آموزش سئو

بررسی و مقایسه افزونه Rank Math و Yoast

در دوران پساکرونا، تجارت الکترونیک به خصوص فروش محصولات به صورت آنلاین اهمیت زیادی پیدا کرده است. در طول ۲ سال گذشته اکثر مردم وسایل مورد نیاز خود را بصورت آنلاین خریداری می کنند. افزایش رتبه و رنک سایت در گوگل در فضای کنونی ضروری است. در کنار راهکارهای متداول برای بهبود سئو سایت های فروشگاهی، پلاگین های سئو بسیاری در وردپرس وجود دارند که به بهبود رنک سایت شما در موتور جستجوی گوگل کمک می کنند. در صورتی که فروشگاه اینترنتی شما نیز روی وردپرس میزبانی می شود، می توانید از پلاگین های سئو برای بهبود سئو و سرعت سایت خود استفاده کنید.

اما بین این همه پلاگین سئو کدام را انتخاب کنیم؟ چه پلاگینی بهترین تاثیر را در بهبود رنک سئو سایت وردپرس خواهد داشت؟ در این مقاله تفاوت دو  افزونه از بهترین افزونه های SEO که باعث افزایش رنک SEO سایت شما می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله قرار است تفاوت این دو افزونه پرکاربرد (Yoast و Rank Math) همراه با ویژگی‌های هر یک را بررسی کنیم و بدانیم کدام یک از این دو افزونه Rank Math یا Yoast برای سایت ما بهتر است؟

اما قبل از ورود به بحث و مقایسه این دو با هم باید به 2 سوال مهم پاسخ دهیم:

  1. آیا برای سوییچ کردن از افزونه‌‎ای به افزونه دیگری دیر نیست؟

این سوال را می‌توان با این ضرب‌المثل قدیمی پاسخ داد که ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است.

پس برای تغییر پلاگین سئو هیچ وقت دیر نیست و فقط باید بررسی کنیم تا مطمئن شویم که آیا این تغییر برای ما ارزشمند و مفید است یا خیر.

  1. در صورت سوییچ کردن آیا اطلاعات و تنظیمات ما از بین می‌رود یا تنظیمات افزونه قبلی به افزونه جدید منتقل می‌شود؟

بله، در زمان سوییچ کردن امکان آن وجود دارد که تنظیمات منتقل شود و تنظیماتی که از قبل انجام داده‌‎اید از بین نرود.

در ادامه مقاله بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

بریم سر اصل مطلب: بررسی دو افزونه Rank Math و Yoast

افزونه یوست (yoast) جزو محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرس است. اما این افزونه با تمام محبوبیتی که دارد برای استفاده از ویژگی‌های عالی آن باید نسخه pro آن را خریداری کنیم. اما افزونه Rank Math افزونه‌ای است که تازه چند سال از عرضه آن می‌گذرد اما با این حال بسیاری از ویژگی های نسخه Yoast pro را در نسخه رایگان خود ارائه کرده است.

در ادامه به بررسی و مقایسه Rank Math و Yoast می‌پردازیم.

موتورهای جستجو مانند Google و Bing و … از الگوریتم هایی جهت رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند که برای قرار گرفتن در نتایج جستجو ها می توان از افزونه Yoast و یا Rank Math استفاده کرد.

شما با مراجعه به مقاله آموزشی افزونه Rank Math می توانید اطلاعات کاملی نسبت به نصب و راه اندازی این افزونه به دست آورید.

افزونه yoast با ۵ میلیون دانلود جز محبوب ترین افزونه ها می‌باشد، اما افزونه Rank Math در حالی که این میزان از محبوبیت و دانلود را ندارد، اما ویژگی های چشمگیری را در خود جای داده است برای همین این سوال پیش می آید که:

کدام افزونه بهتر است؟

افزونه Rank Math و Yoast

مقایسه افزونه های Yoast‌ و Rank Math :

  1. ویزارد نصب و رابط کاربری

نصب هر دو افزونه مانند بقیه افزونه های وردپرس می باشد بسیار ساده و راحت اما بعد از نصب:

افزونه Rank Math
افزونه Yoast

Rank Math:  بعد از نصب یک ویزارد راه اندازی می‌آورد تا بتوانید افزونه خود را پیکربندی کنید اما علاوه بر این از شما می خواهد که یک حساب در Rank Math ایجاد کنید، هرچند این کار اجباری نیست اما پیشنهاد می‌شود که این کار را انجام دهید.

علاوه بر اینها رابط کاربری بسیار زیباتری نسبت بهYoast ارائه می دهد تا کاربر هم به راحتی بتواند از این پلاگین استفاده کند، هم از این رابط کاربری لذت ببرند.

Yoast:  افزونه yoast بعد از نصب ویزارد پیکربندی دارد اما کاربر باید آن را به صورت دستی فعال و تنظیم کند و رابط کاربری آن چندان جذابیتی هم ندارد.

نکته: شما می‌توانید تنظیمات SEO خود را از Yoast به Rank Math ایمپورت (Import) کنید. تا در این صورت چیزی را از دست ندهید.

  1. بررسی ویژگی عبارت کانونی:

Yoast: بهترین ویژگی افزونه Yoast ویژگی “عبارت کلمه کلیدی” یا همان عبارت کانونی می‌باشد که توسط آن می‌توان یک کلمه‌ که مدنظر شماست را برای مقاله خود بهینه سازی کنید و ببینید که چقدر مقاله شما بر اساس آن عبارت کلیدی سئو شده است.

افزونه Yoast

Rank Math: این افزونه یک گام از Yoast جلوتر است به این صورت که همانطور که گفتیم Yoast یک عبارت کلیدی را بررسی می‌کند اما در Rank Math به شما این اجازه داده خواهد شد تا در صورت نیاز تا 5 کلمه کلیدی را وارد کنید و در مطلب خود بهینه سازی را انجام دهید و بررسی کنید.

افزونه Rank Math

نکته 1: برای دسترسی به این ویژگی باید در سایت Rank Math ثبت نام کنید که البته این ثبت نام رایگان، ساده و راحت می‌باشد.

نکته 2: این ویژگی در نسخه Pro افزونه Yoast وجود دارد که در صورت نیاز باید نسخه پریمیوم را خریداری کنید.

  • پس امتیاز این بخش را به Rank Math میدهیم.
  1. پیشنهاد خودکار کلمه کلیدی گوگل:

Rank Math: یکی از ویژگی های بسیار جالب Rank Math پیشنهاد خودکار کلمه کلیدی گوگل است. حتی اگر فقط بخواهید برای یک کلمه محتوای خودتان را بهینه سازی کنید، باز هم Rank Math کلمه های بیشتری به شما پیشنهاد می‌دهد.

Yoast: اما Yoast هیچ ویژگی این چنینی ندارد. نه در نسخه رایگان و نه حتی در نسخه pro.

بنابراین چنانچه شما بخواهید از این ویژگی استفاده کنید باید به ابزارهای ثالث مثل Google Keyword Planner رجوع کنید.

  • به طور یقین امتیاز این بخش رو باید به Rank Math داد.
  1. کنترل و مدیریت لینک های خروجی

بسیاری از نویسنگان وبلاگ یا مالکان سایت ها در نوشته‌های خوب از لینک های خارجی استفاده می‌کنند. ولی لینک های خارجی به صورت پیشفرض do follow هستند که ممکن است در سئوی سایت شما تاثیر منفی بگذارد. اما در بعضی مواقع ما نیاز داریم که لینک خارجی بدهیم که در سئوی ما محاسبه نشود که به این حالت no follow می‌گویند. برای انجام این کار به صورت دستی باید در حالت HTML تگ Rel=nofllow را اضافه کرد یا از یک افزونه جداگانه استفاده کنیم. اما افزونه Rank Math این قابلیت را در خود جای داده است که به راحتی می‌توانید یک لینک را به صورت do follow یا no follow تنظیم کنید که این مزیت بسیار خوبی برای این افزونه و همچنین نویسندگان می‌باشد.

افزونه Rank Math

نکته : ویژگی no follow را می‌توان در مراحل پیکربندی Rank Math انجام داد. چنانچه انجام نداده‌اید و یا خواستید این تنظیم را تغییر دهید در قسمت تنظیمات > پیشرفته می‌توان تیک no follow را تغییر داد.

افزونه Rank Math

Rank Math: در خود قابلیت تنظیم do follow یا no follow را دارد.

Yoast: این قابلیت را ندارد، در نتیجه باید از کد Rel=nofollow در تگ HTML استفاده کنید.

  1. مانیتورینگ خطای 404 و تغییر مسیرها (Redirect)

این روزها همه سایت‌ها از لینک‌های داخلی و بک لینک خارجی استفاده می‌کنند تا هم کاربر تجربه بهتری داشته باشد و هم سئوی بهتری کسب کنند. اما این لینک‌ها زمانی که لینک مورد نظر حذف گردد و یا آدرس آن تغییر کند باعث بروز خطای 404 می‌شود که این علاوه بر حس بدی که به کاربر میدهد باعث تاثیر منفی در رتبه گوگل شما می‌شود و این اتفاق رتبه شما را در نتیج جست و جوی گوگل پایین می‌آورد.

در زمان وقوع این اتفاق و رخ دادن خطای 404 ما باید برای رفع این خطا URLهای دارای خطا را با URLهای سالم جایگزین کنیم.

هردو این افزونه ها این کار را انجام می‌دهند و لینک ها را به url های جدید Redirect می‌کنند.

اما تفاوت افزونه Rank Math  با Yoast در این زمینه اسن است که:

Rank Math: این کار را انجام می‌دهد و لینک‌ها را به صورت رایگان Redirect می‌کند و علاوه بر آن یک سیستم مانیتورینگ 404 را هم ارائه می‌دهد تا ما از تمام خطاهای 404 در سایتمان اطلاع داشته باشیم.

افزونه Rank Math

Yoast: همانطور که قبل‌تر گفتیم Yoast هم این قابلیت را دارد اما آن را در نسخه pro خود ارائه می‌دهد. پس اگر بخواهیم از این ویژگی Yoast استفاده کنیم، نیاز داریم که ابتدا نسخه pro  آن را  که مبلغ 89$ است، خرید کنیم.

  • با اینکه هر دو این ویژگی را دارند. اما رایگان بودن این ویژگی در افزونه Rank Math آن را در این مقایسه برتر کرده است.
  1. ادغام با سرچ کنسول گوگل
افزونه Rank Math

Rank Math: در زمان پیکربندی افزونه از شما می‌خواهد تا از طریق Gmail آن را به سرچ کنسول گوگل متصل کنید در این صورت شما می‌توانید تمام داده های خود را از جمله کلمات کلیدی، ترافیک داده‌ها و موارد دیگر را در پیشخوان خود در درسترس داشته باشید.

Yoast: در افزونه Yast هم می‌توان سایت را با سرچ کنسول گوگل ادغام کرد اما هیچ راهی ندارد تا آن را در پیشخوان مانیتورینگ کنید و حتما نیاز است در خود سایت سرچ کنسول مانیتورینگ را انجام دهید.

  • در این زمینه این ۲ پلاگین خیلی با هم تفاوت ندارند اما اگر می‌خواهید در پیشخوان وردپرس اطلاعات را داشته باشید، Rank Math  این قابلیت را فراهم کرده است.
  1. تنظیمات سئو تصویر و ویدئو

با اضافه کردن توضیحات متا و alt به تصاویر و ویدئوها می‌توانید تاثیر خوبی در سئو سایت خود ایجاد کنید.

دو افزونه Rank Math و Yoast هر دو این کار را انجام می‌دهند اما:

Rank Math: در افزونه Rank Math بهتر و مطمئن تر می‌توانید این موارد را بررسی کنید. به عنوان مثال شما موارد زیر را می‌توانید تنظیم کنید:

  • اضافه کردن ویژگی no follow به تصویر
  • ریدایرکت کردن تصاویر
  • اضافه کردن ویژگی alt به تصاویر در صورت صورت فراموش کردن
  • اضافه کردن ویژگی title به تصاویر در صورت صورت فراموش کردن

همچنین Rank Math برای سئو ویدئو اجازه می‌دهد تا ریچ اسنیپت (Rich Snippet) را اضافه کنید که این کار باعث افزایش ورودی به سایت شما می‌شود.

Yoast: افزونه Yoast قابلیت های پیشرفته و خیلی خوبی دارد اما همه آن ها در نسخه پریمیوم قابل دسترس خواهد بود، در نتیجه چنانچه بخواهید از آن‌‎ها استفاده کنید ابتدا باید نسخه pro را خریداری کنید که مبلغ 89$ هزینه دارد.

  • در این بخش از بررسی، هر دو افزونه قدرتمند هستند اما رایگان بودن افزونه Rank Math به آن برتری داده است.
  1. آنالیز محتوا:

هر نویسنده و مدیر سایتی می‌‍داند که مهمترین و پراستفاده‌ترین بخش هر افزونه سئو قسمت آنالیز آن می‌باشد. هر دو افزونه Rank Math و Yoast محتوای شما را آنالیز می‌کنند و تغییراتی که برای سئوی سایت شما مناسب است را پیشنهاد می‌دهد.

افزونه Rank Math و Yoast

اما تفاوت این دو افزونه در چیست؟

Rank Math: این افزونه سئو به محتوای شما از 1 تا 100 نمره می‌دهد که با توجه به نمره می‌توان متوجه شد چقدر محتوای شما سئو شده است، در این حالت دید بهتر و شفاف‌تری و دقیق‌تری را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید بهتر سئوی سایت مورد نظر را انجام دهید.

Yoast: در Yoast بعد از آنالیز کردن به شما فقط می‌گوید که سئوی سایت شما خوب است یا بد. که نسبت به روش امتیاز دهی در Rank Math کلی‌تر و در نهایت مبهم تر است.

نکته: مواردی که در Rank Math مورد بررسی قرار می‌گیرد دقیق‌تر و واضح‌تر است، در نتیجه بهتر و کاربردی‌تر میتوان سایت را سئو کرد.

  • با توجه به مواردی که گفته شد و همچنین استفاده و تجربه شخصی، امتیاز این بخش را به Rank Math می‌دهیم.
  1. نقشه سایت

نقشه های سایت فایل های XML هستند که توسط ربات ها و خزنده‌های گوگل استفاده میشوند تا در تمام قسمت‌های سایت شما حرکت کرده و آن ها را در دیتابیس index کنند.

در این مورد هر دو افزونه Rank Math و Yoast به شما اجازه تولید نقشه‌های XML را می‌دهند و تفاوتی با هم ندارند.

نکته 1: چنانچه این ربات‌ها و خزندگان برخی از پست‌های سایت شما را شناسایی نکنند آن‌ها را از دست می‌دهند و نهایتا در نتیجه‌های جست و جو SERP هرگز دیده نمی‌شود.

نکته 2: چنانچه بخواهید بین این دو افزونه جایجا شوید به راحتی می‌توانید نقشه‌های XML خود را منتقل کنید.

  1. مدیریت نقش برای سایت هایی که چند نویسنده دارد.

سایت‌هایی هستند که تعداد نویسندگان زیادی دارند و یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم آن‌ها این است که بتوانید به این نویسندگان دسترسی بدهیم که هر فردی در سطح دسترسی خاصی به فعالیت خودش ادامه دهد و این دقیقا مربوط به ویژگی مدیریت نقش ها می‌باشد که قرار است در ادامه آن را بررسی کنیم.

Rank Math: این افزونه یک قابلیتی ارائه کرده است با نام مدیریت نقش‌ها که با این قابلیت شما قادر خواهید بود تا به راحتی دسترسی های مختلف را به افراد مختلف بدهید.

Yoast: افزونه Yoast به هیچ عنوان این ویژگی را در خود جای نداده و ارائه نکرده است، حتی در نسخه پریمیوم آن نیز این ویژگی وجود ندارد.

  1. سئوی ووکامرس

این روزها همه افرادی که ووردپرس کار می‌کنند با افزونه ووکامرس  WooCamerce آشنا هستند. افزونه‌ای برای فعال کردن قسمت تجاری سایت مانند محصولات و فروشگاه و درگاه پرداخت بانکی و موارد دیگر.

در قسمت سئوی ووکامرس هر دو افزونه Rank Math و Yoast  عملکرد سئو را ارائه می‌دهند، اما:

Rank Math: این عملکرد سئو مربوط  به WooCamerce را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

Yoast: همانطور که گفته شد Yoast این قابلیت را دارد اما برای فعال سازی و استفاده از این ویژگی باید نسخه  pro را خریداری نمایید.

  1. پشتیبانی

Rank Math: به این علت که هنوز یک افزونه تازه کار محسوب می‌شود، احتمال دارد در آن با مشکلات جزئی برخورد کنید. با این حال تیم پشتیبانی این گروه بسیار فعال بوده، به صورتی که 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس هستند.

Yoast: سطح پشتیبانی حرفه‌ای خود را برای افرادی که نسخه pro آن را خریداری کرده‌اند ارائه کرده است. اما با این حال می‌توانید به قسمت سوالات متداول این افزونه بروید تا سوال خود را پیدا کنید و دغدغه خود را برطرف نمایید.

اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که این افزونه بعد از این همه سال فعالیت دیگر خطایی نداشته و مشکلی با آن نخواهید داشت. پس عملا به پشتیبانی زیادی نیاز ندارید.

جمع بندی:

همانطور که مشاهده کردید دو افزونه Rank Math و Yoast را با هم مقایسه کرده و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کردیم. دیدیم که افزونه Rank Math ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که توانایی این را دارد تا سئوی سایت شما را افزایش دهد. اما به این معنی نیست که پلاگین سئو Yoast این ویژگی‌ها را ندارد. همانطور که بررسی شد تعداد زیادی از این ویژگی‌ها را دارد اما در نسخه پریمیوم این افزونه.

نکته مهم: علاوه بر تمام موارد گفته شده، UI افزونه Rank Math به صورت بصری و همچنین ویزارد راه اندازی آن، بسیار جامع و آسان است، چنانکه افراد مبتدی بسیار راحت تر نسبت به Yoast می‌توانند با آن کار کنند.

  • امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده و در تصمیم گیری به شما کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا