آموزش سرور

پینگ (Ping) چیست؟ چه طور آن را کاهش دهیم؟

احتمالا شما هم تا بحال کلمه پینگ یا Ping را شنیده اید و برای شما نیز این سوال پیش آمده است که پینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله اطلاعاتی دقیقی راجع به پینگ، راه های کاهش آن و تاثیر آن بر بازی های آنلاین و سئو سایت خواهید خواند،پس با ما تا انتها همرهاه باشید.

پینگ (Ping) چیست؟

پینگ (ping) مخفف شده عبارت Packet Internet Groper است و یک روش برای تعیین میزان تاخیر ارتباط بین دو شبکه می باشد. به زبان ساده تر، پینگ روشی برای تعیین میزان تاخیر یا مدت زمانی است که طول می کشد تا داده ها بین دو دستگاه یا شبکه منتقل شوند.

به عبارت دیگر می توان پینگ را مدت زمانی تعریف کرد که داده ها از سیستم شما به سروری در اینترنت منتقل می شود و مجدد به سیستم شما باز می گردد. پس می توان گفت مدت زمانی که طول می کشد تا یک درخواست پس از ارسال از مبدا پاسخی را از مقصد دریافت کند، پینگ گفته می شود.

اگر بخواهیم در قالب مثال ping را توضیح دهیم، می توان این گونه بیان کرد که فرض کنید دو نفر 100 متر از یک دیگر فاصله دارند و اولی به دیگری سلام می کند. سلام نفر اول 1 ثانیه طول می کشد تا به نفر دوم که در فاصله 100 متری او قرار دارد، برسد. نفر دوم نیز پاسخ می دهد و 1 ثانیه طول می کشد تا به نفر اول برسد. در نتیجه برای این دو نفر یک پینگ 1 ثانیه ای با تاخیر کلی 2 ثانیه وجود خواهد داشت.

پینگ (ping)

پینگ چطور کار می کند؟

هنگام پینگ گرفتن، دستور ping یک درخواست ICMP (Internet Control Message Protocol) را برای تست به مقصد (که می تواند سرور، یک سیستم دیگر در شبکه یا یک روتر باشد) ارسال می کند و منتظر پاسخ می ماند. اگر پاسخ موفقیت آمیز باشد، مدت ping را نمایش می دهد و در غیر این صورت پیغام خطا نمایش داده می شود.

سیستم شما همیشه آدرس IP 127.0.0.1 را خواهد داشت و اگر آن را ping کنید، پاسخ سریعی خواهید گرفت که نشان دهنده این است که TCP/IP دستگاه شما به خوبی کار می کند.

کاربرد پینگ چیست؟

با استفاده از دستور ping می توان میزان زمان پاسخگویی در اتصال به سرور، سیستم دیگر در شبکه و یا یک سایت را تعیین کرد. به این صورت می توان تعیین کرد در اتصال به کدام سایت ها تاخیر وجود دارد. در چک کردن وضعیت سرورها می توان با ارسال یک بسته یا Packet چک کرد که آیا سرور به درستی عمل می کند یا Packet loss رخ داده و سرور دارای مشکل است. در بازی های آنلاین نیز پینگ یک شاخص مهم است که در تعیین میزان تاخیر و سرعت بازی کاربردی است.

به طور کلی شاید بتوان کاربرد پینگ (ping) را در سه بخش نظارت، کشف سیستمهای متصل و عیب یابی نشان داد.

  • در نظارت (Monitoring) از دستور ping برای این استفاده می شود که مشخص کنند سیستم میزبان می تواند به درخواست های دسترسی در زمان مناسب پاسخ دهد یا خیر. مدیران فناوری اطلاعات از تست ping در نظارت بر سیستم ها استفاده می کنند.
  • Device discovery یا کشف دستگاه های متصل نیز با استفاده از تست ping در یک شبکه قابل انجام خواهد بود.
  • تست پینگ در Troubleshooting یا عیب یابی دستگاه های متصل به شبکه کاربرد دارد. بدین صورت مدیران شبکه با مشاهده زمان های رفت و برگشت و عدم پاسخگویی ها می توانند به مشکلات موجود در پیکربندی سیستم یا شبکه پی ببرند و آن ها را رفع کنند.

پینگ بالا بهتر است یا پایین؟

با توجه به توضیحات داد شده چه عددی برای ping بهتر است بیشتر یا کمتر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در تمام مواردی که پینگ کاربرد دارد، هرچه این عدد پایین تر باشد بهتر است. پینگ پایین تر = تاخیر کمتر = سرعت بالاتر

پینگ

واحد اندازه گیری ping میلی ثانیه است. در حالت کلی می توان بیان کرد ping با مقدار کمتر از 50 میلی ثانیه نسبتا عدد خوبی محسوب می شود، در صورتی که بالای 100 میلی ثانیه چندان خوب نیست. اگر عدد پینگ بیشتر از این مقدار باشد باعث می شود تا در هنگام کار لگ (Lag) های زیادی وجود داشته باشد و باعث نارضایتی خواهد بود.

چطور پینگ را کاهش دهیم؟

در بسیاری از کاربرد ها کم بودن زمان پینگ موضوع بسیار مهمی است. خصوصا در بازی های آنلاین برای داشتن بهترین اتصال باید کمترین ping ممکن را داشته باشید. در ادامه راهکارهایی برای کاهش ping بیان شده است.

1.Restart کردن مودم یا روتر

به مرور زمان کش (cache) مودم یا روتر پر می شود و به همین دلیل ممکن است دستگاه به کندی کار کند و یا از کار بیفتد. در چنین مواقعی روشن و خاموش کردن باعث می شود تا کش پاک شده و دستگاه به حالت اولیه خود بازگردد. پاک کردم کش DNS نیز دیگر راه حل کاربردی خواهد بود.

2. به روز رسانی روتر

Update کردن روتر در مواقعی که به روزرسانی های زیادی وجود داشته باشد، باعث می شود تا تاخیر های به وجود آمده ناشی از آن ها برطرف شود.

3. تهیه مودم یا روتر جدید

مودم ها و روترهای جدید به دلیل استفاده از فناوری های جدیدتر، سرعت بالاتری خواهند داشت. اگر از مودم یا روتر قدیمی استفاده می کنید، پیشنهاد می شود تا یک مدل جدید از آن بخرید. این کار باعث می شود تا میزان تاخیر در ارتباطات کم شده و زمان پینگ شما کاهش پیدا کند.

4. از VPN یا پروکسی استفاده نکنید

VPN ها هنگام اتصال به شبکه یک گره اضافی ایجاد می کنند که باعث ایجاد تاخیر بیشتر می شود. اگر بازی و یا کار مدنظر شما بدون VPN هم قابل انجام است، پیشنهاد می شود حتما آن را خاموش کنید تا سرعت بیشتری را تجربه کنید.

5. انتخاب نزدیکترین سرور

در صورتی که امکان انتخاب سرور در بازی آنلاین برای شما وجود داشته باشد تا حد ممکن نزدیکترین سرور را انتخاب نمایید. هر چه این فاصله فیزیکی بین شما و سروری که به آن متصل می شوید کمتر باشد، ping بهتری خواهید داشت.

6. حذف دستگاه های اضافی از شبکه

در صورتی ک اتصال کندی دارید، بهتر است تا دستگاه های اضافی که باعث اشغال شبکه می شوند را حذف کنید. به طور مثال اگر در بازی از میکروفون برای برقراری ارتباط با هم تیمی های خود استفاده می کنید، پهنای باند کلی شما کاهش پیدا خواهد کرد و سرعت اتصال شما کاهش می یابد. بنابراین برای اینکه زمان ping خود را کاهش دهید بهتر است از چنین دستگاه هایی استفاده نکنید.

7. برنامه های موجود در پس زمینه سیستم را ببندید

هر برنامه ای که در پس زمینه سیستم در حال اجرا باشد، سرعت بارگذاری را کاهش می دهد. با بستن برنامه های غیرضروری می توانید به کاهش سرعت ping خود کمک نمایید.

8. اتصال دستگاه به روتر از طریق کابل Ethernet

کاهش پینگ

در صورتی که برایتان مقدور است اتصال خودر را به روتر از طریق کابل ها برقرار نمایید، مطمئنا در این حالت ping کمتری را نسبت به اتصال بی سیم خواهید داشت.

9. DNS خود را تغییر دهید

Google DNS Server یکی از سریعترین سرورهای DNS موجود است. بنابراین از 8.8.8.8 به عنوان DNS سرور اصلی و 8.8.4.4 به عنوان DNS سرور جایگزین استفاده کنید تا سرعت بالاتری را تجربه نمایید.

10. تنظیمات سیستم و بازی را بهینه نمایید

در ابتدا بهتر است تنظیمات بازی خود را چک کنید تا در بهینه ترین حالت ممکن قرار داشته باشد. گرافیک های خیره کننده از نظر بصری جذاب است اما بر سرعت تاثیر گذار است. بنابراین مهم است گرافیک، رم و پردازنده ای را انتخاب نمایید که به خوبی از بازی نرم افزاری شما پشتیبانی می کند.

چطور ping بگیریم؟

یکی از ساده ترین و کاربردی ترین راه های برای گرفتن ping، استفاد از خط فرمان ویندوز یا cmd است. برای این کار باید در ابتدا از طریق نوار جستجوی ویندوز عبارت cmd را سرچ کنید.

پس از باز شدن پنجره cmd، دستوری را به این شکل وارد نمایید: ابتدا کلمه ping و سپس فاصله(با زدن کلید اسپیس) و بعد از آن آدرس آی پی سرور مد نظر را وارد کرده و کلید اینتر (Enter) را فشار دهید.

ping

علاوه بر این روش سایت های مختلفی نیز وجود دارند که برای گرفتن ping می تواند استفاده شود. از جمله این سایت ها می توان به Pingdom، GTmetrix و Pingtool اشاره کرد.

ping چه تاثیری بر بازی های آنلاین دارد؟

همانطور که به طور خلاصه اشاره شد در بازی های آنلاین ping نقش مهمی در سرعت بازی خواهد داشت. اگر شما هم از کسانی باشید که طرفدار بازی های ویدئویی آنلاین هستند، حتما تا به حال به افزایش سرعت اینترنت خود فکر کرده اید. حال اگر در بازی های آنلاین مشکل اتصال وجود داشته باشد و لگ ها زیاد باشند، تجربه خوبی از بازی نخواهید داشت.

اگر میزان ping در بازی عدد بالایی باشد، هر دستوری که شما می دهید بعد از مدت طولانی اعمال می شود و لذت چندانی برای شما نخواهد داشت. در بازی های آنلاین سرعت اجرای عملکرد ها نقش مهمی در فرآیند بازی، خصوصا در بازی های تیمی دارد.

چه پینگی برای بازی مناسب است؟

طبق توضیحات داده شده هرچقدر پینگ کمتر باشد تجربه بهتری از یک بازی آنلاین برای فرد ایجاد خواهد شد. امکان رسیدن به پینگ صفر که با توجه به شرایط تقریبا غیر ممکن است. ping زیر 20 میلی ثانیه از بهترین نتایج است اما در مناطق معدودی قابل دستیابی است. در بازی های آنلاین و گروهی اگر شما ping زیر 100 میلی ثانیه داشته باشید خوب است اما پینگ بیشتر شرایط جذابی را نه برای شما و نه برای هم تیمی هایتان ایجاد نخواهد کرد.

در انواع بازی های مختلف مانند Fortnite، Call of Duty، PUBG و یا Valorant عدد پینگ بین 40 تا 100 عدد نسبتا خوبی محسوب می شود. مسلم است که عدد کمتر سرعت بالاتری را در بازی برای شما به همراه خواهد داشت.

پینگ پروکسی چیست؟

در مواقعی که امکان اتصال سیستم به سرور وجود نداشته باشد، پروکسی همانند سرور واسطه ای بین سیستم و سرور اصلی قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب پروکسی میزان زمان ارسال درخواست و رسیدن پاسخ را اندازه گیری می کند. در واقع داده ها ابتدا به پروکسی ارسال شده و سپس پروکسی آن ها را به سرور مقصد ارسال می کند. در نتیجه می توان گفت پینگ پروکسی روشی است که در آن از یک پروکسی برای آزمایش اتصال بین سیستم و سرور استفاده می شود.

تاثیر موقعیت جغرافیایی سرور بر پینگ

طبق توضیحات داده شده مشخص است که هرچقدر سرور در موقعیت جغرافیایی نزدیک تری نسبت به سیستم شما قرار داشته باشد، سرعت بالاتر و زمان پینگ کمتری خواهید داشت. زیرا در این صورت سرور سریع تر داده های شما را دریافت کرده و در مدت زمان به نسبت کمتری به درخواست شما پاسخ می دهد. اگر موقعیت جغرافیایی سرور در فاصله دوری قرار داشته باشد امکان افزایش ping بسیار بیشتر خواهد بود. در نتیجه تاثیر موقعیت جغرافیایی سرور بر پینگ بسیار قابل توجه است.

latency ping

تاثیر ping بر سئو سایت

یکی از مهمترین نکات در ایجاد یک سایت، انتخاب میزبان مناسب برای آن است. سرور میزبان یک وب سایت بر روی سرعت سایت تاثیر قابل توجهی دارد. در عین حال این سرعت بر سئو سایت نیز اثرگذار خواهد بود. سرعت بالا در لود شدن یک وب سایت، بر تجربه کاربری افراد اثر می گذارد و اگر سرعت پایین باشد بازدید کنندگان به سرعت از آن خارج می شوند. اگر به علت زمان پینگ بالا سایت از دسترس خارج شود نیز تاثیر بدی بر سئو وب سایت خواهد داشت.

از نکات مهمی که باید در نظر داشت این است که گوگل از تجربه کاربری بازدید کنندگان در رتبه بندی نتایج استفاده می کند. پس یکی از نکات کلیدی اثر گذار در سئو سایت ها داشتن زمان پینگ کم است که مستقیما بر تجربه کاربری و در نهایت بر رتبه بندی گوگل اثر گذار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا