آموزش سرور

کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟ مزایا و معایب استفاده از آن کدامند؟

پلسک (Plesk) یک نرم افزار اتوماسیون مرکز داده میزبانی وب است، که برای ارائه دهندگان خدمات میزبانی و هاست مبتنی بر لینوکس/یونیکس و ویندوز توسعه یافته است.

Plesk یک سیستم کنترل پنل عالی، برای VPS و سرورهای اختصاصی است، به این دلیل که منوی آن بسیار کاربر پسند است. به عبارت دیگر، استفاده از سروری که پلسک از آن استفاده می کند آنقدر آسان است که هر کسی که تجربه کمی هم داشته باشد، می تواند بلافاصله مدیریت سرور خود را شروع کند.

محیط پلسک

مدیر می تواند قالب های مشتری (Client) و سایت، که اساساً منابع را برای دامنه ها و یا کلاینت ها تخصیص می دهد ایجاد کند. همچنین پلسک برای ساده سازی مدیریت روزمره وب سایت ها طراحی شده است. Plesk وظایف و فرآیندهای مختلف را در یک یا چند سرور به صورت خودکار انجام می دهد. Plesk یک پلت فرم میزبانی وب به همراه یک کنترل پنل است که به مدیر اجازه می دهد تا وب سایت ها، حساب های فروشنده، حساب های ایمیل، DNS و پایگاه های داده را از طریق یک مرورگر وب راه اندازی کند.

پلسک پشتیبانی یکپارچه ای از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) شامل وردپرس، جوملا و دروپال است، اما محدود به آن ها نیست. همچنین نرم  افزارهای دیگری مانند Docker، مدیریت چند سرور و محیط های فریمورک برای Node.js، PHP، Python، Ruby on Rails و موارد دیگر را در خود جای داده است.

پلسک از چندین محیط لینوکس/یونیکس و همچنین ویندوز مایکروسافت پشتیبانی می کند. پلسک همچنین از MySQL، PostgreSQL، MSSQL Server و MSSQL Desktop Engine، سرور پلتفرم جاوا Apache Tomcat و سرور ColdFusion نیز پشتیبانی می کند.

افزونه های پلسک شامل بسته های نرم افزاری هستند که بخشی از پایگاه اصلی نیستند. این افزونه ها به طور کامل با پلسک تعامل دارند و یکپارچه می شوند. علاوه بر این، نیازی به پرداخت هزینه برای افزونه هایی که نیاز ندارید نیست، زیرا Plesk رابط خود را فقط برای افزودن آنچه استفاده می کنید طراحی کرده است. برخی از این افزونه های عبارتند از:

Plesk Security AdvisorMulti-Server Extension
WordPress ToolkitJoomla! Toolkit
Docker SupportGit Support
SEO ToolkitDeveloper Pack
Hosting PackBusiness & Collaboration Pack
WordPress PackKaspersky Antivirus
KernelCareSucuri Malware Scanner
Uptime RobotSpeed Kit
Acronis BackupServershield by Cloudflare

مزایای پلسک (Plesk)

نسخه آزمایشی رایگان

برخلاف سایر نرم افزارهای اصلی کنترل پنل، Plesk یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه می دهد. قبل از اینکه تصمیم به استفاده واقعی از آن بگیرید، می توانید Plesk را امتحان کنید.

نصب آسان

پلسک فرآیند نصب کاملاً آسان و ساده ای دارد. قابلیت اطمینان و امنیت داخلی در آن گنجانده شده اند. این یکی از مزیت های Plesk در مقایسه با cPanel است که دارای چند آسیب پذیری شناخته شده در حالت تنظیم پیش فرض است.

منابع آسان

پلسک به حداقل منابع نیاز دارد. کاربران سرور اختصاصی Plesk را دوست دارند؛ زیرا برخلاف رقبای آن که نیازمند منابع زیادی هستند، بسیار سبک و فشرده است.

رابط ماژولار

رابط پلسک بسیار شبیه ویندوز XP است. بر اساس وظایف هاستینگ وب سازماندهی شده است. کنترل ها در آن به مجموعه ای از گزینه ها تقسیم می شوند.

قابل تنظیم

مانند cPanel، Plesk نیز می تواند برای نیازهای خاص یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب یا مدیر سرور اختصاصی بهینه شود. Virtuozzo نرم افزاری است که سفارشی سازی Plesk و ایجاد قالب های متناسب با نیازهای تجاری خاص را نسبتاً آسان می کند.

انتخاب ترجیحی برای ویندوز

اکثر ادمین های سرور ویندوز Plesk را انتخاب می کنند، که همانند cPanel برای پلتفرم ویندوز است. اگر به دنبال راه حل پیشرفته ای هستید که جایگزینی عالی برای سی پنل باشد، پلسک برای نیازهای شما انتخاب خوبی است.

معایب پلسک (Plesk)

نگرانی های امنیتی

حتی با وجود اینکه پلسک کار بزرگی در پذیرش و رفع آسیب پذیری های امنیتی انجام داده است، اما باز هم سابقه نگرانی های امنیتی در این کنترل پنل وجود دارد.

پشتیبان گیری و بازیابی

پلسک بسیاری از کارها را بهتر از رقبای خود انجام می دهد، اما در این عملکرد حیاتی شکست خورده است. گزینه پشتیبان گیری و بازیابی به فضای دیسک آزاد زیادی و در بیشتر موارد فایل های بزرگی نیاز دارد که باید به سرور ثانویه منتقل شوند.

پیچیده بودن

بر خلاف سی پنل، نصب اسکریپت ها آسان نیست. هیچ نصب آسان یا Wizard با یک کلیک وجود ندارد. برای افراد مبتدی استفاده از این کنترل پنل آسان نیست و نیاز به آموزش دارد.

هاست پلسک (Plesk) چیست؟

شرکت های میزبانی، سرورهای خود را بر اساس عملکرد و منابع می فروشند. اما برای بسیاری از مشتریان، نوع کنترل پنل ارائه شده یک عامل حیاتی و مهم است.

پلسک یکی از رایج ترین کنترل پنل های برند و شناخته شده است که هنگام خرید میزبانی وب جدید با آن مواجه می شوید.

Plesk نام کوتاه شده Parallels Plesk Panel است که یک کنترل پنل مورد استفاده در هاستینگ وب است. به مشتریان هاست یک رابط گرافیکی کاربرپسند ارائه می دهد که مدیریت وب سایت را برای کاربران تازه کار آسان تر می کند. نحوه طراحی آن نیز میزبانی وب را ساده کرده است.

نسخه های پلسک (Plesk) و پشتیبانی از پلتفرم

نسخه های Plesk برای Debian و Ubuntu و ورژن  های مختلف ویندوز سرور وجود دارد. همچنین از پلتفرم هایی مانند Ruby on Rails، Apache، Tomcat و غیره پشتیبانی می کند.

توجه داشته باشید که نسخه های مختلف پلسک برای پلتفرم اختصاصی دقیقاً یکسان نیستند، اگرچه کاربران باید بتوانند از هر کدام بدون مشکل استفاده کنند.

5 فاکتور هنگام انتخاب هاستینگ با پلسک (Plesk)

زمانی که می خواهید برای وب سایت خود یک میزبانی وب با کنترل پنل Plesk انتخاب کنید باید 5 عامل مهم را در نظر بگیرید:

به روزرسانی ها (Updates)

دانستن اینکه پلسک چند بار نسخه های موجود خود را به روز می کند مهم است. علاوه بر این، دانستن اینکه چند وقت یکبار نسخه های کاملاً جدید برای استفاده عمومی منتشر می شوند، مفید است. البته مراقب نسخه های بتا باشید.

مدیریت و پشتیبانی

چقدر از میزان توانایی خود برای مدیریت وب سایت یا پروژه مطمئنید؟ چقدر به پشتیبانی هاست خود با Plesk متکی هستید؟ برخی از هاست ها به طور قابل توجهی پشتیبانی بیشتری با کنترل پنل ها نسبت به سایرین ارائه می دهند.

برنامه های افزودنی (Extensions)

تنها با کنترل پنل، هرگز نمی توانید افزونه های کافی داشته باشید. آیا هاست انتخابی شما افزونه ها و ابزارهای Plesk را ارائه می دهد؟ برخی از این برنامه های افزودنی مورد استفاده می توانند شامل رمزگذاری، حفاظت DDoS یا سازندگان وب سایت باشد.

نوع هاستینگ

انتخاب یک بسته هاستینگ و سپس فهمیدن اینکه نمی توانید آن را ارتقاء دهید وحشتناک است. مطمئن شوید که هاست شما از Plesk در تمام برنامه های میزبانی که ممکن است انتخاب کنید، پشتیبانی می کند.

نوع سرور

آیا قرار است که کنترل پنل خود را روی هاست لینوکس اجرا کنید یا ویندوز؟ پشتیبانی از سرور ویندوز وجود دارد اما پشتیبانی از سرور لینوکس در صنعت بسیار گسترده تر است.

پیش نصب (Pre-Installing) پلسک

اگر تصمیم به خرید میزبانی وب دارید، سعی کنید تا جای ممکن کنترل پنل پلسک برای آن نصب شده باشد. زیرا خرید و سپس نصب Plesk بر روی آن توسط خودتان دردسرهای زیادی دارد.

سخن نویسنده

کاربران نهایی با هر سطحی از تجربه، می توانند VPS یا VDS خود را به راحتی با Plesk مدیریت کنند؛ زیرا رابط کاربر پسند و تعداد زیادی افزونه برای Plesk وجود دارد. Plesk در زمان و هزینه صرفه جویی می کند زیرا وظایف روزانه مدیریت سرور را آسان کرده است. اتوماسیون با پلسک زمان را در مدیریت وب سایت، ایمیل و پایگاه داده کاهش می دهد. همه برنامه های افزودنی با یک کلیک نصب می شوند. به این معناست که تمام نصب برنامه های افزودنی خودکار است تا هر کاربر نهایی هنگام ایجاد و راه اندازی وب  سایت خود احساس یک حرفه  ای را داشته باشد. مهم تر از همه، شما نیازی به پرداخت هزینه برای افزونه  هایی که نیازی به آن ها نیست ندارید، زیرا Plesk رابط خود را فقط برای افزودن آنچه استفاده می  کنید طراحی کرده است.

بخش زیر را اضافه کردم و با توجه به اینکه بیشتر از تعداد کلمات گفته شده میشه در صورت نیاز می تونید حذفش کنید.

سوالات متداول درمورد پلسک (Plesk)

پلسک (Plesk) چیست؟

Plesk نام کوتاه شده Parallels Plesk Panel است که یک کنترل پنل مورد استفاده در میزبانی وب است. به مشتریان میزبانی یک رابط گرافیکی کاربر پسند ارائه می دهد که مدیریت وب سایت را برای کاربران تازه کار آسان تر می کند.

چرا باید از Plesk استفاده کنیم؟

کنترل پنل پلسک 100% خودکار است و دارای ویژگی هایی است که مدیریت سرور و دامنه های خود را برای شما آسان تر می کند. Plesk یک کنترل پنل بسیار پایدار است و قادر است دامنه های زیادی را روی یک سرور واحد پشتیبانی کند.

جایگزین های پلسک چه هستند؟

مستقیم ترین «جایگزین» برای پلسک، سی پنل است. برخی از افراد ادعا می کنند که عادت کردن به cPanel آسان تر است، زیرا اکثر ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب سی پنل را برای مشتریان خود نصب می کنند. سی پنل ابزارهای قدرتمندی دارد که کارهای ضروری را به راحتی و به سرعت انجام می دهد. با این حال، cPanel در ویندوز در دسترس نیست. سایر گزینه های Plesk شامل کنترل پنل های منبع باز مانند Zpanel، Zentyal و Vesta است.

سیستم مورد نیاز Plesk چیست؟

Plesk به Windows Web Server 2008 یا Windows Server 2012 نیاز دارد و از تعدادی از توزیع کننده های لینوکس پشتیبانی می کند.

آیا باید نگران نصب Plesk باشم؟

نه همیشه. اکثر شرکت های میزبانی وب، پلسک را بدون هیچ هزینه اضافی برای شما نصب می کنند. ممکن است به مشتریان گزینه ای بین Plesk و cPanel از قبل داده شود.

آیا می توانم از Plesk در فضای ابری استفاده کنم؟

Plesk تا زمانی که توسط سیستم عاملی که در حال اجرا است پشتیبانی می شود با فضای ابری هم سازگار است.

آیا می توانم سرورهای خود را با استفاده از Plesk نظارت کنم؟

Plesk مانیتورینگ موبایلی را هم ارائه می دهد تا بتوانید بر روی سرورهای خود به صورت 24/7 نظارت داشته باشید و به محض بروز مشکلات آن ها را برطرف کنید.

آیا می توانم داده ها را بدون کلاینت های FTP آپلود کنم؟

بله. Plesk یک فایل منیجر داخلی ارائه می دهد، بنابراین می توانید تمام فایل های هاست خود را مدیریت، آپلود، انتقال، کپی، دانلود و تغییر دهید. همچنین می توانید چندین فایل را در یک آرشیو فشرده بسته بندی کنید.

آیا پلسک از تمامی پلتفرم های اصلی CMS پشتیبانی می کند؟

پلسک دارای یک نصب کننده برنامه داخلی است که نصب و مدیریت اکثر پلتفرم های CMS از جمله جوملا، وردپرس، دروپال و مجنتو را تنها با چند کلیک آسان نصب می کند. نصب کننده برنامه می تواند برای نصب برنامه های یک فروشگاه آنلاین مانند سبد خرید استفاده شود. همچنین، هر یک از برنامه ها را می توان مستقیماً از طریق کنترل پنل حذف یا نصب کرد.

آیا می توانم Plesk را سفارشی کنم؟

بله. Plesk را می توان با نرم افزار Virtuozzo برای ایجاد انواع قالب ها سفارشی کرد. ارائه دهندگان میزبانی وب و وب مسترهای حرفه ای می توانند رابط کاربری Plesk را سفارشی کنند تا با ظاهر برند خود سازگار باشد.

چه کاری می توانم با پلسک در سطح مشتری یا کلاینت انجام دهم؟

Plesk به شما امکان می دهد محدودیت ها را تعیین کنید، گزارش کاملی از حساب های خود ایجاد کنید، IP های اختصاص داده شده را مشاهده کنید و دکمه ها، آرم ها و فهرست های سفارشی خود را در سطح مشتری تنظیم کنید. همچنین می توانید قالب های دامنه را تنظیم کنید و آمار ترافیک را با فشار دادن یک دکمه مشاهده کنید.

با Plesk در سطح کاربر دامنه چه کاری می توانم انجام دهم؟

پلسک به شما این امکان را می دهد که در این سطح همه چیز مرتبط با دامنه خود را کنترل کنید. فروشندگان می توانند این سطح از دسترسی را به مشتریان خود بدهند. ویژگی ها شامل نصب اسکریپت های محبوب، مدیریت رمز عبور، مدیریت DNS و SiteBuilder است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا