آموزش سرور

مایکروسافت آژور (MS Azure) چه کاربردهایی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

مایکروسافت آژور، یک پلتفرم محاسبات ابری و یک پورتال آنلاین است که به شما اجازه می دهد تا به مدیریت خدمات و منابع ابری ارائه شده توسط مایکروسافت دسترسی داشته باشید. این خدمات و منابع شامل ذخیره سازی داده ها و تبدیل آن ها بسته به نیاز شما است. برای دسترسی به این امکانات فقط به یک اتصال اینترنتی فعال و امکان اتصال به پورتال Azure نیاز دارید.

Azure یک پلت فرم سریع، منعطف و مقرون به صرفه است. قیمت مناسب و قابلیت های ویژه آژور، این پلتفرم را به یکی از بهترین گزینه های عمومی پردازش ابری تبدیل کرده است.

مایکروسافت آژور چه ویژگی هایی دارد؟

Microsoft Azure به عنوان یکی از خدمات شرکت مایکروسافت و برای استقرار برنامه ها و خدمات در زیرساخت مرکز داده خود، طیف وسیعی از، نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) و زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) را ارائه می دهد. مایکروسافت برای اطمینان از در دسترس بودن، مراکز داده Azure را در 55 منطقه و در 140 کشور جهان قرار داده است.

مایکروسافت آژور از ابزارها، زبان های برنامه نویسی و فریم ورک های متعددی پشتیبانی می کند و به کاربران کمک می کند تا با استفاده از بهترین ابزارهای توسعه در مایکروسافت کدنویسی کنند. آژور برای بهبود بهره وری کاربران، از Visual Studio و Visual Studio Code پشتیبانی می کند.

این پلتفرم بیش از 200 سرویس ارائه می دهد که به 18 دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی ها شامل محاسبات، شبکه، ذخیره سازی، اینترنت اشیا، مهاجرت، موبایل، تجزیه و تحلیل، کانتینرها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یکپارچه سازی، ابزارهای مدیریتی، ابزارهای توسعه دهنده، امنیت، پایگاه های داده، DevOps، هویت رسانه و خدمات وب است.

پنج سطح دسترسی و پشتیبانی در این پلتفرم وجود دارد که از نظر دامنه و قیمت متفاوت اند. همه حساب های Azure به اولین سطح پشتیبانی (Basic) دسترسی دارند. برای استفاده از خدمات بیش تر باید با توجه به سطح پشتیبانی ماهانه، مبلغ مشخصی پرداخت شود.

ویژگی های آژور

مایکروسافت آژور چه کاربردهایی دارد؟

به دلیل اینکه این پلتفرم خدمات متعددی ارائه می دهد، موارد استفاده از آن نیز بسیار متنوع است. یکی از محبوب ترین کاربردهای آژور اجرای ماشین های مجازی یا کانتینرها در فضای ابری است. این منابع محاسباتی می توانند میزبان اجزای زیرساخت (مانند: سرورهای سیستم نام دامنه DNS – خدمات ویندوز سرور مثل خدمات اطلاعات اینترنتی (IIS) – برنامه های شخص ثالث) باشند. به علاوه مایکروسافت آژور از سیستم عامل های شخص ثالث مانند لینوکس نیز پشتیبانی می کند.

 یکی دیگر از کاربردهای Azure این است که معمولاً به عنوان یک پلتفرم برای میزبانی پایگاه داده در فضای ابری استفاده می شود. مایکروسافت هم پایگاه داده های رابطه ای بدون سرور مانند Azure SQL و هم پایگاه های داده غیر رابطه ای مانند NoSQL را ارائه می دهد.

علاوه بر این، این پلتفرم اغلب برای پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه نیز استفاده می شود. بسیاری از سازمان ها از فضای ابری ذخیره سازی آژور به عنوان بایگانی استفاده می کنند تا بتوانند مدت ها از داده های زیاد و مهم خود نگهداری کنند.

به طور خلاصه مهم ترین کاربردهای مایکروسافت آژور عبارت اند از:

  • توسعه برنامه: شما می توانید هر برنامه وبی که می خواهید، در Azure ایجاد کنید.
  • تست: پس از توسعه موفقیت آمیز یک اپلیکیشن بر روی پلتفرم، می توانید آن را با Azure تست کنید.
  • میزبانی برنامه: پس از انجام آزمایش، Azure می تواند به شما در میزبانی برنامه کمک کند.
  • ایجاد ماشین های مجازی: با کمک Azure می توانید ماشین های مجازی را با هر پیکربندی که می خواهید ایجاد کنید.
  • ویژگی های یکپارچه و همگام سازی: Azure به شما اجازه می دهد تا دستگاه ها و دایرکتوری های مجازی را ادغام و همگام سازی کنید.
  • جمع آوری و ذخیره معیارها: Azure به شما امکان می دهد معیارها را جمع آوری و ذخیره کنید. این کار می تواند به شما در یافتن موارد کارآمد کمک کند.
  • هارد درایوهای مجازی: هارد مجازی فضای مورد نیاز برای حجم عظیمی از ذخیره سازی داده را فراهم می کنند.

کسب و کارها چطور می توانند از مایکروسافت آژور استفاده کنند؟

هیچ دو کسب و کاری به روش یکسان از آژور استفاده نمی کنند؛ زیرا هر سازمان باید با توجه به نیازهای خاص خود، بهترین روش استفاده از این پلتفرم را انتخاب کند. در این بخش قصد داریم تا نگاهی کوتاه به سطوح مختلف استفاده از پلتفرم مایکروسافت آژور داشته باشیم.

خلاصه نحوه استفاده کاربران از مایکروسافت آژور
خلاصه نحوه استفاده کاربران از مایکروسافت آژور

زیرساخت به عنوان سرویس Infrastructure As A Service (IaaS)

مدل محاسبات ابری IaaS ابتدایی ترین مجموعه خدماتی است که بعد از آشنایی با مایکروسافت آژور، به سرعت میان کاربران محبوبیت پیدا می کند. IaaS یک مدل سرویس ابری است که به راحتی راه اندازی شده و آزادی عمل مناسبی برای اجرای برنامه ها به شما می دهد.

در دیتاسنترهای سنتی داخلی، مدیریت تمام اجزای مرکز داده از برنامه های کاربردی تجاری گرفته تا ماشین های مجازی و شبکه ها، بر عهده شماست. با استفاده از سرویس Azure IaaS، دیگر نیازی به نگهداری از سخت افزارهای فیزیکی ندارید و لازم نیست نگران هزینه های مربوط به خرابی هارددیسک و تعمیر و نگهداری سخت افزار باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی عملکرد عملیات و ماشین های مجازی نظارت و مدیریت داشته باشید.

پلتفرم به عنوان سرویس Platform As A Service (PaaS)

در مرحله بعد، کسب و کارها می توانند از سرویس ابری PaaS استفاده کنند. شما می توانید برنامه های خود را روی این پلتفرم عرضه کنید. هنگام استفاده از PaaS، فقط مسئولیت مدیریت برنامه های کاربردی خاص و پایگاه داده به عهده شما است. مایکروسافت آژور سایر خدمات مورد نیاز شما برای اجرای برنامه (مانند میان افزار، سیستم عامل، ماشین های مجازی، سرورها، ذخیره سازی و شبکه) را مدیریت می کند.

با انتقال برنامه خود به PaaS به جای صرف زمان برای حفظ و نگهداری از عملکردهای عملیاتی، می توانید زمان بیش تری به توسعه برنامه خود اختصاص دهید. اکثر شرکت ها به این دلیل از PaaS استفاده می کنند که علاقه مند هستند تا برنامه های سنتی، یکپارچه و مبتنی بر کنسول خود را به یک برنامه مبتنی بر وب، که امکانات بیش تری به آنها ارائه می دهد، منتقل کنند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

سرویس ابری SaaS در Azure تمام زیرساخت ها و عملکردهای فناوری اطلاعات را کنترل می کند و برنامه شما را در بالاترین سطح از آژور اجرا می کند. SaaS فقط یک پلتفرم نیست، بلکه یک برنامه کاربردی واقعی است که همه چیز، حتی اتصال ماشین های مجازی را به صورت خودکار انجام می دهد.

اگر برنامه شما کاملاً خودکار باشد، از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد و وابستگی طولانی به یک سیستم عامل خاص (OS) یا نوع خاصی از میان افزار نداشته باشد، احتمالاً استفاده از سرویس SaaS برای شرکت شما ایده آل است.

پلتفرم Azure
پلتفرم Azure

انتقال از یک سرویس به سرویس دیگر

در صورت نیاز شما می توانید برنامه ها و داده های شرکت خود را از یک سرویس ابری مانند PaaS به سرویس بالاتر یعنی SaaS منتقل کنید. البته بسته به اندازه و پیچیدگی برنامه شما، این تغییر ممکن است نیازمند زمان و منابع مالی مشخصی بوده و به استخدام یک تیم توسعه برای مدیریت تبدیل نیاز باشد.

یکی از زیبایی های مایکروسافت آژور این است که این سرویس ها می توانند با هم ترکیب شوند و مطابقت پیدا کنند. شما می توانید سرویس ابری خود را به تدریج و در طول زمان تبدیل کنید. به طوری که مثلاً برخی از برنامه های کاربردی IaaS باقی می مانند، در حالی که برخی دیگر به PaaS می روند. هر چه از سمت سرویس ابری IaaS به SaaS بروید، اتوماسیون بیش تری درگیر می شود و برنامه های شما کمتر در معرض خطای انسانی قرار می گیرد.

سخن آخر

مایکروسافت آژور با بیش از 200 سرویس و مزایای متعدد خود، بدون شک سریع ترین پلتفرم رایانش ابری در حال رشدی است که مشاغل از آن استفاده می کنند. مایکروسافت گواهینامه های مهمی در جهت حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران دریافت کرده است و بخش وسیعی از صنایع، به خدمات ابری این پلتفرم اعتماد دارند. بیش از 80 درصد از شرکت های Fortune 500 و برخی از سازمان های دولتی و استارت آپ ها بر روی Azure اجرا می شوند.

Microsoft Azure می تواند از برنامه های بزرگ و پیچیده پشتیبانی کند و یکپارچه سازی، تحویل مداوم برنامه ها و چرخه توسعه را کوتاه کند. این پلتفرم هم بر روی ویندوز و هم بر روی سیستم مک قابل اجراست.

ابزارهای مدیریتی مانند پورتال Azure، Power Shell، Bash و API های REST برای رفع نیازهای شما در مایکروسافت آژور در دسترس هستند.

با پشتیبانی و نظارت بر برنامه ها، تجزیه و تحلیل گزارش ها و پشتیبان گیری و بازیابی سایت، بدون توجه به زیرساخت ها فقط روی برنامه خود تمرکز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا