آموزش سرور

دات نت نیوک (DNN) چیست؟ چه مزایا و امکاناتی دارد؟ + نصب

سیستم های مدیریت محتوا (CMS) انواع مختلفی دارند که برای کاربردهای مختلف با توجه به امکانات شان مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله در رابطه با سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke یا DNN و مزایای آن و همچنین در رابطه با دلایل نیاز به آن صحبت خواهیم کرد.

دات نت نیوک (DNN) چیست؟

در حوزه توسعه وب، سیستم های CMS متعددی مانند وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو و Elanat وجود دارند. اما پلتفرم DNN به عقیده برخی پتانسیل شکست همه این ها را دارد. شرکت های بزرگی در دنیا هستند که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند.

در سال 2002، توسعه دهندگان DotNetNuke یا DNN آن را به عنوان یک پلتفرم مدیریت محتوا ایجاد کردند و در سال 2003 برای استفاده عموم، آن را منتشر کردند. امروزه سازمان های بزرگی مانند Gold Gyms از آن به عنوان یک سیستم CMS کامل، برای مدیریت حضور آنلاین خود استفاده می کنند.

از سال 2003 تا 2023، DotNetNuke به عنوان قابل اعتمادترین و موفق ترین سیستم مدیریت محتوا با پشتیبانی مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفت. پایه و اساس آن بر اساس چارچوب دات نت، سرور ویندوز و سرور SQL است. با وجود این فناوری ها، این CMS قادر است هزاران وب سایت کوچک تا بزرگ و بسیار پیچیده را به صورت همزمان مدیریت کند.

DotNetNuke

هدف اولیه توسعه پلتفرم سیستم مدیریت محتوای DNN، کاهش هزینه توسعه و نگهداری وب سایت بود. این سیستم سایت های از پیش ساخته ای را ارائه می دهد که به عنوان پوسته شناخته شده و می توان از آن ها برای راه اندازی سایت تجاری استفاده کرد و در زمان صرفه جویی کرد. همچنین این امکان وجود دارد که وب سایت مورد نظر را از صفر خودتان ایجاد کنید.

علاوه بر این امکان توسعه پوسته ها با افزونه ها یا ماژول ها نیز وجود دارد. این ماژول ها هم به صورت رایگان و هم پولی در دسترس هستند و با توجه به نیازهای وب سایت می توان از آن ها استفاده کرد.

سطوح دسترسی در DNN

فرآیند کامل پیکربندی DotNetNuke بر اساس کاربران درگیر به شرح زیر تقسیم می شود:

  • Superusers: همانطور که از این اصطلاح پیداست، superuser ها به تمام کنترل های پلتفرم DNN دسترسی دارند. آنها مسئول نصب و مدیریت وب سرورها هستند. همچنین، آن ها از مدیریت تمام وب سایت ها پشتیبانی می کنند و مدیران اصلی آن ها محسوب می شوند.
  • توسعه دهندگان(Developers): وظیفه توسعه دهندگان DNN گسترش عملکرد پوسته ها و سایت های از پیش ساخته شده است. آن ها API ها و ماژول ها را با پوسته ها ادغام می کنند و مکانیسم های جدیدی را برای وب سایت خاص ایجاد می کنند.
  • طراحان(Designers): کار اصلی طراحان ویرایش ظاهر پوسته یا تم است. آنها مسئول ویرایش یک پوسته یا ایجاد پوسته جدید برای کسب و کار هستند.
  • مدیران سایت(Site administrators): مدیران سایت به یک وب سایت دسترسی دارند و تمام عملیات مرتبط آن وب سایت را انجام می دهند. تمامی مسئولیت‌ها بر عهده ادمین سایت است، از مدیریت سرور گرفته تا مدیریت محتوا.

DotNetNuke برای چه مواردی استفاده می شود؟

از این CMS می توان برای ایجاد چندین وب سایت و مدیریت آن ها استفاده کرد، در نتیجه می توان به کاربرد آن در موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت وبلاگ نویسی
  • سایت کسب و کارهای مختلف
  • سایت های انجمن
  • وب سایت های تجارت الکترونیک
  • پورتال مشتریان
  • پورتال سهامداران

این موارد تنها چند مورد از کاربردهای این سیستم مدیریت محتوا است. توسعه دهندگان DotNetNuke می توانند به شما در توسعه هر نوع وب سایتی با استفاده از این فناوری CMS کمک کنند.

مزایای DNN

از جمله اصلی ترین مزیت های سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابط کاربری ساده

DNN به عنوان یکی از آسان ترین سیستم های مدیریت محتوا در نظر گرفته می شود. رابط کاربری آن بسیار شهودی است و در یک نگاه می توان اطلاعات بسیاری دریافت کرد. حتی برای کاربرانی که غیر فنی بوده و دانش اساسی چندانی ندارند، به سادگی امکان اجرای بروزرسانی ها و اصلاح محتوا وجود دارد.

علاوه بر این رابط کاربری آن کاملا گرافیکی بوده و نیاز به اجرای دستورات خاصی نیست. کاربران به راحتی می توانند با کمک مکان نما در پورتال حرکت کرده و طراحی، توسعه، اسقرار و مدیریت وب سایت را انجام دهند. در نتیجه آموزش این سیستم مدیریت محتوا برای بخش سئو و بازاریابی محتوا، در سازمان ها بسیار آسان است.

دات نت نیوک

ویژگی های قابل توسعه

این سیستم مدیریت محتوا قابل انعطاف بوده و امکان ادغام third-party API ها را برای ارائه خدمات اضافی به کاربران نهایی فراهم می کند. علاوه بر این امکان ویرایش تم ها یا پوسته های از پیش ساخته، براساس نیاز را خواهید داشت. در نتیجه شما می توانید تا رسیدن به نتیجه دلخواه خود عملکرد و ظاهر وب سایت را تغییر دهید.

همچنین پلتفرم DNN بیش از 10000 افزونه ارائه می دهد که به عنوان ماژول شناخته شده و می توان از آن ها برای اضافه کردن ویژگی های جدید به وب سایت استفاده کرد. اگر وب سایت شما تجارت الکترونیک (eCommerce) است، خوب است بدانید تمام ویژگی هایی مثل درگاه های پرداخت، مدیریت محصول و موجودی ها در یک رابط قابل دسترسی هستند.

مقیاس پذیری بالا

اگر در حال حاضر سازمانی کوچک هستید یا در حال تست DNN هستید، نگران مقیاس پذیری آن نباشید. این سیستم مدیریت محتوا بدون هیچ زحمت خاصی و تنها با درخواست مشتری مقیاس پذیر است و می تواند هزاران کاربر را به صورت همزمان مدیریت کند. همچنین بسته به نیازها و محصولات و خدمات ارائه شده، هر تعداد وب سایت که بخواهید می توانید به آن اضافه نمایید.

علاوه بر این می توان آن را بر روی یک معماری توزیع شده یا پلتفرم ابری Azure برای مقیاس پذیری بهتر، استقرار داد. در نتیجه اطمینان داشته باشید که به صورت یکپارچه خدمات خود را می توانید ارائه دهید. همچنین این ویژگی مقیاس پذیری آنی باعث می شود تا در هزینه های استقرار وب سایت های خود صرفه جویی نمایید.

امنیت بالا

تمام پلتفرم ها برای اطمینان از یکپارچگی و محرمانه بودن داده ها به امنیت بالا نیاز دارند. پلتفرم DNN نیز ویژگی هایی برای فعال کردن احراز هویت و مجوز های ورود دارد. از این ویژگی برای تایید هویت افراد و تعیین دسترسی به منابع بر اساس مسئولیت ها استفاده می شود.

همچنین از Active Directory و احراز هویت OAuth با پلتفرم DotNetNuke برای امنیت بیشتر استفاده می شود. علاوه بر این ها از ماژول فعال کردن رمزگذاری ها(enabling encryption)، هش کردن(hashing) و اعتبار سنجی ورود(input validation) برای جلوگیری از افشای داده های مهم استفاده می شود.

بومی سازی

dnn

امروزه هر کسب و کاری در سطح جهانی فعالیت می کند تا مشتریان، درآمد و بهره وری خود را افزایش دهد و برای دستیابی به این اهداف بومی سازی کمک زیادی می کند. در نتیجه شما می توانید وب سایت ها را به زبان مورد نظر افراد ارائه کنید. به همین دلیل افراد بیشتری به برند شما جذب شده و احساس امنیت خواهند کرد. در DNN فعال کردن بومی سازی زبان در چند دقیقه قابل انجام است.

بازیابی آسان داده ها

اگر شخصی به صورت غیر منتظره یک فایل یا داده های یک وب سایت را حذف کند و پشتیبان از آن وجود نداشته باشد، کار بسیار سخت خواهد بود. اما در DotNetNuke، مانند سیستم عامل ویندوز، از مزایای سطل بازیافت بهره مند می شوید. هر زمان که فایلی را حذف می کنید، سیستم DNN آن را به مدت 30 روز قبل از حذف دائمی، در سطل زباله ذخیره می کند.

بنابراین، اگر به طور تصادفی چیزی را حذف کنید، می توانید آن را در عرض 30 روز با چند کلیک بازیابی کنید و سایت شما مانند قبل اجرا می شود. با این حال، همیشه باید یک سرور پشتیبان داشته باشید تا مطمئن شوید همه فایل‌ها در دسترس هستند. DNN نیز مانند سیستم های مدیریت محتوا دیگر مزایای بسیاری دارد که در اینجا تنها به چند مورد اشاره شد.

آیا برای DNN نیاز به تیم توسعه وجود دارد؟

ایجاد وب سایت نیاز به تنظیمات بسیاری، قبل از توسعه و بعد از استقرار دارد. برای انجام تمام این وظایف به صورت حرفه ای، باید یک تیم توسعه نرم افزار اختصاصی حضور داشته باشند. اعضای چنین تیم هایی متخصصانی هستند که سال ها تجربه قابل توجهی در این فناوری دارند. همچنین، آن ها با آگاهی از پلتفرم های داخلی و خارجی، می دانند که چگونه هر جزء آن را پیکربندی کنند.

آموزش نصب DNN

1-در ابتدا نیاز به دانلود نسخه نهایی DNN فارسی دارید. اکنون پس از Extract کردن فایل فشرده، باید آن را در قسمت httpdocs هاست آپلود کنید.

2-پس از اینکه DataBase خود را در هاست ایجاد کردید، نام دامنه مد نظر را در مرورگر سیستم خود وارد کرده و مراحل نصب را طبق دستورالعمل زیر انجام دهید.

dnn-install

3- در صفحه ای که مشاهده می کنید، در بخش اطلاعات مدیریتی نام کاربری (که معمولا admin است) و کلمه عبور و آدرس ایمیل مدیر سایت را وارد نمایید.

4- در بخش اطلاعات وب سایت، نام وب سایت مد نظر خود را وارد کرده و قالب و زبان مد نظرتان را از لیست انتخاب نمایید.

5- در بخش اطلاعات پایگاه داده در قسمت نوع پایگاه داده گزینه  دوم را انتخاب کنید. سپس نام سرور را “.” قرار داده و در بخش نام پایگاه داده، نام دلخواه خود را وارد کنید.

در بخش امنیت، گزینه “تعریف شده توسط کاربر” را انتخاب نمایید. سپس نام کاربری و رمز عبور ایجاد شده در هاست را در بخش بعد وارد کرده و گزینه “مالک پایگاه داده” را تیک بزنید.

6- پس از کلیک روی “ادامه” مدتی طول خواهد کشید و سپس در صورت دیدن پیغام “نصب با موفقیت انجام شده است”، متوجه می شوید فرآیند نصب به درستی انجام شده است.

دات نت نیوک

جمع بندی

DotNetNuke یک CMS قابل اعتماد مبتنی بر فناوری مایکروسافت بوده و شامل فریمورک دات نت، SQL و سرور ویندوز است. این یک سیستم مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است که پوسته ‌هایی را برای راه ‌اندازی سریع یک وب ‌سایت تجاری فراهم می‌کند . از یک سایت وبلاگ نویسی اولیه گرفته تا یک وب سایت تجارت الکترونیک بزرگ را می توانید با استفاده از آن بسازید.

علاوه بر این، چندین مزیت مانند مقیاس پذیری آسان، احراز هویت و مجوز، بازیابی داده ها و محلی سازی را فراهم می کند. همچنین، درک و مدیریت این پلتفرم برای یک فرد تازه کار و مبتدی آسان است. اما، برای استفاده حرفه ای، همیشه توصیه می شود که متخصصان DNN را استخدام کنید. بنابراین DNN یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا بوده و اگر به دنبال یک سیستم CMS جدید هستید، DotNetNuke می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا