آموزش سرورهک و امنیت

کانفیگ سرور چیست؟ چرا باید سرور را کانفیگ کنیم؟ (به زبان ساده)

زمانی که شما به تازگی یک سرور خریداری می کنید از ادمین یا مدیر سرور که فردی متخصص است می خواهید تا سرور را طوری تنظیم کند که بهترین عملکرد و کارایی و بالاترین سطح امنیت را داشته باشد که این همان کانفیگ سرور است. تا اینجا به طور خیلی ابتدایی با کانفیگ سرور و اهمیت آن آشنا شدید اما در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل با کانفیگ سرور و اهمیت آن آشنا شوید.

کانفیگ سرور چیست؟

پیکربندی

به هر کاری که توسط ادمین یا مدیر سرور یا حتی خودتان به عنوان یک فرد متخصص بر روی سرور انجام شود تا سرعت، کارایی، امنیت و عملکرد سرور در بهترین حالت خود باشد کانفیگ یا پیکربندی سرور می گویند. با این که سرور در ابتدا تنطیمات و کانفیگ پیش فرضی دارد، اما این کانفیگ پاسخ گوی نیاز های شما نیست.

بنابراین باید تنظیمات جدیدی برای افزایش امنیت، سرعت و کارایی سرور انجام شود. از این رو کانفیگ سرور یکی از مهم ترین کار هایی است که باید روی سرور انجام شود، به ویژه برای وب سایت ها.

بنابراین اگر پیکربندی سرور به بهترین شکل صورت بگیرد سرعت سرور بهبود می یابد، امنیت سرور تامین می شود و در استفاده از منابع دچار مشکل نخواهید شد چرا که منابع به درستی اختصاص داده شده است.

اهمیت کانفیگ یا پیکربندی سرور

کانفیگ سرور

قطعا تا اینجای کار به اهمیت کانفیگ سرور پی برده اید اما به طور خلاصه: هر سرور به طور پیش فرض تنظیماتی دارد به طور مثال به شما یک نام کاربری، پسورد و پورت داده می شود تا به سرور خود دسترسی داشته باشید. حال اگر کاربری، پسورد و پورت سرور خود را از حالت پیش فرض تغییر ندهید امنیت سرور خود را پایین آورده اید.

بنابراین با تغییر تنظیمات پیش فرض و اعمال تنظیمات جدید روی سرور یا به اصطلاح کانفیک سرور اولا امنیت سرور خود را افزایش می دهید و ثانیا سرعت و عملکرد سرور شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما در صورت کانفیگ نا درست یا عدم پیکربندی، مهم نیست چقدر پول صرف خرید سرورتان کرده باشید یا این که چقدر سرورتان قدرتمند باشد به هر حال نمی توانید از حداکثر توان و کارایی سرور بهره مند شوید.

به علاوه در صورتی که سرور به درستی کانفیگ شده باشد منابع کمتری مصرف خواهد شد، در نتیجه در هزینه های شما نیز صرفه جویی می شود.

اصول اولیه کانفیگ سرور

برای دستیابی به بهترین کانفیگ سرور و رسیدن به بهترین عملکرد، سرعت و امنیت باید موارد زیر را مشخص کنید:

  • هدف این سرور چیست؟
  • تجارت شما چقدر بزرگ است و با چه میزان رشد مواجه خواهد شد؟
  • آیا قصد دارید از سرور اختصاصی، ابری یا VPS استفاده کنید؟
  • این سرور چه برنامه هایی را قرار است اجرا کند؟
  • چند کاربر به طور همزمان به سرور متصل خواهند شد؟
  • بار ترافیک کاربر روی سرور چقدر خواهد بود؟
  • سرور برای پاسخ گویی به نیاز های کسب و کار شما به چه مشخصات سخت افزاری نیاز دارد؟
پیکربندی

اکنون که به این سوالات پاسخ دادید وقت آن رسیده تا یک سیستم عامل روی سرور نصب کنید.

انتخاب سیستم عامل

در این مرحله، شما باید سیستم عامل مورد نظر خود را برای نصب روی سرور انتخاب کنید. دو رقیب اصلی در این زمینه ویندوز و لینوکس هستند. هر دو امنیت خوبی دارند و امکانات خوبی در اختیار شما می گذارند. سیستم عامل های ویندوز و لینوکس برای پیکربندی سرور عالی هستند. این سیستم عامل ها به قدری محبوب هستند که امروزه بیش از 60 درصد از سرور های وب سایت های فعال در اینترنت ویندوز یا لینوکس هستند. اما بیایید در ادامه به مقایسه این دو سیستم عامل بپردازیم.

سیستم عامل ویندوز

این سیستم عامل گزینه گران تری نسبت به لینوکس است، اما پشتیبانی خوبی دارد و منابع زیادی برای یافتن راه حل مشکلات شما برای آن وجود دارد. این سیستم عامل برای سیستم های شخصی کاربران بسیار محبوب است از این رو به سبب آشنایی کاربران با این سیستم عامل گزینه خوبی محسوب می شود. ویندوز بسیار کاربرپسند است و یادگیری آن نیز بسیار ساده است.

سیستم عامل لینوکس

این سیستم عامل گزینه ارزان‌تری است زیرا از یک سیستم عامل متن باز است که هزینه‌های مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد. همچنین فوق‌العاده انعطاف‌پذیر است و گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی را شامل می‌شود، اما از آنجایی که منابع زیادی برای رفع مشکلات شما در این سیستم عامل وجود ندارد، برای شخصی‌سازی لینوکس به سطح تخصص فنی بالایی نیاز دارید. به علاوه لینوکس نسبت به ویندوز امنیت بالاتری دارد و با این OS کار با انواع CMS برپایه php مانند وردپرس و جوملا راحت تر است.

موارد مهم در پیکربندی سرور

کانفیگ سرور

پس از انتخاب سیستم عامل نوبت به نصب و شروع پیکربندی می رسد. اگر روی سرور شما از قبل سیستم عامل نصب شده است، می توانید بلافاصله به اینترنت متصل شوید. در غیر باید در ابتدا سیستم عامل خود را نصب کنید که این کار بیش از 15 دقیقه طول نمی کشد. اکنون باید مواردی چون نام کاربری، نام دامنه، آدرس IP و غیره را ست کنید. اکنون برنامه Tasks Configuration Tasks Wizard سیستم عامل را برای پیکربندی موارد زیر راه اندازی کنید:

  • تنظیم رمز عبور مدیر: اولین گام برای کانفیگ سرور تنظیم رمز عبوری قوی برای ورود به سرور است.
  • تنظیم زمان: اگر سیستم عامل از قبل تشخیص نداده است که در کجای جهان هستید، می توانید زمان صحیح را تنظیم کنید.
  • پیکربندی شبکه: سرور ها به طور معمول تنظیمات پیش‌فرض شبکه ای دارند که معمولا پاسخگوی نیاز های شماست، اما می توانید تنظیمات شبکه خود را سفارشی‌سازی کنید.
  • تعیین نام دامنه
  • فعال کردن به روز رسانی خودکار: این یک گزینه عالی برای بروز نگه داشتن سرور شما است.
  • افزودن Role ها یا نقش ها: از طریق برنامه Roles Wizard، می توانید نقش های ضروری را برای سرور خود مشخص کنید.
  • فعال کردن Remote Desktop: این گزینه به شما امکان می دهد از رایانه های دیگر به سرور دسترسی داشته باشید، و سرور خود را مدیریت کنید.
  • پیکربندی فایروال:گام اساسی برای ایمن سازی سرور و ایمن نگه داشتن تمام اطلاعات در آنجا پیکربندی فایروال است.
  • افزودن برنامه ها: در نهایت، باید برنامه های مورد نیاز خود را به سرور خود اضافه کنید. مانند: وب سرور ها، CMS ها یا هر نرم افزار دیگری که نیاز دارید.

سروررا خودمان کانفیگ کنیم یا کار را به یک فرد متخصص بسپاریم؟

پیکربندی

شما می توانید به تنهایی نیز سرور خود را کانفیگ کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید. اما سپردن کار به یک فردمتخصص و با تجربه در این زمینه مزایای زیادی برای شما دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. پشتیبانی بهتر

شما می توانید سرورتان را خودتان پیکربندی کنید کنید، اما شرکت های میزبانی حرفه ای سطح پشتیبانی جامع تر، با ثابت بیشتر و گاهی با تجربه تری را ارائه می دهند. درنتیجه احتمالاً به دلیل مشکلات شبکه یا سرور، خرابی کمتری را تجربه خواهید کرد، زیرا پشتیبانی فنی که با میزبانی وب حرفه ای ارائه می شود حل مشکل را سریع تر می کند.

2. امنیت بیشتر

نرم افزار فایروال و روترهای امن برای خرید و نصب در دسترس هستند اما باید مراقب به روز رسانی ها و به روز نگه داشتن این نرم افزار ها برای محافظت در برابر هکر ها و بدافزارها باشید. در صورتی که در شرکت های میزبانی وب حرفه ای، از مزایای کلیدی چون: افزایش اقدامات امنیتی، به روز رسانی مداوم نرم افزار ها، فیلتر کردن هرزنامه ها، اسکن ویروس، و تنظیمات پیچیده فایروال بهره مند خواهید شد.

3. کاهش هزینه‌ها

در حالی که در ابتدا مدیریت و کانفیگ سرور توسط خودتان راهی ارزان‌تر است، اما احتمالاً در طول مسیر با هزینه‌های اضافی مواجه شوید. هزینه هایی مانند استخدام پرسنل برای مدیریت سایت، طراحان وب یا ادمین های تمام وقت سایت شما می تواند بیش از آنچه انتظار دارید هزینه داشته باشد. اما به کمک شرکت های میزبانی وب، شما می توانید از خدمات مختلف با قیمت های رقابتی بهره مند شوید که به شما امکان می دهد در دراز مدت در هزینه های خود صرفه جویی کنید و سایت ایمن تری داشته باشید.

سخن پایانی

اکنون که با کانفیگ سرور و اهمیت آن آشنا شدید و با مزایای سپردن کار کانفیگ سرور به دست شرکت های هاستیگ نیز آشنا شدید احتمالا قصد دارید کار پیکربندی حرفه ای سرور خود را به یک شرکت حرفه ای بسپارید. مجموعه زمین هاست با سال ها سابقه و در اختیار داشتن تیم فنی و پشتیبانی حرفه ای و با تجربه می تواند خدمات کانفیگ و پشتیبانی سرور را با ظریب امنیت بالا، بهترین کارایی و عملکرد و با سرعت بالا ارائه دهد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه پشتیبانی آنلاین سرور مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا