آموزش سئو

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

نرخ پرش (Bounce Rate) در سایت ها فاکتور مهمی است؛ زیرا به شما می گوید افرادی که وارد سایتتان شده اند چقدر با سایت و محتوای شما ارتباط برقرار کرده اند و به طور کلی نشان دهنده تجربه کاربری است.

Bounce Rate زمانی محاسبه می شود که شخصی از یک صفحه در وب سایت شما بازدید کند و قبل از ترک آن صفحه، هیچ کاری در صفحه انجام ندهد. به طور دقیق تر، نرخ پرش یک وب سایت تعداد بازدیدکنندگانی را که بدون انجام عمل خاصی مانند خرید، پر کردن یک فرم یا کلیک کردن روی یک لینک، صفحه را ترک می کنند، اندازه می گیرد.

اگر یک دیجیتال مارکتر هستید، درک مفهوم و عملکرد نرخ پرش و نحوه تاثیر آن بر استراتژی بازاریابی دیجیتالتان بسیار مهم است. به عنوان مثال، نرخ پرش بد ممکن است نشان دهنده مشکلات فنی سئو باشد، مثلا زمان بارگذاری صفحه سایت بسیار کند است.

در ادامه این مقاله، راه هایی برای بهبود نرخ پرش و کسب رتبه ارگانیک بهتر در موتورهای جستجو را به شما آموزش می دهیم.

نرخ پرش خوب چیست؟

برای اینکه منظور از نرخ پرش خوب را بفهمید باید در ابتدا تفاوت بین Bounce Rate بالا و پایین را درک کنید.

  • نرخ پرش بالا به این معنی است که مدت زمان کلی نشست بازدیدکننده در صفحه کوتاه است. کاربران از یک صفحه در سایت شما بازدید می کنند و آنجا را ترک می کنند.
  • نرخ پرش پایین به این معنی است که بازدیدکنندگان در یک صفحه مدت زمان زیادی می گذرانند و روی لینک های موجود کلیک می کنند.

Bounce Rate بالا همیشه چیز بدی نیست. نرخ پرش خوب و نرخ پرش بد اصطلاحات نسبی هستند که تعریف آن ها می تواند بر اساس معیارهای مختلف از جمله معیارهای ذهنی تغییر کند.

به عنوان مثال، طبق گفته گوگل:

اگر موفقیت سایت شما به این بستگی دارد که کاربران بیش از یک صفحه را مشاهده کنند، بله، نرخ پرش بالا بد است. از طرف دیگر، اگر یک سایت تک صفحه ای مانند وبلاگ یا انواع دیگری از این صفحات دارید، نرخ پرش بالا در آن ها کاملا طبیعی است.

یکی دیگر از موارد مهم این است که به ساختار سایت تان توجه کنید. برای مثال یک سایت فروشگاه آنلاین را در نظر بگیرید. صفحه اصلی سایت ممکن است بالاترین Bounce Rate را در بین صفحات دیگر سایت داشته باشد، زیرا می خواهید بازدیدکنندگان به سمت صفحات فرود هدایت شوند؛ جایی که می توانند خرید انجام دهند.

بنابراین، Bounce Rate خوب چیست؟ نرخ پرش بین 56% تا 70% در سطح بالایی قرار دارد، اگر چه می ‌تواند دلیل خاصی برای این درصد وجود داشته باشد. 41% تا 55% به عنوان نرخ پرش متوسط در نظر گرفته می ‌شود. Bounce Rate بهینه در محدوده 26 تا 40 درصد خواهد بود.

به راحتی می توانید با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک مانند گوگل آنالیتیکس، نرخ پرش صفحه را بررسی کنید. این ابزار همچنین میانگین زمان بازدید از صفحه، تعداد بازدید از صفحه و تعداد کل بازدیدکنندگان منحصر به فرد (unique) را نشان می دهد.

گوگل آنالیتیکس

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

اگر می خواهید Bounce Rate خود را کاهش دهید، باید بررسی کنید که چه عاملی بر نرخ پرش شما تأثیر منفی گذاشته است. برخی از مهم ترین مواردی که بانس ریت را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سرعت پایین صفحه
  • Pop-ups
  • پلاگین های غیر ضروری
  • کاربری ضعیف
  • برچسب های عنوان و توضیحات متا که به درستی بهینه نشده اند.
  • صفحات خالی و خطاهای فنی
  • محتوای با کیفیت پایین
  • صفحاتی که سازگار با موبایل نیستند.
  • راه اندازی نادرست Google Analytics

بنابراین، برای کاهش Bounce Rate، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. در اینجا به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

صفحاتی که بیش ترین خروجی را دارند بررسی کنید.

در Google Analytics، به مسیر Behavior > Site Content > Exit Pages بروید تا صفحاتی را که بیش ترین حجم خروجی دارند را بیابید. با این کار صفحاتی که افراد اغلب سایت شما را رها می کنند نشان داده می شود و به شما اطلاع می دهد که چه کسی مستقیماً در یک صفحه خروجی قرار می گیرد یا از صفحه دیگری در سایت می آید. هر دو نوع اطلاعات به شما کمک می کند تا تغییراتی را برای بهبود Bounce Rate خود ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل درون صفحه ای را مرور کنید.

با گوگل آنالیتیکس می توانید مشکلات پرش و خروج را در سطوح مختلف بررسی کنید. گزارش “All Pages” نرخ پرش را برای صفحات جداگانه ارائه می دهد، در حالی که گزارش “Audience Overview” نرخ پرش کلی را برای کل سایت شما ارائه می دهد.

بررسی زمان در سایت

برای درک داده‌ های نرخ پرش خود، باید آن را با معیارهای دیگر مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توان آن را با معیار زمان در سایت مقایسه کرد. این کار به شما کمک می کند تشخیص بدهید که آیا مشکل در سراسر سایت است یا فقط در یک صفحه خاص است. اگر صفحه وبلاگی با نرخ پرش بالا و زمان کم در آمار سایت دارید، می دانید که محتوای وبلاگ تان، کار خود را به درستی انجام نمی دهد.

از A/B Testing استفاده کنید.

A/B TEST

اگر برای بهبود سایت تان استراتژی هایی را به کار برده اید، A/B Testing یکی از راه های عالی برای این است که ببینید کدام یک از استراتژی هایتان بهتر کار می کند.

ممکن است دو صفحه فروش متفاوت برای یک محصول داشته باشید – صفحه A و صفحه B – با طراحی و فراخوان برای اقدام (CTA) مختلف. اجرای تست A/B به این معنی است که یک صفحه را به نیمی از بازدیدکنندگان خود و صفحه دوم را به نیمی دیگر نشان می دهید. نتایج باید نشان دهد که کدام صفحه بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی تری در سایت شما نگه می دارد.

بهبود نرخ پرش با بهینه سازی صفحات برای موبایل

با افزایش تعداد افرادی که از طریق دستگاه های تلفن همراه به وب دسترسی پیدا می کنند، گوگل کاربران موبایل را در اولویت قرار می دهد تا سایت شما برای این نوع ترافیک بهینه شود.

با یک طراحی خوب زمان بارگذاری صفحه در گوشی پایین می آید. در صورتی که زمان لود شدن صفحات زیاد طول بکشد، کاربران به سرعت از آن خارج و به سراغ سایت های دیگر می روند. با کاهش زمان لودینگ سایت، می توانید کاربران بیش تری را در سایت خود نگه دارید.

خواندن صفحات را آسان تر کنید.

نوع نمایش محتوا در صفحه، در جلب توجه خواننده یا مخاطب تاثیر زیادی دارد. برای مثال در بخش محتوای وبلاگ، با استفاده بیش تر از فضای سفید، اندازه فونت بزرگتر، عنوان های فرعی برای جدا کردن بلوک های محتوا و نوشتن پاراگراف های کوچکتر و آسان تر، صفحه جذاب تر و خواناتر می شود.

از CTA های مناسب در مکان مناسب استفاده کنید.

کال تو اکشن

اگر محتوای قوی ای دارید، باید به خوبی بررسی کنید که چه کال تو اکشنی را در صفحه خود قرار دهید تا کاربران را ترغیب به اقدام کند.

تعداد زیاد CTA می تواند کاربران را گیج کند. قرار دادن دکمه CTA روی صفحه، رنگ، انتخاب متن و اندازه آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، اپل پیشنهاد می کند دکمه های CTA حداقل 44 پیکسل ارتفاع داشته باشند.

توضیحات متا خود را اصلاح کنید

اگر عنوان متا، توضیحات متا و URL صفحه شما با آنچه در صفحه وبتان ارائه می دهید مطابقت نداشته باشد، نرخ پرش بالا می رود!

کلمات کلیدی هدف باید در توضیحات متا گنجانده شوند. با این کار، کاربران متقاعد می شوند تا وارد صفحه شما شوند.

کلمات کلیدی با ترافیک بالا را هدف قرار دهید.

کلمه کلیدی فقط یک کلمه کلیدی نیست. برخی از کلمات کلیدی ارزش بالاتری نسبت به بقیه دارند. بسته به استراتژی فروش شما، کلمات کلیدی تان می توانند متفاوت باشند. اگر کلمه کلیدی را انتخاب می کنید که ترافیک را به سایت شما هدایت می کند، باید با محتوای مناسب آن را پوشش دهید.

از SEO برای بهبود نرخ پرش صفحات سایت خود استفاده کنید.

نرخ پرش یک عامل مهم رتبه بندی است و معیار مهمی برای آگاهی از سلامت سایت است. برای کاهش Bounce Rate و حفظ ترافیک در سایت، کافی است سایت خود را با اصول سئو بررسی کنید و مشکلات فنی را رفع کنید؛ تا کاربران زمان بیش تری را در صفحات سایت شما بگذرانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا