آموزش سرور

WHM یا مدیر میزبان وب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این پست هدف ما آشنایی شما با WHM و کاربردهای این فضای مدیریتی است. به علاوه ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت WHM با CPanel چیست؟ بنابراین در ادامه پس از ارائه تعریف مختصری از WHM، در خصوص کاربرد های های WHM توضیح خواهیم داد و همچنین تفاوت آن در سطح دسترسی مدیریتی با CPanel را بررسی می کنیم، پس با ما تا انتهای این پست همراه باشید.

WHM چیست؟

WHM (WebHost Manager) ابزاری برای کنترل دسترسی است که به شما امکان می دهد کاربران سرور های مجازی و اختصاصی را کنترل و مدیریت کنید. به عبارتی با WHM قادر خواهید بود تا حساب های چندگانه cPanel را مدیریت کنید. در نتیجه WHM به شما امکان می دهد حساب های فردی و همچنین محدودیت های سمت سرور را مدیریت کنید.

تفاوت WHM با CPanel

همانطور که در تعریف فوق مشخص شد سطح دسترسی WHM بالاتر از کنترل پنل سی پنل بوده و با استفاده از آن می توان چندین حساب CPanel را مدیریت کرد. این فضای مدیریتی برای ارائه دهندگان سرور و شرکت های هاستینگ که نیازمند کنترل بر مشخصات سرویس های ارائه شده به کاربران هستند بسیار مفید و کاربردی است.

تا اینجا با تعریف WHM یا مدیریت میزبان وب آشنا شدید و همچنین تفاوت اصلی آن با CPanel را متوجه شدید. اما در ادامه این پست ، شما یاد می گیرید که چرا باید از WHM استفاده کنید و این که چگونه این پلتفرم می تواند در مدیریت وب سایت ها مفید باشد.

چرا از WHM (مدیر میزبان وب) استفاده کنیم؟

WHM

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که درست است که WHM سطح دسترسی بالا تری نسبت به cPaanel دارد اما چه چیز دیگر باعث می شود تا آن را به عنوان گزینه بهتری انتخاب کنیم؟ در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

  1. امنیت بالاتر برای سایت ها: در WHM اگر یک دامنه هک شود، بقیه تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت و امکان هک کردن دیگر سایت ها وجود ندارد و نتیجه این امر، افزایش بسیار زیاد امنیت سایت ها خواهد بود.
  2. مدیریت بهتر: در این پلتفرم شما این قدرت را دارید که تمام فعالیت های وب سایت خود را نظارت کنید و به راحتی بین کنترل پنل های سی پنل جابجا شوید. WHM همچنین به شما امکان می دهد میزان پهنای باند و فضای مربوط به هر حساب کاربری را تنظیم کنید. در نتیجه حریم خصوصی شما به عنوان مدیریت سرور به خوبی رعایت شده و همه چیز تحت کنترل شما خواهد بود.
  3. فروش مجدد هاست(خدمات ریسلری) : در WHM شما قادر خواهید بود با ایجاد حساب های cPanel جدید روی سرور خود، نقش یک ارائه دهنده خدمات هاست را برای دیگر افرادداشته باشید تا افراد بتوانند هاست خود را از شما خریداری کنند، و شما از طریق فروش فضای هاست خود، کسب درآمد کنید.
  4. سی پنل های منحصر به فرد برای برندسازی: اگر شما به صورت ریسلری سرویس اراده می دهید حتما برایتان مهم است که برند خودتان را داشته باشید و تحت نام تجاری منحصر به فرد خودتان فعالیت کنید . در راستای تحقق یکی از اهداف ریسلری برای برندسازی شخصی، رابط WHM را می توان به گونه ای تغییر داد تا نشان دهنده برند شخصی شما نیز باشد.
  5. بهبود هزینه ها: با استفاده از این فضای مدیریتی در زمان و هزینه ها بسیار صرفه جویی خواهد شد. به کار بردن کاربرد یک نرم افزار برای مدیریت چندین حساب کاربری از تلف شدن زمان شما جلوگیری می کند و همچنین باعث می شود تا هزینه های شما به خوبی مدیریت شود.

WHM چه کاری انجام می دهد؟

WHM کارایی های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از عملکردهای اصلی آن می پردازسم تا با آگاهی بیشتر از این پلتفرم فوق العاده بهره مند شوید:

ایجاد، حذف یا تعلیق حساب‌ها

Account

WHM به شما امکان می دهد چندین حساب cPanel اضافه کنید و یک صفحه پیش فرض برای هر یک از آن ها تنظیم کنید. برای انجام این کار، به بخش Account Functions بروید و تمام اطلاعات از جمله جزئیات دامنه، تنظیمات DNS و گزینه های مسیریابی را پر کنید. سپس روی Create کلیک کنید. علاوه بر این، اگر یکی از مشتریان شما توافق نامه را نقض کرد یا حسابش منقضی شد، می توانید با رفتن به منوی List Accounts، آن را حذف یا تعلیق کنید.

مانیتورینگ سرورها

کنترل و مانیتورینگ سرویس های فعال روی سرور شما از موارد مهمی است که حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. تمام فعالیت های سرور شما از طریق WHM قابل پیگیری است. به عنوان مثال بخشی تحت عنوان Process Manager وجود دارد که تمام فرآیندهای در حال اجرا را در سرور ثبت می کند.

همچنین از طریق بخش Service Manager، ارائه دهنده می تواند خدمات و فعالیت های پس زمینه آن ها را مدیریت کند. نکته آخر این که در بخشی با نام Current Disk Usage در مورد فضای ذخیره‌سازی باقی‌مانده و موارد استفاده از آن می توان اطلاعات لازم را بدست آورد.

تنظیم چندین بسته میزبانی

به عنوان مدیر حساب WHM، شما این آزادی را دارید که تصمیم بگیرید چگونه فضای ذخیره سازی را تقسیم کنید. این زمانی مفید است که بخواهید بسته های هاست مختلف را با قیمت های مختلف ارائه دهید. از جمله مزیت های خوب این بخش این است که می توانید به راحتی دامنه موجود را بدون نیاز به جابجایی همه فایل ها ارتقا دهید.

انتقال فایل ها

یکی از موضوعات دغدغه برانگیز در انتقال اطلاعات وب سایت مشتریانی که قبلا از ارائه دهنده دیگری سرویس خریداری کرده اند و اکنون می خواهند تا از سرویس های جدیدی استفاده کنند بحث انتقال فایل ها می باشد. از این روی در صورتی که مشتری جدید شما وب سایت خود را در مکان دیگری ایجاد کرده باشد این امکان وجود دارد که فایل ها را از سرور راه دور به هاست خود منتقل کنید.

سفارشی سازی نام تجاری

ممکن است بخواهید نام سرور شما منحصر به فرد خودتان باشد حتی اگر آن را از شرکت میزبان اصلی خریداری کرده باشید و اکنون شما به عنوان ریسلری خدمات ارائه می دهید. با استفاده از ویژگی های WHM، می توانید لوگو، پیوندهای اسناد، سبک cPanel و نمایه عمومی شرکت خود را داشته باشید و این موارد را برای نام تجاری خودتان به صورت سفارشی تنظیم کنید. این تنظیمات را می توان در تب Customization پیدا کرد.

Customization

مدیریت دیگر محصولات قابل ارائه

این ویژگی به شما این امکان را می دهد محصولاتی را که مشتریان ممکن است از طریق cPanel خود خریداری کنند، مانند قرارداد چند ساله SSL یا ارتقاء ویژگی های سرویس خریداری شده، به صورت مدیریت شده به مشتریان نمایش دهید.

مدیریت گواهینامه های SSL

مشتریان از شما به عنوان یک ارائه دهنده خدمات، انتظار دارند که سرویس هاست شما همه موارد مورد نیاز و مرتب از جمله گواهی SSL را داشته باشد. اما جالب است که بدانید این پلتفرم افزونه ای را برای نصب و مدیریت این مورد در برگه SSL/TLS دارد که می توانید آن را در این قسمت پیدا کنید.

افزایش امنیت با فعال کردن cPHulk

cPHulk

روشن کردن cPHulk با محدود کردن دسترسی‌هایی که به cPanel راه پیدا می‌کنند، از همه دامنه‌ها در برابر حملات خارجی محافظت می‌کند.

پشتیبان گیری و بازیابی فایل

می‌توانید پشتیبان‌گیری خودکار را برای اجرا در یک یا همه حساب‌های سرور خود فعال کنید. سپس داده ها در حافظه راه دور مانند Google Drive، WebDAV و غیره آپلود می شوند. به علاوه در این پلتفرم تنظیمات پشتیبان‌گیری، در کنار ویژگی‌های بازیابی، در تب Backup قرار دارند.

ارائه CMS برای کاربران سی پنل

معمولا پیشنهاد می شود برای مدیریت محتوان چندین گزینه ارائه دهید تا مطمئن شوید کاربران شما می توانند سیستم مدیریت محتوای مورد نظر خود را نصب کنند. این عملکرد را می توان در بخش Manage cPAddons Site Software فعال کرد.

افزودن ویژگی های خاص

بسیاری ویژگی‌ها در این بخش وجود دارد که می‌تواند موارد مورد نیاز خاصی را روی سرور شما اضافه یا ویرایش کند، از جمله محافظت در برابر هرزنامه های ارسالی، تنظیمات مربوط به ورود پیش‌فرض و هشدارهای اعلان.

پلاگین برای سی پنل

cPanel با افزونه‌هایی مانند Munin (مانیتور سرور)، ClamAV (محافظت از ویروس) و Solr (نمایه‌سازی متن) سازگار است. در نتیجه اگر چنین مواردی مورد نیاز مشتریان شما باشد و خواستار آن باشند شما می‌توانید آن ها را از طریق منوی Manage Plugins اضافه کنید.

نتیجه گیری

WHM یک ابزار قدرتمند برای مدیریت چندین وب سایت به طور همزمان است. علاوه بر این، WHM در ریسلری ارائه خدمات هاست بسیار قابل استفاده و کاربردی است. برای این منظور، بسیاری از قابلیت های WHM وجود دارد که به شما امکان می دهد تا بتوانید به بهترین نحو ممکن کنترل کاملی بر مدیریت چند سایت داشته باشید. امیدواریم اکنون درک بهتری از WHM و نحوه استفاده از آن برای مدیریت وب سایت ها داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا