن نوسانات برق نیز برای جلوگیری از آسیب و ورود شوک به سرور پیشنهاد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا