آموزش سرور

Downtime چیست؟ چگونه از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

مردم بیش از هر زمان دیگری به اینترنت برای یافتن محصولات یا خدمات مورد نیاز خود متکی هستند. بنابراین، Downtime و در نتیجه قطع شدن وب سایت کسب و کار های اینترنتی می تواند تأثیر قابل توجهی بر کسب و کار های کوچک و بزرگ داشته باشد. این امر به ویژه برای کسانی که صرفاً به صورت آنلاین فعالیت می کنند و تنها راه درآمد آن ها کسب و کار اینترنتیشان است زیان آور است. از این رو اهمیت یافتن یک شرکت هاستینگ خوب و قابل اعتماد را نمی توان نادیده گرفت.

چرا که Uptime و Downtime دو پارامتر مهم در انتخاب یک شرکت هاستینگ خوب هستند. با این اوصاف آشنایی با Downtime، دلایل و راه های جلوگیری از آن برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است، چه یک وب سایت داشته باشید یا یک اپلیکیشن. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

Downtime سرور چیست؟

Downtime

به طور خلاصه، Downtime به دوره ای اطلاق می شود که سرور از دسترس خارج می شود. در این بازه، سرور به درخواست‌های کاربران پاسخ نمی‌دهد و در نتیجه ارائه خدمات وب‌سایت، ارتباطات ایمیل و غیره مختل می‌شود. Downtime سرور ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد حتی گاهی اوقات غیر قابل اجتناب است. اما به طور معمول برای شرکت های هاستینگ مهم است که بتوانند احتمال بروز Downtime را کاهش دهند و سرورها را در سریع ترین زمان ممکن پس از Downtime غیر منتظره، پشتیبان گیری و دوباره راه اندازی کنند.

تاثیر Downtime بر کسب و کارها

Downtime می تواند تأثیر مستقیمی بر کسب و کار هایی داشته باشد که وب سایت ها یا اپلیکیشن های خود را روی سرور راه اندازی می کنند. برخی از بزرگترین تاثیرات Downtime سرور برای کسب و کار ها عبارتند از:

1. کاهش درآمد

هنگامی که یک سرور از کار می افتد، وب سایت ها، فروشگاه های آنلاین و سایر خدمات دیجیتال به طور کامل برای مشتریان غیر قابل دسترس می شوند. این منجر به از دست دادن مشتریان و درآمد بالقوه می شود. حال این که کسب و کار شما فروش محصولات اینترنتی باشد و نتوانید سفارشات جدید را پردازش کنید یا این که کسب و کارتان مبتنی بر خدمات باشد و نتوانید به مشتریان خود مشاوره دهید، Downtime بر درآمد شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

2. کاهش اعتبار

مشتریان انتظار دسترسی بدون مشکل و قطعی به وب سایت ها را دارند. زمانی که Downtime رخ می دهد و وب سایت شما از دسترس کاربران خارج می شود، می تواند بر افکار و نظرات مشتریان نسبت به کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به آسیب به شهرت شما شود. چرا که وقتی بازدید کنندگان به سایت شما مراجعه کنند اما سایت شما قطع باشد، مشتریان سراغ رقبای شما می روند که این اصلا خوب نیست. چرا که بازسازی اعتماد مشتریان شما می تواند زمان بر و پر هزینه باشد.

3. نارضایتی مشتریان

از آنجایی که Downtime سرور مستقیماً بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد، بر رضایت کلی مشتری نیز تأثیر می گذارد. وب‌سایت‌هایی که دیر باز می شوند یا هنگام باز شدن کاربر با پیام‌های خطا مواجه می شود باعث نا امیدی و عصبانیت مشتریان شما می شوند. در نتیجه ممکن است مشتریان به رقبای شما مراجعه کنند که این می تواند منجر به از دست دادن مشتریان فعلی شود و همچنین مشتریان بالقوه را نیز از استفاده از خدمات شما باز دارد. متأسفانه، مشتریان ناراضی اغلب نارضایتی خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این می تواند بر موفقیت آینده شما تأثیر بگذارد.

4. رتبه بندی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو مانند گوگل دارای چندین فاکتور رتبه بندی هستند که بر رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد، از جمله عملکرد وب سایت و در دسترس بودن. از این رو Downtime و خرابی مکرر سرور می تواند بر تلاش های بهینه سازی موتور جستجوی شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش رتبه شما در نتایج گوگل و کاهش بازدید سایت شما شود که این بیشتر بر ترافیک وب سایت شما و نرخ جذب مشتری تأثیر می گذارد.

5. فرصت های از دست رفته

متأسفانه، Downtime سرور می‌تواند در هر زمانی رخ دهد، از جمله در دوره‌های اوج ترافیک یا کمپین‌های بازاریابی حیاتی. این می تواند منجر به از دست دادن فرصت های مهم برای جلب توجه مشتریان شود. چه در حال ارائه یک محصول جدید باشید یا یک تبلیغ و تخفیف با محدودیت زمانی داشته باشید، Downtime سرور می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. فرصت های از دست رفته می تواند پیامدهای بلندمدتی بر رشد و رقابت در بازار داشته باشد.

علل شایع Downtime و خرابی سرور

Downtime

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک سرور ممکن است از کار بیفتد که معمولاً از کار افتادگی ناشی از موارد زیر است:

1. Downtime های سخت افزاری

قطعات معیوب، قطعی برق و نقص سخت افزاری همگی می توانند باعث Downtime سرور شوند. حتی چیزی به سادگی گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به از کار افتادن سیستم و اختلال در خدمات شود.

2. اشکالات نرم افزاری

خطاهای نرم افزاری و مشکلات سازگاری می تواند باعث قطعی و Downtime سرور شود. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری که به اندازه کافی تست نشده یا پیکربندی‌های معیوب می‌توانند منجر به Downtime و از کار افتادن سرورها شوند.

3. هک و نقض امنیت

هک، آلودگی سرور به بدافزارها می تواند منجر به Downtime سرور شود. امنیت پایین، سرور را بیشتر در معرض مشکلات امنیتی و هک قرار می دهد و می تواند منجر به قطعی طولانی مدت و مشکلات مختلف برای سرور و کسب و کار ها شود.

4. خطاهای انسانی

اشتباهاتی که توسط مدیران، توسعه دهندگان و پرسنل فنی و پشتیبانی انجام می شود می تواند باعث Downtime سرور شود. حذف تصادفی فایل های حیاتی و تغییرات نامناسب می تواند منجر به بروز Downtime سرور شود.

چگونه از Downtime سرور جلوگیری کنیم؟

Downtime

چند راه کار وجود دارد که می توانید به عنوان مالک یک وب سایت انجام دهید تا به کاهش احتمال بروز Downtime سرور و جلوگیری از تاثیرات منفی آن کمک کنید. به یاد داشته باشید، شرکت هاستینگ و سروری که انتخاب می کنید تأثیر زیادی بر Downtime خواهد داشت، و انجام تحقیقات برای یافتن یک سرور و شرکت ارائه دهنده میزبانی وب خوب موضوعی کلیدی است.

1. از سرور اختصاصی استفاده کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از مشکلات ناشی از Downtime سرور استفاده از سرور اختصاصی است. از آنجایی که مجبور نیستید این سرور و منابع را با هیچ وب سایت دیگری به طور مشترک استفاده کنید، تحت تأثیر مشکلاتی که آن ها تجربه می کنند، مانند هک و کندی سایت نخواهید بود. استفاده از سرور اختصاصی یک راه عالی برای اطمینان از عملکرد بی عیب و نقص سایت و سرور است.

2. تعمیر و نگهداری منظم سرور

داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری دوره ای برای اطمینان از اینکه سرور شما به طور منظم به روز می شود و بهینه می شود می تواند مفید باشد. اگر تخصص فنی برای نگهداری سرور خود را ندارید، می توانید از شرکت ارائه دهنده میزبانی وب خود کمک بگیرید. شرکت های هاستینگ سلامت سرور را کنترل می کند، به‌روزرسانی نرم افزار ها را انجام می دهد و هر گونه آسیب پذیری را برای شما برطرف می کند.

3. بکاپ گیری

برای آرامش خاطر و اطمینان از اینکه وب سایت شما تحت تأثیر Downtime سرور قرار نمی گیرد، یک شرکت هاستینگ باید به طور مداوم از سرور خود بکاپ تهیه کند. چرا که در صورت بروز هر مشکلی اعم از Downtime سخت افزار سرور یا پاک شدن فایل های حیاتی به طور اشتباه و غیره، وجود بکاپ خیال شما را راحت خواهد کرد.

4. سیستم های نظارت و هشدار

درخواست اینکه سرور شما به طور منظم نظارت و بررسی شود، کلیدی برای جلوگیری از Downtime است. هنگامی که به طور منظم سرور نظارت و بررسی می شود، مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگی که وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد پیدا می شود. در حالت ایده آل، همه چیز باید 24/7 (24 ساعت و 7 روز هفته)نظارت شود و هشدارها باید مستقیماً برای یک متخصص ارسال شود تا اقدامات لازم به موقع انجام شود.

5. تمهیدات امنیتی

استفاده از خدمات شرکت های هاستینگی که امنیت را در اولویت قرار می دهند بسیار سودمند است. پروتکل های امنیتی قوی، از جمله فایروال، security patching، آنتی ویروس و بدافزار به جلوگیری از Downtime سرور کمک می کند. همچنین به‌روزرسانی های امنیتی نیز باید به صورت دوره ای انجام شود تا از سرور از هکرها و مجرمان سایبری در امان باشد.

6. تیم فنی پشتیبانی سرور با تجربه

صرف نظر از میزان دانش فنی که دارید، همیشه داشتن یک تیم پشتیبانی ماهر برای کمک به شما مفید است. میزبانی مدیریت شده که شامل پشتیبانی شبانه‌روزی می‌شود، می‌تواند به حداقل رساندن اختلال ناشی از Downtime سرور کمک کند.

منبع: catalyst2.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا